Banden scheuren in de flank

Fendt 820 op Vredestein banden. Bandendruk staat op 1.8bar. Veel transportwerkzaamheden met aanhangers tot 30t.
De voorste banden hadden vorig jaar al eens een scheur in de flank en werden vervangen. De achterste links had lengtescheuren in de nokken, vreemd genoeg op echt elke nok, vrij diep ook. Volgens de bandenman was dit geen probleem omdat ze niet door het karkas van de band zaten.
Gisteren zat er rechts achter een scheur aan de binnenkant van de flank, lopende van tussen de nok richting velg.
Ik vermoed een slechte serie banden, wat zijn jullie meningen over deze banden?
Ik zou er wellicht BKT of Michelin onder monteren, gezien de prijs, dezelfde vraag, wat zijn jullie ervaringen met deze banden?

Deel dit topic

Reacties

+1
rubenv
Een tijdje met een tvt 195 gereden met de zelfde banden ( 710 70 r38/600 65 r28) die hadde de zelfde probleemen

ik zal als je wat anders wilt bkt aanraden
mooie prijs eerlijke breedte en in mijn ogen een zeer goede band soepel redelijk slijt vast en lossen goed
stephan-inter
Vredestein staan bekend om de scheuren.
+1
JohanvS
@stephan-inter ook gehad, na 5 jaar scheuren langs de velg. Ik heb toen vredestein gebeld en die hebben ze omgeruild voor nieuwe banden, was 15 jaar geleden.
Nu alle trekkers op michelin.
+1
@JohanvS De trekker is nog maar ruim 2j met een 3000u erop. Is toch wel erg snel... Ik ga Vredestein erover contacteren via de bandenleverancier maar ik wil een ander merk, op 2j tijd 2x hetzelfde probleem, zowel voorste als achterste.
redeagle14
@luk-van-der-velpen dat is al jaren een Vredestein probleem. Als je op 3 bar gaat rijden kun je het voorkomen.
+1
bart99
@luk-van-der-velpen Een 820 van 3 jaar oud?🤩🙈
PieterA
@bart99 De laatste 820 is volgens mij in 2010 gemaakt
mdoornekamp
Welke maat heb je? Hier setje 650/65r42 op jd 7800 met 22 tons kiper. Slijten hard maar scheuren nog niet.

En een setje 650/65r38 op jd 6630. Doet ook lichter werk. Slijten amper.
+1
PieterA
@mdoornekamp Bij mij was de Vredestein
650/75r38 op de Deutz-Fahr 120 van binnenuit gescheurd na ongeveer 3.000 uur. Bij 4.000 uur waren de voorbanden 600/65 R 28 in het midden te ver afgesleten. Nu good Year en BKT. Slijtage is goed waarneembaar. Ik rij vaak met de spuit op 0,8 - 1 bar. Als je dat doet kun je 'm.i. beter Michelin nemen.
+1
mdoornekamp
@PieterA dat zijn ook nog wel forse banden voor zo'n trekker . Dat moet makkelijk kunnen. Lage druk kun je denk ik ook beter michelin hebben. Ik heb ook micheling 710/70r38 op 170 pk. En dat bevalt best
+1
Fordje4600
1.8 bar is te weinig voor transportwerkzaamheden met vredestein banden. Bandenboer hier zij dat je met veel transport en veel gewicht op de banden wel naar 2.2 tot 2.5 bar mag gaan
@Fordje4600 Volgens de manual is 1.6 voldoende, wij reden altijd op 1.8 vanwege het vele transport. Toch gingen de voorste banden er als eerste aan, wat ik dan raar vind omdat er niet altijd een frontgewicht in de hef hangt. Snelheid is mss wel een issue, de trekker kan tot 63km/u halen. Maar om dan banden te zien scheuren op minder dan 3000u (2j) vind ik toch wel een ernstig gebrek. Vooral inzake veiligheid is dit een probleem, ik heb een keertje een klapband op een tank gehad bij goed 50/u, 3-asser, was niet op de rem te komen of je zat aan de andere kant van de weg.
+4
newholland6640
@luk-van-der-velpen

Tja, gaat de bandentabel ook tot 63 km dan?
rommert14
@newholland6640 63 kilometer per uur met iets erachter dan durf je wel 🙈
Fordje4600
@luk-van-der-velpen snelheid is ook belangrijk om te vermelden. Heb hier 710 70 38 banden van michelin, trelleborg en vredestein gehad die scheuren in de flank, wel pas na 5000 uur. Vaak waren de banden al een jaar of 10 oud
+1
Deutz10
Wij leggen tegenwoordig overal BKT op. Mooie soepele banden, voor een nette prijs.
+1
newholland6640
Wij hebben op de case mitas. Schijnt ook niet het duurste te zijn maar oogt wel soepel en vriendelijk voor op grasland.
Ares550rz
@newholland6640 op hoeveel bar hebben jullie die 650's?
newholland6640
@Ares550rz

Had mitas op 0,8. Maar kon nog wel zachter naar mijn idee. Raapwagen is maar klein in verhouding
Ares550rz
@newholland6640 dat is wel heel zacht. Pa vond hier 1,4 al laag 🙈
newholland6640
@Ares550rz

Ligt aan de werkzaamheden en snelheid.
Maar hier vond de oude generatie zachte banden eerst ook niks.
Ares550rz
@newholland6640 ook voor de raap wagen n Mengele rotobull 4000
oanejorrit12
@Ares550rz heb hier 900’s onder de trekker waar we mee stalvoeren, en heb die nu op 0.5 bar staan. Is wel VF band en dan niet te hard rijden over de weg
newholland6640
@Ares550rz

Mengele rotobull is we een heel stukje groter dan een super vitesse
Ares550rz
@newholland6640 26m3 water inhoud.
+1
SJB533
@newholland6640
4000 is een vrij klein wagentje.
newholland6640
Nog geen ervaring met kwaliteit
+2
NH-Ford
Zoals hierboven al op gemerkt, is jouw voorgeschreven druk ook nog steeds van toepassing bij 63km/h?
Heb wel eens met een trekker bijna 70 gereden (softwarefoutje), voel na een ritje is je band, onbelast al flink aan temperatuur.
Kom je er wel achter wat een evt 10km/h voor grote nadelige invloed heeft op banden.
+1
Kosk123
@NH-Ford precies, er staat ook niet voor niets een snelheidscode op de band
+1
De MF man
Snelheid heeft zeker veel invloed maar een 820 gaat met 30 ton in de trekhaak zoveel snelheid lang niet maken dan mist hij toch pks
RobVolvo
@De MF man Als de weg maar lang en breed genoeg is! 😆
+1
JohanvS
@RobVolvo of in zuid limburg met de neus omlaag.
Jeroen 86
Ik heb 2 trekkers op vredestein staan. Een NH T7.270 op 710/75r38 en 600/70r28. Nog 1 cm kam erop nu. En nog geen scheuren aan te zien. En dan nog een trekker op 650/65r42. Zitten er al 6 jaar onder. Nog geen scheuren aan te zien.
GerbertXL
@Jeroen 86 slijten de voorbanden een beetje vlak? Loonwerker heeft een case versie op die banden staan en het is echt treurig hoe vreemd de voorbanden eruit zien.
+2
Jeroen 86
@GerbertXL die zijn mooi gelijkmatig afgesleten. Gewoon de wielen goed uitlijnen is al een goed beging
bart99
Hier ook Vredestein rondom, achter heeft na 6000 uur nog ruime 5cm profiel. Voor is net vervangen (hangt jaarrond gewicht voor) omdat ze glad waren voor nieuwe Vredesteins. Geen enkele band scheurt hier in de wangen, trekker rijdt 90% vd tijd op verharding maar weinig transport
Fordje4600
@bart99 5 cm na 6000 uur, doe ze maar aan mij!
Nieuw zit er iets van 5.5 cm op
mdoornekamp
@Fordje4600 bij licht gebruik slijten ze amper. De 650/65r38 op mijn jd 6630 is ook nog bijna vol profiel na 5 jr
thimon
Hier bkt banden 650/65 r38 en die scheuren liggen onder een agrotron 120 begon met een klein scheurtje en nu komen ze bij iedere nok

(klik om te vergroten)

MASSEY-MOOI
@thimon te lage spanning
+1
2850Johndeere6R
Hier Pirelli TM 700 banden met scheurtjes erin maar dat mag ook wel na 34 jaar🙈😅
+1
DriveJohnDeere
Hier een setje 800/70 r 38 traxxion xxl hebben we nu 3 jaar en altijd op het randje gereden wat kan en mocht. In het land op 0.8 met een 20 m3 tank erachter en op de weg op 2.1 bar bij 55 km/h. De banden mogen op die druk dan 65 km/h. Ik kan me voorstellen dat banden gaan scheuren als je 65 rijdt met banden die er niet voor gemaakt zijn. Ik zal in het vervolg kijken naar banden die zijn vrijgegeven tot 65 km/h, anders vraag je om herhaling.
stefan310
Hier ook eerste Vredestein gehad. 650/65R38. Na 5000 uur weinig slijtage maar wel scheuren in de flank. Denk dat je van michelin niet vrolijk wordt als je veel transport werkzaamheden hebt, zijn fijne banden, maar nog wel een keer glad. Dan zou ik persoonlijk liever voor Trelleborg gaan.
+1
mdoornekamp
@stefan310
Quote:
trelleborg

Die scheuren ook. En zijn minder geschikt voor lage spanning. En hun Vf serie is gewoon stug
rubenv
@mdoornekamp rij nu een 1.5 jaar en een goeie 2200u op die tm1060 op 1.4 bar alleen met een volle kieper gaan ze dan iets wangen
verder doen ze het aardig kwa slijtage
mdoornekamp
@rubenv
Quote:
tm 1060

Bij mij was het beste eraf na 2500 uur. En comfort was ook weg. Nu alweer een paar jaar michelin machbib. Die is soepeler en meer nokken aan de grond door grotere lucht kamer. 710/70r38 vs 710/60r42
+1
NH-Ford
@stefan310 mijn ervaring niet, althans niet met voorbanden. Hier Multibib op voorladertrekker die 90% op straat zit, nu bijna 5000 uur glad, heb al nieuw setje liggen. Zie Trellerborg en BKT om me heen bij allround voorlader werk al tegen de 3000 glad.
Blijf bij me mening dat een duurdere band in levensduur toch vaak wel uitbetaald.
+1
MASSEY-MOOI
Bridgestone vx eronder doen 2.4 bar erin en gaan
RaHeados
@MASSEY-MOOI dan zit je er alleen mee op de weg zeker?
+1
mdoornekamp
@RaHeados
Quote:
alleen op de weg

Ja daar is die Bridgestone VX voor ontwikkeld. Die doen het ook wel goed. Collega heeft ze onder de maaikorf trekker. Draait al 5000 uur
+1
RaHeados
@mdoornekamp aha, trelleborgs bij ons zitten er ook al bijna 9800 uur onder, maar zijn wel aan vervanging toe voor t mooie op bouwland. Voor gras zijn ze nog best. Zitten wel veel scheurtjes in de voorband
mdoornekamp
@RaHeados 9800 uur is wel veel. Maar dan is het vast geen dumper trekker die dagelijks op de weg zit
rubenv
@MASSEY-MOOI die hebbe wij als voorbanden ook onder de 724 met herder
slijten doen ze idd zowat niet en een stevige wang
vanheule
Goodyear, zitten er nu 25 jaar en 13000u onder,
Zijn nu wel al helemaal glad, en de trekker gebruiken we 50% op de weg aan 46km/h en 50% op het veld
Altijd 1bar erin
+1
frank_mf
Men vergeet de dynamische wielbelasting die er optreedt met 30 ton in de trekhaak. De trekkende banden krijgen bij het wegrijden veel meer te verduren dan wanneer een band alleen de last hoeft te dragen. Ik denk dat de 0,2 bar extra met zulke lasten helaas te weinig is t.o.v. de bandenspanningstabel. Dit geldt voor alle typen banden. Vooral wanneer je op de limiet van de tabel gaat rijden moet je in het achterhoofd houden of er ook getrokken wordt of niet.
newholland6640
@frank_mf

Klopt, daarom zie je bij stoplichten ook altijd veel en veel meer spoor vorming
thimon
Hier al iemand ervaring met ceat banden ? Ze geven er 7 jaar garantie bij, onze banden boer tipte er ons mee maar wij weten nog niemand in de buurt met deze band dus ben benieuwd of er hier al iemand ervaring mee opgedaan heeft
Profiel moet wat lijken op dat van Michelin vertelde hij ons
+1
newholland6640
@thimon

7 jaar 100 procent of afbouw?
frank_mf
@newholland6640 Meestal gaat dat naar slijtage. Is de band halverwege de levensduur wat slijtage betreft moet je de helft van de nieuwe set zelf lappen. Van deze specifieke fabrikant weet ik niet.
+1
2850Johndeere6R
@thimon Onze buurman rijd er sinds 2 jaar mee voorop zijn 6630 maar qua slijtage vielen ze hem enorm mee voor het bedrag wij hij ervoor betaald heeft. Kanttekening is wel hij ze altijd op maximale druk heeft staan in verband met het vele wegverkeer wat hij heeft.
thimon
@2850Johndeere6R kwa prijs vielen ze ons ook mee en wij rijden ook veel transport dus banden vaak ook wat harder, kwa comfort kunnen deze banden dan ook een beetje mee komen?
2850Johndeere6R
@thimon Het is hun trekker die het meeste langs de weg zit en heeft ook een geveerde vooras maar ik heb hem nog niet over de banden horen klagen.
thimon
@2850Johndeere6R dan zou het vast goed zijn meestal als banden echt niet bevallen hoor je dat snel
2850Johndeere6R
@thimon Hij dufde de gok met voorbanden wel aan omdat die sneller slijten dan achter banden en je er dus minder lang last van hebt als ze stug zijn oid. De achter as zit je bovenop en als dat hobbelt heb je er veel meer last van
+1
mdoornekamp
@2850Johndeere6R achteras geeft vaak ook meer belasting tot de limiet. Dus eerder problemen. Mijn banden boer raad goedkope banden af als je tot de max gaat.
thimon
@mdoornekamp bij ons zoeken we de max dacht ik niet helemaal op, dus durven die gok wel te wagen, hier op dit moment veel bkt banden maar die hebben bij ons last van hobbelen hebben natuurlijk ook geen geveerde trekkers dus voelen altijd alles...
frank_mf
@thimon soms helpt het om een band een kwart of halve slag te draaien om hobbelen tegen te gaan. Maar soms is het ook gewoon een te goedkope band wellicht en dat er grotere tolleranties bij nieuw aangehouden worden.

Hier een niet zo lang geleden tijdelijk een setje halfafgesleten Multibibs op de 6400 gehad. Reed geruisloos op de weg. Nu nieuwe Alliances op de eigen velgen laten leggen maar toch stuitert hij meer dan de half afgesleten Michelins.
thimon
@frank_mf dat willen wij hier nu ook proberen om ze op de velg te gaan verleggen en dat het hobbelen dan minder of misschien wel weg is
+1
2850Johndeere6R
@mdoornekamp Een verstandig man
thimon
@2850Johndeere6R wij gaan het hier proberen met de achterbanden,
thimon
@2850Johndeere6R wij hebben hier nu de ceat banden gemonteerd,

(klik om te vergroten)

2850Johndeere6R
@thimon Wij hopen hier dan ook je bevindingen van de banden te kunnen lezen aankomende tijd 😉
NH-Ford
@thimon loonwerker hier heeft ze nu op meerdere trekkers zitten, hou het in de gaten, ben zelf erg benieuwd.
MASSEY-MOOI
@thimon houd er rekening mee dat de prijs ook de kwaliteit bepaald, verwacht bij goedkope banden geen michelin kwaliteit, maar daarom hoeft een goedkope band niet slecht te zijn, maar wel eerder kans op karkas slijtage, of onrondheid
thimon
Zo goed heb ik me er nog niet in verdiept.
Hier waren we in iedergeval verbaast over de 7 jaar die hij ons noemde

(klik om te vergroten)

Fast Eddy
Hier niks geen scheuren bij de nokken. Wel rondom beschadigingen van puin en rijplaten.

(klik om te vergroten)

650/65R42

(klik om te vergroten)

Productiejaar 2014

(klik om te vergroten)

6914 draaiuren bijna alleen maar voor de dumper.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden vreemd , fendt , fendt 820 , banden , velg , michelin , vervangen , ervaringen , monteren en richting geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!