International B-familie - Hoe werkt mijn hef?

Goedenavond leden,

Aangezien er mbt de hefinrichtingen van de International en Case International B- (743 t/m 856 XL) en C- (955-1056 XL)families met de zgn. XL Control Centre her en der nog wel eens wat vragen zijn, probeer ik in dit topic een en ander uit te leggen.

Klein beetje geschiedenis
Er zijn bij de International 2 verschillende hefinrichtingen leverbaar geweest. Tot en met 1983 was de oude mechanische (MHR) "Exact" de geleverde hef, vanaf 1983 werd die vervangen door de SHR "Sens-O-Draulic", oftewel S-O-D. Bij invoer van de XL-cabine in 1981 was voor de R&D-afdeling van International al duidelijk, dat de Exact niet goed kon functioneren. De bediening van de hef moest vast staan op het hefdeksel, terwijl de cabine enigszins veerde. Men meende dat het niet helemaal betrouwbaar werkte. Men is, op basis van de Exact, gaan ontwikkelen, daaruit is de Sens-O-Draulic ontwikkeld. Bij deze regeling is een aantal mechanische componenten vervangen door (servo-)hydraulische. IH meende trouwens, dat de (nu algemene) EHR nog te nieuw was en daardoor storingsgevoelig, niet betrouwbaar genoeg.

Hoe werken ze?
Exact
De Exact is vrij simpel. De gebruikers van de A- en B-familie kennen deze hef natuurlijk al, maar voor de nieuwe gebruikers even een uitleg.
De hef heeft 2 hendels. De linkse, die naast de stoel, is die van de positieregeling. Die gebruik je eigenlijk altijd, als je machines aankoppelt, gaat maaien, of de messeneg door de graanstoppel trekt. Kan eigenlijk niks mee fout gaan in de bediening, onderuit drukken is zakken, naar boven trekken is heffen, hendel op een kwart is hef op een kwart. De hendel op het spatbord is hiermee, middels een bowdenkabel, rechtstreeks verbonden.
Voor de grondbewerking gebruik je de rechter hendel. Alléén die rechter. Daar zit een verstelbare aanslag op de sleuf. Die gebruik je, om je werkdiepte op in te stellen. Als eerste druk je de hendel van de positieregeling naar beneden. De hendel van de trekkrachtregeling stel je in op je werkdiepte en dan zet je de aanslag eronder. Heffen doe je nu met die hendel. Werkt in principe net zo, als bij de positieregeling.

Sens-O-Draulic
De S-O-D werkt in principe net zo makkelijk. Er zijn alleen op voorhand een paar dingetjes, die je moet weten.
*De draaiknop op het spatbord werkt de servobediening behoorlijk tegen, als je 'm gebruikt hebt en niet goed hebt terug (=linksom, tegen de klok in) gedraaid. Hij is niet direct verbonden met je console, zoals dat wel bij de Exact, of de Bosch-unit van de D-familie.
*Je werkt niet meer òf met trekkrachtregeling, òf met positieregeling, maar je hebt een traploze verstelmogelijkheid met mengregeling, zodat je met je verschillende bodemtypen kunt spelen.

Er zitten, net als bij de Exact, 2 hendels naast elkaar in de console in de cabine. De rechtse gebruik je als instelling voor je trekkrachtregeling. Deze stel je 1 keer in, en dan ga je hooguit een klein beetje bijregelen. De linker is voor de snelheffunctie. Verder heb je bovenop de console een draaiknop. Daarmee stel je in, wat voor werk je doet(1).

[1]Maaien, kunstmeststrooien, weideslepen die met het pijltje naar achteren, pure positieregeling. Ploegen en cultivatoren met de pijl van de positieregeling af. Je kunt kiezen voor mengregeling, maar ook pure trekkrachtregeling. Mengregeling gebruik je voor wisselende grondsoort. Bijvoorbeeld op zwaardere gronden met lichte, zanderige koppen. Je houdt dan enigszins een gelijk ploegbeeld. (Zichtbaar op de onderstaande afbeelding, zie het rode vak). Heb je grond, die egaal is, qua samenstelling en weerstand, kan de pijl volledig naar voren. [/i]

Nu moet ik heel eerlijk toegeven, dat ik de hef altijd verkeerd schijn te hebben gebruikt, volgens deze 2 pagina's.
Ik heb de snelheffunctie altijd als pure positieregeling gebruikt, en waarschijnlijk ben ik niet de enige. Kooitje (metalen beugel) naar links, rechter hendel naar beneden (0) en je kunt de hef over het hele traject gebruiken. Schijnt dus iets anders te werken, volgens de officiële lezing... Volgens de figuur gebruik je de rechter hendel ook, dat is de positie, waarop je jouw maaier of kunstmeststrooier wilt, en met je snelheffunctie zet je je machine dan op werk- of transporthoogte. Vervolgens zet je de snelhef op de stand onder dat kooitje en doe je die naar rechts. Je hebt hiermee een aanslagpunt voor de maximale hoogte. En zo werk je ook met de meng- of trekkrachtregeling. Ga je de weg op, gaat je snelhef naar de andere kant van het kooitje en (met het kooitje er voor) staat hij vast, een soort veiligheid dus. Maar dat is wat ik begrijp van het plaatjes kijken.
Quote:
Je parle un petit peu de français est c'est très terrible

Hoe heb ik leren werken met de positieregeling? Kooitje naar links, instelling op 0 en gewoon met de snelhef schuiven over het hele traject. Zo gebruik je 'm bijvoorbeeld met aankoppelen wel.

Bijgevoegd nog een citaat, dat ik ergens anders geschreven heb, over hoe het systeem werkt...
Quote Reactie van @SJB533:
Links in beeld is de instelling van de trekkrachtregeling, daarnaast de positieregeling. De hendel van de trekkrachtregeling stel je 1 keer in, en dan gebruik je 'm hoogstens voor het bijregelen. Met de hendel van de positieregeling til je de hef op, en laat je 'm zakken. Achterop de console zit een draaiknop met een wijzertje. Naar voren is positieregeling, volledig weggedraaid is trekkrachtregeling, daartussenin is mengregeling. Werk je met positieregeling, is de hendel naast de stoel over de volledige lengte van de sleuf te gebruiken. Werk je met trekkrachtregeling, laat je 'm in het kooitje tegen de onderste aanslag is de hef naar beneden, tegen de bovenste is heffen. Draaiknop op het spatbord is om te rangeren. Na gebruik draai je die weer helemaal naar links, anders werkt je hef niet (goed)
SJB533

Reacties

+4
SJB533
@velsje @Corne S
Testen jullie maar, aangezien ik in geen jaren meer in een XL gewerkt heb...
+1
Corne S
@SJB533

Bedankt voor de uitleg.
Ik krijg nog van een TFer een paar bladzijdes uit de Nederlandse handleiding. Jammer dat het plaatje in frans is.

Als ik tijd heb / 856 weer in elkaar staat, zal ik het testen.
Piet1960
@Corne S Je hebt een mail als 't goed is.
+1
Corne S
@Piet1960

Ik zie het. Je mail was volgens mij mijn mail niet gewenst.
SJB533
@Piet1960
Top! Heb jij ook enig idee, hoe die draaiknop op het ventiel zit? Bij de 745 van @velsje lijkt dat niet helemaal goed te werken. Ik vermoed, gezien datgene wat hij zegt iets in de verbinding overleden is...
Corne S
@SJB533

Hebben alle tractoren met SHR ook een extra reservoir voor de olie, behalve hefdeksel?
SJB533
@Corne S
Nee. Was optioneel. Wij hebben er later ook een laten monteren, omdat de Netam toch iets meer olie eiste, dan het hefdeksel kon leveren
Corne S
@SJB533

Hoe werkt dan? Hij zuigt het aan de voorkant eruit en via de bovenkant van het hefdeksel komt het eruit. Maar heb je dan zoveel meer olie?
SJB533
@Corne S Ik weet t niet meer precies. Ik geloof, dat de beide olietanks via de aftapplug verbonden zaten en op beide tanks zat een peilstok/ontluchting. Zo konden ze goed communiceren.
Corne S
@SJB533

Je mag nog ff geduld hebben. Die van mij draait helaas niet voordat ik op vakantie ga😏. Gelukkig wel een duidelijk probleem kunnen vinden. Aftakaskeerringen gelijk ook maar vervangen. Helaas de afdichtingen rondom de hef trekkracht meting niet.
Corne S
@SJB533

Je mag nog ff geduld hebben. Die van mij draait helaas niet voordat ik op vakantie ga😏. Gelukkig wel een duidelijk probleem kunnen vinden. Aftakaskeerringen gelijk ook maar vervangen. Helaas de afdichtingen rondom de hef trekkracht meting niet.
Corne S
@SJB533

Je mag nog ff geduld hebben. Die van mij draait helaas niet voordat ik op vakantie ga😏. Gelukkig wel een duidelijk probleem kunnen vinden. Aftakaskeerringen gelijk ook maar vervangen. Helaas de afdichtingen rondom de hef trekkracht meting niet.
velsje
@SJB533 idd, die werkt niet meer? bij mij
jammermaarhelaas
Mooi dat je dit even uitlegt. Het werkt dus heel eenvoudig, zo lang je het maar even weet...

Goed instellen geeft zoveel meer werkplezier.
SJB533
@jammermaarhelaas
Inderdaad. Is vrij eenvoudig, maar dat is een EHR ook wel. Ook daarvan moet je even de trucs kennen...
Woutflier
Kan je dit ook uitleggen voor de engelse internationals, met name de 85 serie?
SJB533
@Woutflier
Dat is helemaal lang geleden. Je hebt geluk, ik heb gewoon weekend, dus ik kan er wel even op studeren 😉
+2
Mdbm
@SJB533 Deze volg ik even. Mooi en duidelijk uitgelegd trouwens.
SJB533
@Woutflier @Mdbm
Kan 1 van jullie even een duidelijke foto uploaden van de hefbediening van de 84/85/95? Zijn volgens mij allemaal ongeveer gelijk
Mdbm
@SJB533

(klik om te vergroten)

De helemaal linkse hendel is van een dw-ventiel.
SJB533
@Mdbm
Die ronde knop. Heb jij er 4 dw in?
Mdbm
@SJB533 Nee, 3dw, maar 1 van mijn bedieningen is beter binnen bereik geplaatst. Origineel staan de bedieningen nogal ongelukkig als je 2 meter groot bent.
SJB533
@Mdbm
Klopt, zitten voor in de console. Weet jij welke functie die beide sleuven normaal hebben? 4WD? rijafhankelijke aftakas?
Mdbm
@SJB533 Geen idee. Er staat ook niets op bedrukt. Ik dacht dat in het 2de sleufje een aanslag zou zitten voor de positieregeling, maar dat heeft er bij mij nooit opgezeten.
SJB533
Quote Reactie van @Mdbm:
dacht dat in het 2de sleufje een aanslag zou zitten voor de positieregeling

Ik zie t! Klopt inderdaad
jammermaarhelaas
@SJB533

Is die kleine hendel naast die van de pto voor de hefsnelheid? In dat geval lijkt dit op wat je bij de concurrentie uit Engeland wel meer ziet. De Duitsers hebben dit geloof ik niet?
SJB533
@jammermaarhelaas
Wij hebben inderdaad de daalsnelheid. Is hefsnelheid bij de Engelsen gebruikelijk ja?
jammermaarhelaas
@SJB533

Was er voor om meer grip te houden op kleigrond (heb er zelf op zand geen voordeel van, hef reageert dan te traag bij correcties, gaat dan dus gewoon op max. snelheid).
Je zag het al op de Dexta.
SJB533
@jammermaarhelaas
Duidelijk!
SJB533
@Mdbm
Ik zit voor de aardigheid nog eens te kijken op de foto, maar begin een beetje te twijfelen, hoe het ook al weer werkte. Meende dat naast de aftakaskoppeling de daalsnelheid zat, maar dat lijkt me niet, als ik naar de afbeelding kijk... Hij is precies omgedraaid
Mdbm
@SJB533 Daalsnelheid zit er niet op. Dalen doet hij altijd te snel, tenzij de positieregeling helemaal onderin staat en je de hef bediend met de uiterst rechtse hendel.
SJB533
@Mdbm
Ook geen knop onder de cabine? 😮
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Mdbm:
Dalen doet hij altijd te snel, tenzij de positieregeling helemaal onderin staat

Als je trekkrachtregeling gebruikt, stel je dan de werkdiepte in met de rechter hendel, waarbij de linker hendel dan onderin staat? En laat je de hef heffen en zakken op de wendakker met de linker hendel? Als je dan het werktuig traag wilt laten zakken en je drukt de linker hendel helemaal door naar voren, dan daalt ie traag?

Zit er geen aanslag op de hef hendels? Zie op de foto geen aanslag, maar misschien heb je die er momenteel niet op zitten?
Mdbm
@SJB533 Ik vind nergens een top waar ik de daalsnelheid mee kan regelen. Ook niet onder de cabine.

@jammermaarhelaas Er zit inderdaad geen aanslag op de positieregeling bij mij.
De rechter hendel veert steeds terug naar zijn beginpositie. Trekkrachtregeling kan je volgens mij dus niet instellen.
Ik zal even 2 voorbeelden geven hoe ik de hef momenteel gebruik:

Bij weidebloten zet ik de positieregeling helemaal onderaan. Met de rechter hendel doe ik de hef naar boven. Bij het loslaten van de rechter hendel zakt de bloter rustig op de grond. Werkt perfect.

Bij het klepelen moet de positieregeling op het 2e streepje staan. Als je nu de rechter hendel gebruikt om de maaier omhoog te doen en je lost deze valt de klepelmaaier met volle snelheid op de grond. Ik moet dus de positieregeling gebruiken als ik even mijn lift omhoog wil doen en terug de hendel van de positieregeling zachtjes terug naar voor schuiven tot het 2e streepje.
SJB533
@Mdbm
Mag ik even hardop denken? Iets klopt niet, bij jouw trekker....
+1
Mdbm
@SJB533 😂 Daarmee dat ik hoopte dat iemand mij kon uitleggen hoe het zou moeten werken. Ik denk al zo lang ik deze trekker heb dat de Engelsen niet weten hoe ze een deftige hefregeling moeten maken.
SJB533
@Mdbm
Denk, dat er in of naar het ventiel iets niet goed zit
Mdbm
@SJB533 Zou kunnen. Volgens mij ben ik de enige tf-er met een 95-serie. @Woutflier Werkt het bij een 85-serie op dezelfde manier?
Woutflier
@Mdbm ik gebruik eerlijk gezegd altijd de hendel waar de haas en schildpad bij staan. Bij mijn 585 xl werkt dat als volgt. Duw je hem naar voren tot de schildpad dan zakt de hef snel. Duw je hem verder naar de schildpad dan zakt ie langzaam.... de andere 2 hendel voor het gebruik ik nooit. Vandaar dat ik ook vroeg waar ze voor dienen...
jammermaarhelaas
@Mdbm

Heb je de hef-snelheid hendel gewoonlijk in de stand staan zoals op de foto?
Merk je verschil in de rechter hendel wanneer je de hef- snelheid hendel helemaal naar achteren, op haas, zet?
Mdbm
@jammermaarhelaas Hij staat al een hele poos op deze manier. Je merkt er niet echt iets van als je de hendel verzet.
Woutflier
@Mdbm ik gebruik eerlijk gezegd altijd de hendel waar de haas en schildpad bij staan. Bij mijn 585 xl werkt dat als volgt. Duw je hem naar voren tot de haas dan zakt de hef snel. Duw je hem verder naar de schildpad dan zakt ie langzaam.... de andere 2 hendel voor het gebruik ik nooit. Vandaar dat ik ook vroeg waar ze voor dienen...
SJB533
@Woutflier
Komend weekend (zondag, naar alle waarschijnlijkheid) even opletten 😉 Zou je ook even een foto willen maken, zoals @Mdbm geplaatst heeft?
Clayson M80
@SJB533 is het normaal dat de hef niet zakt als de motor niet loopt
labella
+1
Woutflier
@SJB533

(klik om te vergroten)

Hierbij een foto van de hefbediening van een international 585 xl (2 wd)
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International B-familie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!