Illustratie van:
33

John Deere 6110 - Koolborstels van de dynamo vervangen.

Ik heb het gevoel dat mijn accu niet goed meer laadt. Hij is 6 maanden geleden nog vernieuwd en soms start de tractor slecht vanwege een zwakke accu. Ik wil nu preventief de koolborstels van de dynamo vervangen zodat ik zeker ben dat de accu ook goed laadt. Kan iemand mij advies geven hoe ik dat moet doen en waar ik eventueel nieuwe koolborstels kan kopen ? Ik heb ze niet gevonden op de site van Kraakman parts als ik mijn serienummer van de tractor opgeef.

Deel dit topic

Reacties

Wat voor alternator zit erop ? Deze ? : alternator AL 111675 (even googlen )
of dit nummer : altornator 02315501

Weet je zeker dat hij te weinig laad ? Hoeveel spanning meet je ? (moet 14 v zijn )
@ basia. Ik heb even op de partslist gekeken en ik denk de AL 111675. Ik weet niet zeker of hij te weinig laadt. Het valt me op dat de accu zwak is tijdens het starten en deze is pas vernieuwd. Ik veronderstel dat hij tijdens het rijden dan onvoldoende zal laden, maar weet het niet zeker. Een domme vraag, maar hoe kan ik dat meten ??
+1
@JohnDeerefan123 Als de motor draait de spanning op de accu klemmen meten. Moet 14 - 14.4V zijn.
Misschien kun je iemand vragen die een voltmeter heeft ; dan met lopende motor (iets toeren geven ) dan de spanning meten op de accu ( zal 14 V moeten zijn bij goede dynamo)
+1
Quote Reactie van @basia:
voltmeter heeft

@JohnDeerefan123 kan natuurlijk ook zelf even een multimeter kopen voor minder dan €10, dan is zo'n ding altijd bij de hand.
Zie bol.com/nl/nl/…

Wel eerst even de gebruiksaanwijzing lezen, een kennis wou mij zijn dure meter laten zien, pennetjes in 't stopcontact en daarna pas de knop naar het voltage draaien. Tja, die kwam toen langs 20 V en dat was dus de laatste gang voor het apparaat.
+2
@roscho moeten ze tegen kunnen. Mijne zegt dan gewoon out of range of overload
Quote Reactie van @stephan-inter:
moeten ze tegen kunnen

Het gebeurde al jaaaaaren geleden. Waarschijnlijk zijn ze nu beter beveiligd. Destijds kwam er een knal en een vonk en het ding heeft nooit meer licht gezien.
OK. Bedankt. Ik ga het proberen.
+1
@JohnDeerefan123 accu, koolborstel, spanningregulator, accuklemmen, massakabel, kontact startmoter tegen moterblok en als laatste de massaverbindingen met het trekkerraam. Als dit allemaal goed is hoort die vlot te starten.
Ik meet in ieder geval 14,53 Volt op de accu bij een beetje gas. Dat betekent volgens mij dat de dynamo goed is.
@JohnDeerefan123 misschien heb je een lekstroom, heb je er een massaslot/ hoofdschakelaar tussen zitten?
@JohnDeerefan123

Ja ; dat is prima ; dan zal er toch iets aan de hand moeten zijn met het startcircuit , begin maar eens met de accu goed doorladen + testen en dan kabels + aansluitingen controleren en als nog niet goed startmotor nakijken (evt . revisie of ruil)
@JohnDeerefan123 Top, nu je toch een multimeter hebt, zou ik nu eerst kijken of er een lekstroom is. Kost niks. Misschien een aangekoppeld werktuig dat een beetje stroom trekt. ??
Quote Reactie van @JohnDeerefan123:
dynamo goed

Ok, het opladen kun je uitsluiten.
Nu je toch die multimeter hebt, meet dan nog het volgende:
- de weerstand (ohm) tussen de - pool van de accu en een bevestigingsbout van de startmotor. Weerstand moet 0 zijn, anders is een kabel of verbinding niet goed.
- de weerstand (ohm) tussen de + pool van de accu en de dikke plusdraad aan de startmotor. Ook hier moet de weerstand 0 zijn.

Is dat beide in orde, dan is het tijd voor revisie van de startmotor. Kijk naar het filmpje in de link en beoordeel dan of je dat zelf kunt of liever een revisiebedrijf inschakelt.
@roscho Kan ook eens de verliesspanning meten.
Je kan dan wel 0Ohm meten maar daarmee weet je nog niet of er bij deze stromen die er toch nodig zijn om te starten nog wel genoeg spanning bij de startmotor toekomt.
Dus tijdens starten eens meten. Zakt de spanning teveel weg, slechte massa of te dunne kabels. Of gewoon slecht contact, maak deze ook maar eens mooi.
+1
@Fendt 106 S Christoph idd, onbelast meten of belast meten kan een groot verschil zijn.
Meten aan starter en aan batterij tijdens starten. Spanning batterij mag ook niet fel zakken want dan is ze slecht. Ook al meegemaakt bij een jonge batterij.
Quote Reactie van @Fendt 106 S Christoph:
Zakt de spanning teveel weg

Helemaal met je eens, alleen is "teveel" niet concreet. Stel dat je met 12,8V op de onbelaste accu begint, wat is dan het minimum dat je aan de startmotor nog hoort te meten?
@roscho In mijn ogen zou deze niet onder de 12Volt mogen zakken. Als uw batterij 12, 8Volt geeft zal deze da bij starten op de batterij ook log moeten geven in mijn inziens.
Op de starter zal er dus zeker nog 12Volt moeten staan.
+1
@roscho Heb zou laatst een collega moeten helpen, zijn batterij was plat. Hij had geprobeerd met startkabels voor een moto, tevergeefs.
Mijn startkabels genomen en hij was direct weg.
Dus, teveel verlies over de kabels.
Moet zeggen, heb dit toen natuurlijk niet gemeten.
Slecht starten kan ook aan de starter liggen,
Mijn lambo hetzelfde probleem, nieuwe accu, en nog steeds slecht starten, starter laten reviseren en probleem opgelost
@vanheule inderdaad ik denk ook startmotor. Maar wij hebben ook wel gehad dat de massakabel zwart en broos geworden was. Nieuwe dikke kabel erop gezet en met dezelfde startmotor starte die wel goed
Mijn 6320 starte ook slecht net of was de accu leeg.accu omgeruild met de 6430 om te kijken of dat beter ging. Maar zelfde resultaat. Toen de startmotor vervangen. Start nu direct.
Als de startmotor slecht is breng m dan bij een revisie bedrijf, prijzen bij JD word je bang van.
@GerbertXL heb bij het mechanisatie bedrijf een nieuwe besteld. Geloof 260 euro ex
@case 745 xl startmotor voor mijn 6930 was richting de 500 euro voor een reman en nog veel meer voor een nieuwe. Dynastart Barneveld heeft de oude gereviseerd voor krap €300.
Ik vond het wel een beetje zuur overigens voor de jd dealer, harstikke fijne mannen en ze doen echt hun best maar kom op.
@GerbertXL nieuwe Mahle kost 376€ en namaak nog geen 250€
+1
@Fendttrisixfan het was een bosch (geen idee of dat uitmaakt), namaak was nog goedkoper zelfs maar dat wil ik niet. Ik ben toen natuurlijk ook wel aan het zoeken geweest maar wou 'm wel een beetje vlot hebben en dynastart kon het binnen de dag redden. En een bedrijf in de buurt sponseren is ook wat waard.
@GerbertXL Unit Net Price€223,09EUR Alternatief bij JD. Moet je denk ik wel je oude inleveren.
@basia nee daar heb ik he. Niet vandaan
+1
Waarom de startmotor vervangen als je nog niet op lekstroom getest hebt ? Of laat hem een nacht aan de lader staan. Als hij dan ook slecht start... Ok startmotor of bekabeling.
Om de bekabeling uit te sluiten zou je een keer startkabels van de accu naar de startmotor kunnen leggen.
Om lekstroom uit te sluiten na gebruik de - pool los halen en kijken of hij de volgende dag beter start.
Ook zou ik een keer de spanning meten tijdens het starten zoals hierboven ook al gezegd wordt.
+1
Dank allen. Ik heb speciaal een nieuwe multimeter gekocht en kan met jullie tips aan de slag.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6110 en hebben de trefwoorden john deere , tractor , accu , advies , dynamo , kopen , vervangen , serienummer en john deere 6110 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0