Startmotor lijkt geen of te weinig stroom te krijgen;

Beste mensen, ik ben de trotse bezitter van een McCormick d439. Sinds dit weekend heb ik een startprobleem. De accu lijkt te weinig stroom te geven om voor te gloeien (lampje brand nauwelijks) en bij het daadwerkelijk starten door de startknop uit te trekken gebeurt er niets. Ik heb de accu aan een lader gehangen. Daarna weer geprobeerd te starten, maar ik hoor bij het uittrekken van de startknop soms een ‘tik’ en daarna niets meer. Startmotor slaat dan niet aan en het lampje dat aangeeft dat ik voorgloei brandt dan ook niet meer. Heb inmiddels ook al met startkabels geprobeerd om te starten en heb ook de accu gewisseld voor een nieuwe, maar niets helpt meer. Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet. Hebben jullie nog suggesties? Dank je wel alvast.
Mocht ik niet verder komen, kennen jullie dan een monteur in de buurt van Tilburg die ik wellicht kan benaderen voor dit probleem?

Deel dit topic

Reacties

+1
2850Johndeere6R
Laatst hier een vergelijkbare verschijning alleen de ene keer zo willen starten en de andere keer niet. Bij ons was de startmotor overleden. He. Je die al getest?
+2
brauheist
Je kunt de startmotor er ook even afhalen om te testen
+3
NH-Ford
Massaprobleem?
Controleer goed je verbindingen tussen + en startmotor, en tussen - en frame.
Mogelijk trekt je startmotor te veel stroom en is hij de boosdoener.
+3
roscho
In het filmpje op onderstaande link kun je zien hoe je een startmotor uit elkaar haalt en reviseert. Lees ook de opmerkingen onder de video, daarin staan nog belangrijke aanwijzingen.
mestyle
Wij hadden met onze 324 okk vaak start problemen accu leeg. Andere accu's geprobeerd en nooit echt een touw aan vast te knopen wat nou probleem was en waar de lekspanning weg kwam. Bij ons zat het probleem in de goedkope trekstart knop. Je kan ook met startkabels rechtstreeks op de startmotor. Mocht die dan niks doen dan is de startmotor niet lekker doet dienhet dan wel zou ik het ergens anders zoeken
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
nooit echt een touw aan vast te knopen wat nou probleem was en waar de lekspanning weg kwam.

Dat kun je oplossen door een massaslot te monteren. Om de kosten hoef je dat niet te laten en omdat de trekker daarmee helemaal stroomloos gemaakt wordt, is dat veel veiliger.
mestyle
@roscho die zat er altijd al tussen en zelfs die al vervangen. Toch trok die de masse leeg. En ja massa slot zat goed. Accu dan de massa kabel op massa slot en dan op de trekker . Kon dus niet daarover lekken. Nu met goede start schakelaar nergens meer last van
+1
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
Accu dan de massa kabel op massa slot en dan op de trekker

Dan kan het niet anders of de accu is aan zijn eind. Hoe zou de stroomkring anders moeten lopen als de massapool verbroken is door het massaslot? Of is dat massaslot niet goed, zodat hij toch nog verbinding maakt, ook al is de sleutel eruit? Misschien vuil in het slot?
Natuurlijk kan de startschakelaar ook wel lam zijn geweest, maar dat staat hier helemaal los van.
mestyle
@roscho probleem was met meerdere accu's, massaslot toen ook al keer vernieuwd en als je die doorpiepte bediend en onbediend werkte die wel. Probleem is nu over. Maar goed dit topic gaat over een ander zijn probleem ik gaf alleen aam wat ik zelf gehad heb
+1
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
ik gaf alleen aam wat ik zelf gehad heb

Dat snap ik, maar ik probeerde uit te leggen dat er iets aan je verhaal niet klopt. Als de beide polen van de accu geen verbinding hebben, kan een goede accu alleen ontladen door lange stilstand van een paar maanden.
mestyle
@roscho
Een massa slot neemt alleen de min weg(naam zegt het ook) plus blijft wel verboden. T zal.missxjien nietmkloppen punt blijft wel dat na vervangen van de schakelaar probleem over is. De goedkope schakelaar was intern defect de veer die erin zat kon het vermogen niet aan en daardoor gesmolten. Op een of andere manier ondanks her massa slot zorgde die toch door die veer door een lekstroom en trok die de accu leeg. Nu dus geheel over
+2
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
plus blijft wel verbonden

Stroom kan alleen energie leveren als je een stroomkring hebt. Zonder massa heb je nooit een stroomkring en kan een accu zich dus niet via de trekker ontladen. Dat kan wel als het massaslot stiekem toch nog verbinding blijft maken, bijv. doordat het contact binnenin vastgebrand is.
mestyle
@roscho massa slot is en was gewoon goed. Deze is ook keer vervangen. Oude op werkbank losgehaald kon je nog geen brandplekje op zien die was ook gewoon goed puur vervangen om uit te sluiten. En was ook echt vrij als je hem bediende. T klinkt allemaal ongeloofwaardig maar probleem was 100% de schakelaar.
roscho
Quote Reactie van @mestyle:
probleem was 100% de schakelaar.

De schakelaar kan oorzaak zijn van het niet starten, maar niet van het ontladen van de accu als na gebruik de minpool afgekoppeld is door de massasleutel.
mestyle
@roscho nja het zal. Jaar geleden vervangen en sindsdien geen problemen meer met lege accu en het niet willen starten. Massa slot gaat er altijd af.
fendt2
@roscho het is simpel zodra je de trek schakelaar bedient is er kortsluiting. En dan is de accu snel leeg.
roscho
Quote Reactie van @fendt2:
zodra je de trek schakelaar bedient is er kortsluiting.

Zo zie ik het niet. Met de trekschakelaar schakel je stroomverbruikers in. In de eerste klik het gloeimechanisme, met de tweede het startrelais. Dat startrelais zorgt vervolgens dat de bendix (tandwieltje) in de starterkrans wordt geschoven en maakt daarna contact tussen de accu en de startmotor.
Zowel gloeispiraal als startmotor zijn forse stroomverbruikers en het klopt dat als je die lang gebruikt, de accu veel stroom verliest.
Toch wil ik dat geen kortsluiting noemen, bij ks. worden plus en min van de accu rechtstreeks verbonden en daarbij komt nog veel meer energie vrij als bij gebruik van de startschakelaar. Even kortsluiting kan zomaar brand veroorzaken en bijv. een stuk uit een ringsleutel of schroevendraaier slaan of op z'n minst stroomkabels laten smelten. En het kan ook je accu vernielen. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je een volgeladen accu kortsluit.
+1
cyrus-van-gelder
@roscho ik denk dat je gelijk hebt. Accu kon ook wel eens overden zijn. Dan helpt laden ook niks. Vervangen dus.
+1
mestyle
@cyrus-van-gelder

Was toen allemaal al gedaan schakelaar was de laatste die vervangen is. Daarna probleem over
sorry
Even proberen te starten dmv schroevendraaier tegen de startmotor ,het kan in de trekschakelaar zitten
Klein Rot
@sorry
Of de bendix op de startmotor
erwindewolff
@sorry Hi sorry, wat bedoel je precies met ‘schroevendraaier tegen de startmotor’? Ik heb dat ook op andere plekken gelezen, maar begrijp niet wat bedoeld wordt…
sorry
@erwindewolff
.google.com%2F&source_ve_path=Mjg2NjIsMjg2NjY&feature=emb_logo
roscho
Quote Reactie van @sorry:
schroevendraaier tegen de startmotor
@erwindewolff
Dat is een mogelijkheid, maar pas ontzettend goed op dat je niet ergens aan de massa raakt en kortsluiting veroorzaakt. Dat geeft een flinke knal, kan de stukken uit je schroevendraaier slaan en het voortijdig overlijden van de accu veroorzaken. De dikke draden vanaf de accu naar de startmotor zijn ongezekerd!
erwindewolff
Iedereen dank voor de reacties. Ik kan weer wat dingen uitproberen komende dagen! Hoop dat het opgelost wordt…
erwindewolff
Vandaag de truc met de schroevendraaier geprobeerd. De startmotor reageerde heel even en stopte na pakweg 1 omwenteling. Daarna deed hij niets meer - accu weer leeg lijkt het. Is dit dan toch een accu probleem of is dit een typisch geval van kapotte startmotor die teveel stroom trekt?
roscho
Quote Reactie van @erwindewolff:
is dit een typisch geval van kapotte startmotor die teveel stroom trekt

Als de startmotor zoveel stroom zou trekken dat een volle accu in 2 seconden leeg is, dan zouden de kabels er roodgloeiend aan hangen. Ga er dus maar vanuit dat de accu stuk is, in ieder geval leeg.
Rokus
@roscho met een lege accu staat normaal gesproken je start motor niet in een keer stil!
roscho
Quote Reactie van @Rokus:
met een lege accu staat normaal gesproken je start motor niet in een keer stil!

@erwindewolff
We zullen zien, hang er eerst maar eens een accu aan waarvan je zeker weet dat hij goed is, desnoods een geleende. Of een van je personenauto, als je niet langer dan 10 seconden start, gaat dat best (tenzij het een heeeel klein accuutje is).
wotan2
Heeft de tractor nog wel gelopen sinds je probleem is ontstaan?
erwindewolff
@wotan2 nee, niet meer gelopen. Ik heb de accu die er nu in zit meerdere keren opgeladen met een externe lader. Als hij goed doorgeladen is kan ik wel voorgloeien. Dat doe ik dan ca 30 sec. Als ik daarna de startknop volledig uittrek hoor ik wel een tik, maar daarna valt alles uit en kan ik ook niet meer voorgloeien lijkt het. Ik heb ook geprobeerd om met mijn auto (Opel crossland benzine) en startkabels de tractor aan de praat te krijgen, maar daar kreeg ik hetzelfde resultaat. Mogelijk is die accu (veel) te licht. Ga dan toch maar even uit van een overleden accu alvorens verder te kijken naar de startmotor.
roscho
Quote Reactie van @erwindewolff:
voorgloeien. Dat doe ik dan ca 30 sec. Als ik daarna de startknop volledig uittrek hoor ik wel een tik, maar daarna valt alles uit

Dat is typisch wanneer de accu slecht is. De gloeispiraal/stift trekt flink wat stroom, daardoor is een kapotte accu al uitgeput. De klik die je daarna hoort, is het startrelais wat nog een poging doet, maar al niet meer kan omdat de stroom alweer op is.
Dat het vanaf de auto niet lukt, kan twee oorzaken hebben: de startkabels zijn te dun en op het moment dat je de extra accu aansluit, begint er meteen een enorme stroom te lopen naar de kapotte accu, zodat er voor het starten nog geen stroom is. Je zou de auto-accu eruit moeten halen en rechtstreeks op de accukabels van de trekker moeten zetten.
Let op dat je hierbij geen vonken veroorzaakt. Een kapotte accu die snel ontlaadt, produceert knalgas, een mengsel van waterstof en zuurstof. Een vonkje kan dan een ontploffing veroorzaken, waardoor het accuzuur in het rond vliegt.
erwindewolff
@roscho Dank voor deze toelichting. Klinkt aannemelijk. Ik ga morgen toch maar een nieuwe accu halen.
Corne S
@erwindewolff
Als je de oude aan de lader hangt, kunnen ze hem gelijk testen als je op een nieuwe uit gaat, dan weet je zeker dat de accu defect is.
wotan2
@erwindewolff Kijk eerst even of de motor nog wel rond wil draaien; niet dat de koppakking lek is geworden en er een cylinder vol water staat; dan start ie ook niet.
roscho
Quote Reactie van @wotan2:
Kijk eerst even of de motor nog wel rond" wil draaien;

Dat wil nog wel, @erwindewolff schrijft "De startmotor reageerde heel even en stopte na pakweg 1 omwenteling."
Dus wordt de motor niet geblokkeerd.
cyclonedriver
Als je twijfelt aan accu of startmotor, dan kan je die laten testen bij een bedrijf die starters en alternators doet. Beter is nog om met het voertuig naar daar te gaan, zodat ze kunnen testen op het voertuig zelf. Zo kan er bvb een massaprobleem ontdekt worden.
erwindewolff
Vandaag nieuwe accu geleverd. Helaas… er gebeurt weer precies hetzelfde als met de oude accu. Massastrip doorgemeten. Ook geen probleem gevonden. Dit weekend dan maar de startmotor eraf denk ik… Of hebben jullie nog suggesties? Zou het ook nog de startknop kunnen zijn die deze storing veroorzaakt?
mestyle
@erwindewolff

Je kan de startmotor eens los bedienen met de nieuwe accu puur met de startkabels startmotor los van de trekker. Dort die dat wel goed dan of de kabels of wat ik eerder al zei toch se trekschakelaar
roscho
@erwindewolff Weet je zeker dat die nieuwe accu opgeladen was?
+1
DB780
@erwindewolff Zit er nog koelvloeistof in de radiator?
Ik kan mij voorstellen dat je denkt, wat heeft dat nou met de startmotor te maken? je vertelde verder op dat je 1 omwenteling kon starten en toen niet meer. Ik heb een tractor gehad die een enkel keer niet wilde starten, uit eindelijk kwam ik er achter dat het koelwater langzaam in de cilinder lekt, dan komt er water boven de zuiger te staan en blokkeerd de krukas. Mijn vraag, is de krukas los? (kan je controleren door sleutel op krukas te zetten), en zit er koelvloeistof in de radiator en heb je niet een heel hoog oliepijl? Verder hoop ik in dit geval voor jou dat ik ongelijk heb.
yoohan
Zijn de plus en min kabel wel in goede staat. En ook de accuklemmen daarop goed schoon aan de binnenkant waarmee ze om de accupolen geklemd zitten (geen groene aanslag?)

Maak deze goed schoon, vervang desnoods vor nieuwe en zorg dat de massakabel op een goed blank stuk blok zit. Aansluiten op de nieuwe accu en proberen te starten met schroevendraaier. Werkt dit niet? Dan zit het in je startmotor en/of startrelais.
erwindewolff
@yoohan Polen zijn goed schoon. Zal de plek waar de massakabel aan het blok zit nog eens goed nakijken… Waar zit het startrelais? Zit deze in de startknop?
roscho
Quote Reactie van @erwindewolff:
Waar zit het startrelais

Het startrelais is het buisvormige ding bovenop de startmotor. Er zitten (tenminste) 3 draden aan, waarvan 2 dikke, die vanaf de accu en een die vanaf de binnenkant van het relais naar de eigenlijke startmotor loopt. Verder nog een dunnere draad die vanaf de startschakelaar (of soms het contactslot) komt.
De functie van het relais bestaat uit 2 dingen: het uitschuiven van de bendix (kleine tandwiel dat in de tandkrans van het vliegwiel grijpt) en het rechtstreeks stroom geven aan de startmotor vanaf de accu. De functie van de startschakelaar is alleen maar om het startrelais "aan" te zetten, niet om de startmotor rechtstreeks met de accu te verbinden. Daarvoor trekt de startmotor veel te veel stroom en zou die schakelaar meteen stuk gaan.
Als het met een volle accu en met de schroevendraaier-truc nóg niet lukt, dan is waarschijnlijk het startrelais inwendig vervuild, zodat de accuspanning niet goed wordt doorgegeven. Dat wordt dus demonteren, openen en contacten opschuren (zie bovengenoemd filmpje over startmotorrevisie).
+1
erwindewolff
@roscho Dank je wel voor deze uitgebreide toelichting. Weer wat geleerd! Zojuist met een volle accu de schroevendraaiertruc opnieuw geprobeerd. In eerste instantie hoorde ik (na veel gevonk) alleen het relais draaien. Na opnieuw proberen ging ook de startmotor zelf lopen. Daarna toch maar weer eens voorgegloeid en toen met de schroevendraaier de startmotor geactiveerd. En met resultaat! Hij loopt weer. Even laten lopen. Daarna uitgeschakeld en even later opnieuw met de startknop geprobeerd. En dat werkte ook weer normaal. Hopelijk blijft dat zo. En wat nu daadwerkelijk de storing veroorzaakte is voor mij nog niet helemaal helder. Weet in elk geval wel weer hoe ik hem aan de praat krijg als dit opnieuw gebeurt…
+1
roscho
Quote Reactie van @erwindewolff:
En wat nu daadwerkelijk de storing veroorzaakte is voor mij nog niet helemaal helder.

Waarschijnlijk is het startrelais inwendig vervuild en heeft dat vast gezeten. Nu je een paar keer hebt geprobeerd te starten, is het losgeschoten. Tenminste, dat zou mijn lezing van het verhaal zijn. Misschien zou het niet verkeerd zijn om de hele startmotor plus relais eens te demonteren en schoon te maken. Zie het voorgenoemde filmpje.
erwindewolff
@roscho Denk dat je gelijk hebt. Dat wordt een mooi klusje voor de vakantie…

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden mccormick , accu , brand , startmotor , starten , lampje , stroom , startprobleem , tilburg en trekken geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0