Illustratie van:
20

Fendt 310 LS(A) - Knipperend lichtje op dashboard oplossen.

Hallo allemaal,
Bij onze 310 knippers er bijna constant een rood lampje op het dashboard mij is verteld dat dit te maken heeft met voorgloeien maar ik heb geen idee waarom die dan zou moeten knipperen. Ook doet hij dit niet altijd maar wel zo'n 70% van de tijd. Zou iemand weten wat het precies inhoudt en vooral hoe ik het kan laten stoppen want wordt en ook wel een beetje moe van.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Gaat om het meest linker lampje van de 3 rooie.

Reacties

+1
Makkelijkste oplossing; Stukje tape erover.
Makkelijke maar iets moeilijker; Lampje eruit halen.
Meest logische oplossing; Laat iemand met kennis van zaken de onderliggende oorzaak zoeken voordat er duurdere stukken van komen.
@mike_v Als het alleen het geknipper was had ik hem al wel afgeplakt maar er komen ook kuren bij kijken, bijvoorbeeld de lichten als je die aan hebt flikkeren doordat dit kleine lampje blijkbaar aardig wat stroom slurpt
Quote Reactie van @mike_v:
Makkelijkste oplossing; Stukje tape erover.Makkelijke maar iets moeilijker; Lampje eruit halen.

Ik rij ook op de bus en daar doen ze dat ook regelmatig zo.
Wel iets professioneler: er word ook nog een label geprint met de tekst: "storing is bekend bij de td"
Anders worden ze helemaal gek van alle chauffeurs die steeds weer dezelfde storing melden
@hobbyboer ah, kijk dat is wel even grappig om te horen!
Het is inderdaad wel het lampje van het voorgloeien, maar lijkt mij apart dat die knippert
Knippert hij met constante tussenpozen, of flikkert hij soms een beetje?
Dan kan het namelijk zijn dat of het contactslot niet helemaal gked of dat hij ergens anders sluiting maakt
@vriesjan215 hij knippert constant met constante tussenpozen, ook doet hij het soms niet, ik dacht dat dit kwam door hem zeg maar bij het 2e omslag punt van het starten te starten(heb geen idee hoe ik het anders uit moet leggen). Maar als ik dit nu doe knippert hij ook en ook hoor je een zachtjes getik.
@Mikkell Oke, bedankt iig. Klopt het dat ik begrijp dat de trekker ook al start bij het eerste omslagpunt van het starten(als ik goed begrijp wat je bedoeld)?

Want in principe druk je de sleutel eerst tegen een soort van punt aan wat je wel kunt voelen tijdens het draaien, dan gaat hij gloeien.
Wanneer je de sleutel verder draait moet hij pas gaan starten. Werkt dit verder wel zoals het hoort?

En als hij met constante tussenpozen knippert, knippert hij dan precies gelijk mee met het lampje van de handrem bijvoorbeeld? Dan zou het kunnen zijn dat hij daar ergens mee sluiting maakt. Het lijkt in ieder geval niet te kloppen, dus om met de trekker even langs het mechanisatiebedrijf oid te gaan is altijd handig
@vriesjan215 Ja bij het eerste omslag punt start hij ook gewoon, dus dit werkt gewoon zoals het hoort en nee hij knippert gewoon op zijn eigen tempo dus afzonderlijk van de handrem.
@Mikkell Ah, oke, ik zou het verder eigenlijk ook echt niet weten, wellicht dat iemand anders nog reageert, even afwachten
+1
@vriesjan215 Maakt niet uit in ieder geval bedankt voor het reageren.
Hij begon trouwens met knipperen toen mijn vader een zekering had vervangen volgensmij. Weet niet of dit nuttige info is
@vriesjan215 Ja bij het eerste omslag punt start hij ook gewoon, dus dit werkt gewoon zoals het hoort en nee hij knippert gewoon op zijn eigen tempo dus afzonderlijk van de handrem.
Het klinkt alsof de trekker ook echt aan het gloeien is, omdat je lampen dan ook gaan knipperen. Dit zou kunnen komen door je contact slot of je gloeirelais. Ik zou het relais er eens uitnemen en kijken wat er dan gebeurd.
Zekering nummer 11(van onder geteld) is voor de gloeierij. Deze zou je er ook uit kunnen halen als de trekker tenminste altijd start zonder te gloeien.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

@Fendt304ls ik zal het morgenvroeg wel even proberen.
K heb bij de zekering kast gekeken en er zit een zekering van 40 ampère in plaats van eentje van 25 ampère bij het gloeisysteem. Zal dit het probleem kunnen zijn?
Quote Reactie van @Mikkell:
zekering van 40 ampère in plaats van eentje van 25 ampère bij het gloeisysteem. Zal dit het probleem kunnen zijn?

Nee dit is niet het probleem.
Als die op een 40 draaid zal het langer duren bij een kortsluiting voordat die doorbrandt dan bij een 25a zekering.
Er blijft in jou contactslot of in het voorgloei relais iets hangen dat die constant blijft voorgloeien.
Dat moet je opzoeken.
@Mikkell schematisch
Relais nr 17 zou van de voorgloei moeten zijn

(klik om te vergroten)

Zal er zo naar kijken alvast bedankt
Als je hem gestart hebt, en hij heeft kuren. Dan haal je er de zekering eens uit. Als de kuren plots weg zijn weet je wel zeker dat het voorgloeien ongevraagd bediend wordt.
Heb je ook een idee waarom je vader de zekering had vervangen? Welk stukje functioneerde niet meer?
@Valtra man Dat weet ik zo niet meer volgens mij waren het de zekeringen van de lampen want die hadden een keer kortsluiting gehad, maar het kan ook zo zijn dat ze allemaal zijn vervangen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 310 LS(A) en hebben de trefwoorden fendt , accu , lampje , dashboard en fendt 310 geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0