Op zoek naar een nieuwe tractor 100/120 pk

Hallo allemaal,

Ik me aan het orienteren op een andere tractor. Ik heb nogal wat eisen en een Budget tot E 50.000, het liefst er onder. Omdat ik wel op hellingen bezig ben met hooien moet hij iig vier wiel aandrijving hebben en een eigen gewicht van zo'n 5 ton. Is prettig met de pers en nog een zware aanhanger met hooi. Ook in het bos met boomstammen halen is dat prettig.
Verder Denk ik er over om over te stappen naar een frontmaaier, dus fronthef en PTO zijn ook nodig. Vermogen kom ik bij mijn Ford 8210 niet te kort, dus rond de 110 pk is voldoende.
Verder merk ik dat het een probleem begint te worden om mensen achter op de kar te hebben met het laden van baaltjes. Daarom ben ik er ook over aan het denken om een Meijer balenverzamelaar en een meijer kleine balen tang te kopen. (iemand ervaring?) Om de balentang te gebruiken is er ook een frontlader nodig.
Hier in duitsland rijden bijna alle aanhangers luchtgeremd, dus dat zou ik er ook graag op hebben. (ik leen vaak een aanhanger) . Ik ben niet perse merk gebonden, maar misschien heb ik een lichte voorkeur voor New Holland vanwege mijn ervaringen met de lokale dealer en mijn Ford. De tractor zal zo'n 1 a 2 honderd uur per jaar gebruikt worden.
Verder zo min mogelijk electronica, Hydrauliek enzo mag van mij gewoon met Handels bediend zijn. Hoeft niet sexy.
Ik maak dit topic vooral aan om wat feedback en nieuwe inzichten te krijgen. Ben ook niet zo heel erg op de hoogte wat er allemaal te koop is van na 2000. Affin, roept u maar.

Grts Bouke

Deel dit topic

Reacties

Inter644fan
Case 1056 met luchtremmen en front aftakas klaar is Kees weinig poespas niks geen elektronica gewoon een degelijke tractort
Hanomag22
@Inter644fan dan heb je toch iets wat qua mogelijkheden dicht bij een 8210 zit. Schiet je niets mee op.
+1
groeier
De prijzen van de gebruikte tractoren en verreikers zijn flink zakkende.
contitour
marktplaats.nl/v/zakelijke-goederen/…

Zoiets, is alleen wel het klokje rond geweest vrees ik
+1
mf 6150
@contitour
11900 uur valt opzich mee toch?
contitour
@mf 6150 Zou gereviseerd moeten zijn.
+1
J asper
@contitour Je houd 30 000 euro van je buget over voor eventuele reparaties?
1046
@contitour de mijn heeft etzelfde blok, ook 358 , 17.000+ en nog nooit open geweest
Yanmarthomas
@contitour nee joh 🫣 mijn 1056 met 358 motor heeft 9400 uur en is nog wel zo schoon aan de pijp niks geen rook alleen als ie moet werken. Geen carterdruk en verbruikt geen olie. Als ie maar goed behandeld is gaan die motoren 15-20 duizend uur mee
Ford revisiemotor
@contitour
Is gereviseerd, daarna +/- 500 uur gelopen staat in de marktplaats advertentie
mf 6150
@Inter644fan
Die moet ergens rond de 21 kosten
+2
roscho
@Inter644fan Intuïtief heb ik het idee dat met die trekker veel gerommeld is. De as van de 4wd ligt eraf vanwege te veel voorloop >> bak gereviseerd. Heeft ongetwijfeld met elkaar te maken. Hieruit trek ik de conclusie dat er niet altijd oordeelkundig mee omgesprongen is.
Trekker heeft nu brede banden, maar als je 4wd wilt gebruiken, moeten de smalle er weer op en die as gemonteerd worden. Terwijl 4wd noodzakelijk was en op hellingen die brede banden juist weer goed van pas komen.
Kortom: ik bedacht me heel goed voordat ik deze kocht.
MaxxuM4ever
@roscho op zich niets mis mee dat je de as los gooit als er te grote banden voor op liggen toch. Dit lijken inderdaad wel 28 of 30” voorbanden. Ik weet niet of bij deze de 4WD al automatisch aan gaat bij remmen maar die gaat er dan verrekte lastig uit bij te veel voorloop. De fiat op mijn oude werk had dat ook, moest je soms zelfs ff achteruit rijden om hem los te krijgen.
Zo’n specifiek overgangsmodel zoals beschreven in de advertentie is meer een collectable dan een hobby trekker lijkt me.
+2
roscho
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
op zich niets mis mee dat je de as los gooit als er te grote banden voor op liggen toch

Dat is inderdaad de oplossing om de boel heel te houden. Maar het triggerde mij dat ook de bak gereviseerd was. En, wantrouwend als ik ben, denk ik dan dat de bak kapot was gelopen omdat er verkeerde voorwielen op zaten en dat na de revisie pas die as is losgegooid.
mf 6150
@roscho
Op tf staat een topic van desbetreffende eigenaar, trekker is uit elkaar gekocht zover ik daar uit kan begrijpen
+2
MaxxuM4ever
@roscho de voor ploegbanden van onze maxxum zijn ook te groot. Met niet zoveel front gewicht kon hij zijn slip wel kwijt maar sinds er een 1000kg voorin hangt was het differentieel van de vooras de zwakste schakel. Dure les was dat voor iets wat vrij gemakkelijk op te lossen is. Nu grotere achterbanden erom en is het al beter geworden.
International2005
@roscho maar die bak is nu toch gemaakt dus dan is daar niks meer mee aan de hand toch? Wel veel geld voor dit ding in deze staat ja
+1
roscho
Quote Reactie van @International2005:
maar die bak is nu toch gemaakt

De bak is wel gemaakt, maar wat dacht je van de differentieels en de planetaire overbrengingen? Maar ik zei er ook bij "intuitief heb ik het idee". Ik heb dus geen enkel bewijs dat hij niet in orde zou zijn, alleen zou ik hem niet zo snel kopen. @contitour moet hierin zelf keuzes maken.
International2005
@roscho daar heb je inderdaad wel gelijk in
+1
contitour
@Inter644fan Ik heb ook het idee dat deze trekker meer een trekker is voor de hobby. Eigenlijk ik ik gewoon een betrouwbaar ding wat op zich wel wat mag kosten, maar waar ik niet teveel meer aan hoef te schroeven/aanpassen.
Yanmarthomas
@contitour een case 956 of 1056 kun je eigenlijk niet op misgaan…. Die trekkers kunnen bij normaal gebruik echt niet kapot, ze zijn enorm betrouwbaar simpel en degelijk en zwaar gebouwd, ik heb zelf eerst naar de 4 cilinder modellen gekeken maar ik kwam erachter dat een 4 cilinder eigenlijk te licht is voor wat ik er mee wil doen. Mijn 1056 6 cilinder kan wel zo ongelofelijk veel doen ben daar echt door verbaasd. Niks geen elektronica simpele maar degelijke versnellingsbak alles mechanisch bediend wat vlekkeloos werkt ik zou voor geen goud een andere tractor meer willen om 2-300 uur in het jaar mee te hobbyen/werken….

(klik om te vergroten)

Met deze kipper zit ik vol op een combinatie gewicht van 30-31.5 ton. En dat gaat gewoon prima,
+3
Fast Eddy
@Yanmarthomas

Hij zoekt een trekker met omkeer en meer bedienings comfort. Dan vallen de youngtimer trekkers al af.
+1
Yanmarthomas
@Fast Eddy weet ik maar ik reageer even op het feit dat hij denkt dat zo’n case alleen voor de hobby is 😉
+2
Fast Eddy
@Yanmarthomas

Hij heeft zelf de vroegere concurrent van jouw Case. Dus schakelen is hij wel gewend.
+1
deJong
@Yanmarthomas die 1056s e.d. zijn echte sleurtrekkers maar je mist om mee te werken versnellingen en de 540e eerlijk gezegd.
Yanmarthomas
@deJong ik heb nog niet 1x gehad dat ik een versnelling miste 😅😉 ook vind ik de 6 cilinder heerlijk rustig lopen op 540 toeren. Veel en veel rustiger als een 4 cilinder case serie….
+1
deJong
@Yanmarthomas ik ben voornamelijk te harken, schudden, kunstmeststrooien en vrezen bijvoorbeeld. Vindt ik het maar niks dat ik op 2000 toeren moet omblazen terwijl een 300 serie van een groen merk dat lekker op 1500 toeren ompruttelt😄
+1
walker1
Quote Reactie van @deJong:
ik ben voornamelijk te harken, schudden, kunstmeststrooien en vrezen bijvoorbeeld. Vindt ik het maar niks dat ik op 2000 toeren moet omblazen terwijl een 300 serie van een groen merk dat lekker op 1500 toeren ompruttelt

Ik denk dat (bijna) alle merken tegenwoordig wel 540E leveren. Onze John Deere 6130 uit 2008 heeft dat ook al, en het is gewoon de basisuitvoering, zit er dus gewoon standaard op. Op de oudere Renault 751 S zit 540 en 1000 toeren. Pa schakelde vroeger bij lichte werkzaamheden gewoon de 1000 toeren in en dan de motor op 1100, 1200 toeren. Was dus al soort vroege versie van de eco stand 😄
+1
Ares550rz
@walker1 Onze Renault Ares uit 2000 heeft ook al een 4 toerige aftakas, 32 versnellingen met electronische omkeer en geveerde cabine. Enkel zie je ze nog wel eens te koop met relatief weinig uren.
+1
walker1
Quote Reactie van @Ares550rz:
Onze Renault Ares uit 2000

Ja zijn mooie trekkers, Toen wij in 2008 de JD kochten ook nog naar een Claas gekeken, was een demo, had meer versnellingen als de JD. Bovendien had de Claas ook een kruipbak. John Deere kwam met een hele scherpe prijs en dan gaf wel de doorslag. Voor het werk niet echt een kruipbak nodig, maar pa is inmiddels in de 70 en vind de laagste versnelling van de JD nu te snel gaan met machines aankoppelen. Als hij de oude Renault 751 S pakt dan rijd hij rustig achteruit in de kruip naar de machine toe. Zijn wel de momenten dat je denkt van dat we destijds misschien toch de Claas hadden moeten kiezen, of toch de optionele kruipbak op de John Deere moeten aanvinken.
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @walker1:
laagste versnelling van de JD nu te snel gaan met machines aankoppelen

Misschien een idee om de koppeling die laatste meter in te trappen en dan zo ver laten opkomen dat ie begint te kruipen, en dan samen met de remmen wordt het een traploos regelbare snelheid waarbij je zelf op elk moment de baas bent.
Ik weet dat slippen niet hoort, maar even kort zonder lading is in vergelijking met veelvuldig wegrijden met lading of in werk waar veel voor en achteruit geschakeld wordt, geen thema lijkt me.
mf 6150
@Yanmarthomas
Watvoor werk doe jij ermee? Heel anders dan een boer bijvoorbeeld.....
Yanmarthomas
@mf 6150 maaien schudden duinen diepwoelen frezen kopeggen kipper erachter etc etc
+1
walker1
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Hij zoekt een trekker met omkeer en meer bedienings comfort. Dan vallen de youngtimer trekkers al af.

Zeker bij het voorlader werk is omkeer bij het stuur heel prettig. Voor voorlader werk is een 4 cilinder ook praktischer, kleinere draaicirkel, beter zicht op de voorlader.
+1
Fast Eddy
@walker1

Bij voorlader werk of veel manoeuvreren is een omkeer zeer zeker aan te bevelen.
MaxxuM4ever
@Yanmarthomas ik heb wel eens gelezen dat de schakelvorken het best te lijden hebben door de lange versnellingspoken, dat is toch wel een dure reparatie om te repareren lijkt me.
+2
Yanmarthomas
@MaxxuM4ever dat ligt maar net aan de chaffeur als je de trekker niet in de versnellingen forceert gaat dat heel lang goed, mijn 1056 schakelt enorm strak veel strakker als de meeste trekkers waar ik op proef gereden heb 😅
+4
casejxu
@MaxxuM4ever heb t idee dat een youngtimer in tiptop staat houden nog wel duurder uit kan vallen als bijv onze jxu's. En t zal gerust leuk zijn n middagje voor de taarup met een 9 of 1056 maar ben blij dat ik niet de hele dag moet met een trekker met minder versnellingen en zwaardere koppeling als waar we nu mee rijden
+1
walker1
Quote Reactie van @casejxu:
heb t idee dat een youngtimer in tiptop staat houden nog wel duurder uit kan vallen als bijv onze jxu's. En t zal gerust leuk zijn n middagje voor de taarup met een 9 of 1056 maar ben blij dat ik niet de hele dag moet met een trekker met minder versnellingen en zwaardere koppeling als waar we nu mee rijden

Is ook zo, zeker de grotere modellen, zoals Fendt 600 serie, of bv een 1455. Is vaak loonwerk trekker geweest, veel uren, ook vaak zwaar werk mee gedaan, chauffeurs die niet allemaal er even netjes mee om gaan. Zijn er genoeg die er prachtig uit zien en dik 20 of 30 duizend uur gemaakt hebben, maar reken maar dat al voor een vermogen aan vervangende onderdelen opzit, vaak al 1 of 2 motor, versnellingsbak revisies gehad. Opnieuw gespoten, nieuw interieur, enz.
Het verschilt per merk en type, maar onderdelen worden ook schaarser en duurder.
+1
casejxu
@walker1 kleine geintjes bij een 1056 zijn ook niet leuk. Maat had met schudden gras om 4wd as heen. Keerring er uit. Bak olie kwijt en oliepomp in de bak stuk. Meteen dure reparatie
+2
walker1
@casejxu Precies dat, onderdelen zijn nieuw waarschijnlijk niet meer te krijgen, dus dan kan je gaan zoeken naar gebruikte onderdelen, waarvan je maar moet afwachten hoe goed ze nog zijn en als je pech hebt vragen ze er de hoofdprijs voor.
+3
casejxu
@walker1 klopt. En al staat er "maar" 7000 uur op.... t is wel al een oude trekker!
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Yanmarthomas:
simpele maar degelijke versnellingsbak

Maar al deze die te koop staan hebben bak kapot of gereviseerde bak 🙈
Inter644fan
@contitour kleinanzeigen.de/s-anzeige/… wel boven je budget maar een beer van een trekker met front aftakas en lucht…. Alles wat je wilt maar wel lekker simpel
+3
walker1
@Inter644fan Te duur en te lomp voor het werk wat hij er mee wil doen.
contitour
@Inter644fan De buurman heeft er op het moment eentje lopen, toch wel een maatje te groot voor mij.
+2
PieterA
Een NH 6030 is een beer van een trekker. Zoek naar een Duitse van de 2e generatie; dan zit er vaak wel luchtremmen op.
+1
new holland koen
@PieterA Ja, nog mooi zonder adblue en relatief simpel.
+2
Fast Eddy
New Holland TS 115 of TSA 115. Voor trekkers waarvan de oorsprong rond 2000/2010 ligt zijn ook aftermarket luchtsetjes te koop. Die zou je zelf kunnen instaleren.
+1
rubenv
@Fast Eddy was mijn gedachte ook
+1
PieterA
@Fast Eddy Als je een 8210 gewend bent is zo'n TS niet echt een vooruitgang vind ik. De TSA is al beter.
+1
Pieter Buren
@PieterA van een 10 serie naar een TS vind ik toch best een verschil. 40 ipv 30 km/h. 2 pookposities met elk 4x powershift ipv h-bak met dual power. Schuttlehendel onder stuur ipv stilstaan om met een pook van richting te veranderen. Load sensing pomp ipv open center. Qua gehobbel zal het denk ik niet veel schelen.
TSA heeft dan nog cabinevering geloof ik? En iets minder vaak versnellingspook verplaatsen (meer met knopje schakelen).
+2
PieterA
@Pieter Buren En de motor kan ook niet kapot; dat is het voordeel bij die TS.

Gelukkig mogen meningen verschillen, maar ik heb op 8210, ts115, tsa135 en 6030 gereden en als opvolger voor zo'n iconische 8210 komt wat mij betreft alleen de 6030 in de buurt.
Fast Eddy
@PieterA

Qua beleving is de 8210 zeker mooi. Maar wat heb ik de versnellingsbak vervloekt tijdens het afwerken van de slootkanten. Geef mij dan maar een omkeerhendel onder het stuur. Dan kan je met je andere hand de hydrauliekventielen bedienen.
+1
contitour
@Fast Eddy Ben ik het mee eens. Rechtdoor met power is het allemaal geweldig, maar van veel steken en schakelen wordt je niet heel blij.
Fast Eddy
@PieterA

Omkeer en semi full powershift vind ik een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de 8210. Daar komt eventuele load sensing nog bij.
+1
Pieter Buren
@Fast Eddy was ik nog vergeten. Ts heeft ook een lichte koppeling en dat is wel fijn bij voorladerwerk.
+3
yoohan
Je wilt graag een trekker van na 2000. Ik zie dat er al een Case wordt geadviseerd uit 1988. Als dat een overweging is, is het dan ook niet een overweging om de huidige Ford 8210 aan te laten passen an je wensen?
+2
contitour
@yoohan Heb ik ook aan zitten denken, maar ik merk met het werken als je veel moet draaien en steken dat het roeren in de bak van de 8210 niet perse heel fijn is......Als je er een dagje mee bezig bent, ben je echt moe en ik wordt ook een dagje ouder.
+3
T60401
Even zoeken op tractorpool. gewenste opties aan vinken en walla van alle wensen voorzien. traktorpool.nl/details/Trekkers/…
contitour
@T60401 Die is wel Interessant!
roscho
@contitour Is een mooie trekker, maar staat vlak bij München. Da's een heel eind rijden om even te gaan kijken.
+3
Fast Eddy
We hebben het nu over New Holland. Maar de Case en Steyr versies zijn op de kleinere typen na nagenoeg gelijk aan de New Holland. Dus dan heb je ook meer keuze. Of blauw moet je lievelingskleur zijn natuurlijk.
+1
contitour
@Fast Eddy Ben idd niet merk gebonden.
+2
valmet 605
Heeft er al iemand Valtra Aserie geroepen..... Het zou heel misschien kunnen passen en in Duitsland zijn ze er wel. Je moet er van houden.
BEboer
@valmet 605 mss een handgeschakelde van 100pk kan je bijna nieuw vinden (demo of weinig uur) denk ik
+1
husky
Lindner?
+2
Fast Eddy
@husky

Dat is een ideale trekker voor het werk wat hij ermee wilt doen. Helaas staan er in Nederland en in de buurt van de grens weinig te koop. Daar komt de hoge prijs door weinig draaiuren nog bij.
+2
contitour
@husky Ik heb ook wel eens naar Lindner zitten te kijken, maar idd hier in het platte Nederland zijn die weinig of niet te vinden. Ook zijn de prijzen stevig wat ik hier in Dld zo tegenkom.
+1
walker1
Ik heb jaren lang dijkhellingen gemaaid/gehooid met een John Deere 6130. hele fijne trekker voor dat werk. Die heeft 85 pk, maar als je een 6330 of 6430 neemt zit het mooi in de pk klasse die jij zoekt. John Deere is vanwege het frame ook een hele geschikte voorlader trekker.
Met de New Holland modellen ben ik wat minder bekend, maar zou dat zeker overwegen als de dealer in de buurt zit en je daar goede ervaringen hebt.
Gebruikt is er keus genoeg.
traktorpool.nl/details/Trekkers/…
traktorpool.nl/details/Trekkers/…
traktorpool.nl/details/Trekkers/…

Deze voldoet aan alle wensen en is nog net binnen budget: Voorlader, fronthef en pto, luchtremmen:
traktorpool.nl/details/Trekkers/…

De 8210 aanpassen zou ik niet doen, gaat ook best wel wat kosten om daar voorlader, fronthef en front pto op te bouwen en ik vind het best wel een lompe trekker voor het werk wat je er mee wilt gaan doen en je hebt ook minder goed zicht op voorlader of frontmaaier als bij de trekkers in de links.
+1
Arie_MF
@contitour agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/… Zoiets? Is een eenvoudige versie, ik heb met een luxere 4255 gewerkt, en dat beviel mij toen wel.
+1
Kosk123
technikboerse.com/view/gebrauchtmaschine/…
Volgens mij heeft deze alles wat je zoekt, plus nog wat meer.
+1
contitour
@Kosk123 Die ziet er goed uit en heeft ook alles wat ik vraag. Mooie trekker.
+2
deJong
@contitour dat zijn pracht trekkers. Heb 1 op demo gehad. Voiral de ingebouwde joystick voor de voorlader waar je ook de ventielen voor bv maaien kunt gebruiken zijn perfect.

Comfortabele trekker en zuinig👌
MaxxuM4ever
Eentje met Duitse papieren heeft wel de voorkeur zeker of kun je die gemakkelijk bij een Nederlandse trekker krijgen?
contitour
@MaxxuM4ever Weet ik eigenlijk niet. Ik woon in Duitsland net over de grens, maar mijn tractoren staan op mijn Nederlands bedrijf. Scheelt weer gedoe met tüv enzo. Is in Dld toch wel een stukje strenger.
+1
MaxxuM4ever
@contitour aha lekker snaoepen van 2 walletjes, doe je goed.
+1
PieterA
@new holland koen En luchtremmen?
kearl
Welke regio woon je in? Voor dat budget zou er normaal wel genoeg te vinden moeten zijn, al zijn ze tweedehands in die klasse wel gewild. Voor de rest week ik niet hoe de lokale TÜV/Zulassungsstelle zich opstelt, maar soms hebben ze het niet zo op buitenlandse trekkers en maken ze je het lastig. Daarom zou mijn voorkeur naar een Duitse gaan.
contitour
@kearl Ik zou hem toch in Nederland importeren. Mijn huidige tractoren staan in Nederland op mijn (nederlands) bedrijf geregistreerd.
kearl
@contitour Dan is het een ander verhaal. Qua prijs zijn ze in Nederland vaak lager als in Duitsland. Alleen luchtremmen zitten er vaker niet op dan wel.
+1
Kosk123
@contitour probeer er dan een te vinden met een COC, dat maakt de keuring bij import veel makkelijker. Heb dat wel meermaals gedaan, zonder coc is ook goed mogelijk maar dan moet de trekker wel in compleet goede staat zijn voor je een kenteken krijgt
+1
Tractor TV
Aangezien je aangaf niet merk gebonden te zijn zal ik ook maar even wat noemen in het MF gebied. Wij hebben thuis een 5450 met voorlader, dat is een ideale trekker voor voorlader werk dankzij z'n mooie schuine neus. Ook met het gebruik van de fronthef heb je mooi wat zicht. Deze trekker bevalt ons goed omdat ie luxe genoeg is om fijn mee te werken maar verder niks overbodig, heeft bijvoorbeeld gewoon mechanische ventielen. Zoiets zal wel mooi richting je budget van 50.000 lopen maar dan heb je ook echt een mooie allround trekker. Van de buitenkant misschien iets minder trekker als bijvoorbeeld een 8210 of 1056 wat hier genoemd werd maar wel heel wat fijner om langer op te zitten.
+2
worteljcb
Claas Arion 420 / 430 zijn goede trekkers, bieden behoorlijk wat luxe nog en toch aardig simpel qua techniek. Ook met voorlader een prima keuze.
Fast Eddy
@worteljcb

Dat type is toch gemaakt om makkelijker met een voorlader te werken?
+2
Jorrick 1455XL
@Fast Eddy Dat is het nieuwe type Arion, ga er vanuit dat worteljcb de wat oudere bedoelt ( er staat er op mijn profiel ook eentje ) die nog met john deere blok en renault cabine.
Dat is zeker een aanrader! Lekker simpele en degelijke trekkers, de transmissie is simpel te bedienen ( 4 groepen met 4 traps powershift ) en dat in combinatie met die soepele omkeer maakt deze ook prima voor t voorlader werk.
+1
worteljcb
@Jorrick 1455XL @Fast Eddy Bedoelde inderdaad het oudere model Arion. Precies zoals Jorick zegt, een lekker degelijke boerentrekker.

De nieuwe is helemaal gemaakt voor een voorlader, maar dat is wel weer wat meer elektrisch en comfort. Ook een prima trekker overigens.
+1
contitour
@worteljcb Er staat hier in de buurt een (nederlandse) te koop met voorlader uit 2015 7000 uur. Ga ik volgende week even langs om te kijken. Het enige is dat hij geen front pto en hef heeft, maar als ik dat er op zou laten zetten zou het nog binnen het budget passen.
worteljcb
@contitour Kijk dat is al het nieuwere model waarschijnlijk, met voorlader is dat helemaal perfecte bediening. Een Nederlandse heeft vaak geen luchtremmen, kijk daar wel goed naar.
kearl
@contitour Loonwerker bij ons had met die Serie wel problemen met sensoren als er stof voor de gril kwam. Ik weet niet of daar ondertussen een oplossing voor gekomen is, want met een frontmaaier in de hooi is dat wel een aandachtspunt.
+2
Derkmax
Goedkope optie : Case/ Steyr CS 110/120. Wel wat ouder, maar voor die tijd 1 van de toppers.
InsaneNL
@Derkmax fijne trekkers maar elektrisch zeker niet probleem loos. En de geveerde vooras moet je ook goed nakijken
contitour
Zo, allereerst bedankt voor alle input in dit topic. Het valt me op hoe groot de keuze is in het bereik van rond de 100/120 pk en hoe erg de trekkers van elkaar kunnen verschillen. Ik ben mezelf nu ook achter de oren aan het krabben welke opties voor mij prioriteit hebben en welke ik nog niet direct nodig heb. Ik bedoel, ik heb nu nog geen frontmaaier, maar wel een vrij nieuwe gedragen maaier achter. Als de trekker geen fronthef/pto heeft, zal ik er later ook niet zo snel een kopen omdat er dan nog een stevig bedrag bij komt voor de fronthef/pto.
Verder moet ik echt gaan kijken hoe groot en zwaar de trekker moet zijn; Ik kwam een kubota met alles erop en eraan, 600 uur, 95 pk, gewicht 3500 kg tegen voor iets boven het budget. Net nieuw eigenlijk, maar verder qua techniek een trekker van 20 jaar geleden. De meeste "echte" merken zitten voor het bedrag wat ik uit wil geven tussen de 6000 en de 8000 uur. Waar ik dan ook een beetje naar kijk zijn de New Holland TSA 135, Claas Arion 610, de kleinere 6 cilinders met een gewicht tussen de 5 en 6 ton. Dat is nogal een verschil met de Kubota.
Mijn uitgangspunt is eigenlijk dat ik eenmalig een voor mij behoorlijk bedrag uitgeef voor een trekker, waarbij ik met de uurtjes die ik draai toch een hele tijd probleemloos kan werken en ik ook op latere leeftijd rustig mijn baaltjes kan persen als aanvullig op mijn pensioen zeg maar. De trekkers waar ik op het moment naar aan het kijken ben zijn:
Claas arion 420, 7000 uur, 105 pk
Claas arion 610, 6100 uur, 129 pk
New Holland TSA 135, 7000 uur, 135 pk
New Holland 6010, 10000 uur
Kubota M5-091, 500(!) uur 95 pk
Naar andere merken heb ik nog niet echt gekeken.
mf 6150
@contitour
Tsa zou ik toch 2 keer over nadenken, akkerbouwers hier zijn er niet bijzonder wild van. Bakken die al meerdere keren zijn open geweest, het fijne weet ik er niet van. Wel dat de tsa 135 die wij even op demo hebben gehad stront en stront lui was, en onwijs janken uit de bak.
Zoals al gezegd zou een t6030 range command dan beter zijn denk ik, rijden ook goed
Laat ik natuurlijk geen mf rijder zijn om te zeggen dat je ook nog kan kijken naar 6455/6460/6470. Handige voorlader trekkers

Deutz agrotron doen het ook goed en mooi zicht over de neus
+1
International2005
@mf 6150 Ik denk dat het ook een beetje wisselt per trekker want bij de loonwerker hier in de buurt zijn ze juist helemaal wijs met die tsa 135 omdat die zo lekker fel en simpel is. Maar dat geluid van die versnellingsbak is wel iets waar je van moet houden ja, gewoon een keer proef rijden en dan weet je of het wat voor je is.
fan van trekkers
@International2005 je hebt ze ook met dakluik, als je die open hebt ben je het gejank snel vergeten😜
fan van trekkers
@mf 6150 6030 rc voelt veel luier aan dan een tsa 135. Wij hebben een t6.155 die gelijk is aan een tsa135. Zijn we razend enthousiast over. Qua motor niet stuk te krijgen en ik vind ze berensterk en taai. Onze heeft inmiddels 13500 uur. Transmissie met 10 k uur nieuwe koppelingen gekregen maarja, altijd voorlader werk. Dingen waar je op moet letten zijn vooral het inschakelen van de koppelingen en het soepel overschakelen. Anders calibreren en de waardes aflezen, die moeten onder de 300/350 liggen. Liggen ze er boven? Dan hebben je koppelingen niet heel lang meer, dat zijn dure reparaties. Je kunt ook naar een nette 6030 6050 of 6070 zoeken, dat zijn ook 6 cylinders. 4 cylinders van de 6000 serie zijn ook goed maar rijden minder fijn
mf 6150
@fan van trekkers
6030 is ook iets minder sterk zeker? 6050 komt dan meer in de buurt?
fan van trekkers
@mf 6150 of chiptuning, vinden die motoren ook niet erg😜. 6030 6050 en 6070 heb je in meerdere uitvoeringen. Delta, Plus, Elite, Rangecommand en Powercommand. Die laatste twee zijn veel zwaarder uitgevoerd met een andere bak en zwaardere achterbrug/ frame en later ook sidewinder als optie. Tegenwoordig is dat de t7 small wheelbase
+1
CoenNijenhuis
@2850Johndeere6R Mooie trekker maar die €5000,- voor opknappen zou ik eerder in een setje banden steken., daar heb je op hellingen meer gemak van.
+1
2850Johndeere6R
@CoenNijenhuis Dat zou mijn wens ook zijn ja maar als trekker zijnde met zijn wensenlijst zit alles erop en eraan. En voor dat geld kun je inderdaad er een mooi setje pantoffels onderzetten
+3
worteljcb
@contitour dat is een behoorlijk verschil inderdaad, maar er zit ook behoorlijk verschil in techniek, qua versnellingsbak, hefinrichting en toelaatbaar max. gewicht van de trekker.
Dat laatste geeft een goede indicatie voor hoe zwaar de constructie is van de trekker, qua assen en chassis. Als je een voorlader of fronthef wil is dat niet onbelangrijk. Verder moet je afwegen hoe belangrijk de versnellingsbak, omkeerschakeling en comfort is. Dat is toch wel het grootste verschil tussen Kubota M5 en de New Holland en Claas die je noemt denk ik.

Mocht je voor een goed gebruikte gaan, kijk dan ook naar de historie van de trekker en onderhoudsgeschiedenis. Het geeft natuurlijk totaal geen garanties op probleemloze draaiuren, maar bijvoorbeeld een importtrekker die weinig onderhoud en aandacht heeft gehad, zal allicht eerder fratsen vertonen.
J asper
@worteljcb Waarom hebben import trekkers minder onderhoud gehad dan nl trekkers?
+2
worteljcb
@J asper Dat bedoelde ik natuurlijk niet te zeggen, ik noem alleen een voorbeeld. Als je een NL trekker bij de dealer koopt, kan die vaak wel de onderhoudshistorie laten zien. Van importtrekkers is dat ook vaak genoeg zo, maar een trekker zonder historie en die optisch ook al wat verweerd is, zo een laat ik liever staan. Thuis was de Claas en de Jcb ook beide import. Maar wel met een historie en onderhoudsgeschiedenis.
+1
J asper
@worteljcb Onze oude trekker stond ook bij, “originele Nederlandse dealer onderhouden trekker” nou die had de laatste 10 jaar geen dealer gezien😅🙈
+1
worteljcb
@J asper Dat bedoelde ik natuurlijk niet te zeggen, ik noem alleen een voorbeeld. Als je een NL trekker bij de dealer koopt, kan die vaak wel de onderhoudshistorie laten zien. Van importtrekkers is dat ook vaak genoeg zo, maar een trekker zonder historie en die optisch ook al wat verweerd is, zo een laat ik liever staan. Thuis was de Claas en de Jcb ook beide import. Maar wel met een historie en onderhoudsgeschiedenis.
+1
walker1
Quote Reactie van @contitour:
Het valt me op hoe groot de keuze is in het bereik van rond de 100/120 pk en hoe erg de trekkers van elkaar kunnen verschillen.

Dat is zeker waar, alle merken hebben wel meerdere modellen in die pk klasse. Series die elkaar overlappen, eenvoudige modellen tot hele luxe en geavanceerde modellen. Als je geen frontmaaier neemt kan je met 100 tot 120 pk ook flink brede achtermaaier nemen.
Als je met frontlader zoekt, of dat achteraf op wilt bouwen, dan zou ik wel voor een trekker met omkeerversnelling bij het stuur nemen.
De Kubota zou ik zeer zeker overwegen als je voor iets boven het budget een bijna nieuwe trekker kan kopen.
+1
hookwood
Tjonge als ik dit zo lees, dan ben ik blij dat ik 3 jaar geleden mijn Claas Arion 510 nieuw heb gekocht. Zit het meeste wel op wat @contitour zoekt en kostte toen 62,5K en een rentetarief van 1,5% voor de lease. Geen idee wat dat nu zou moeten kosten maar zal wel een slag duurder zijn als ik hier zie wat gebruikt moet kosten.

Zo'n lichte Kubota zou ik niet aanraden met hetgeen je voor ogen hebt.
PieterA
@hookwood luchtremmen? Fronthef? Voorlader?
hookwood
@PieterA fronthef had gekund, dan had ik moeten kiezen voor de demo met 500 uur. Had even gemist dat ie ook een voorlader erop wou. Luchtremmen zitten er wel op. En 4 hydrauliek ventielen evenals een automatische powershift.
fan van trekkers
Dit is net wat

(klik om te vergroten)

Pieter Buren
@fan van trekkers geen voorlader en geen lucht...
Loonbedrijf_10
tractors-and-machinery.nl/item/699990/…

Is dit niet wat? @contitour Misschien boven het biljet maar dan hem je een mooie compacte trekker!! (Zonder frondhef en PTO)
contitour
Ik ben nu ook wel een leuke Deutz-Fahr tegengekomen die me wel aanstaat: de K610. Een zes cilinder met 130 PK, Alles er op behalve lucht en 4900 uur. Wat me een beetje tegenstaat bij de nieuwere Deutz tractoren is het motortje van 3.6 ltr die er 120 pk uit moeten persen. De K610 heeft 6 ltr.

traktorpool.de/details/Traktoren/…

Is uit duitsland geimporteerd naar polen. Heeft iemand ervaring met E-Farm.com? Zei doen keuring door heel europa en je kan er garantie bij kopen en zij kunnen transport verzorgen.
Verder heb ik hier via het Forum een aanbod gekregen van een New Holland die ik erg interessant vindt. (ga ik vanwege privacy nu even niet over uitwijden).
Fast Eddy
@contitour

Zo`n K is oude beproefde techniek die al wat langer meegaat. Er zijn volgens mij wel een paar punten waar je op moet letten bij dit type.
Nieuwe motoren moeten harder werken om niet dicht te slibben. Daarom doen ze aan down sizeing.
+1
contitour
@Fast Eddy Weet je toevallig ook welke? Wat ik er op internet over tegenkom is redelijk positief.
+2
Fast Eddy
@contitour

Ik zal even in de boeken duiken. Ik kom er op terug.
Fast Eddy
@contitour

Net even nagekeken.
Zo op de foto is het de versie met grote hydrauliekpomp en extra oliereservoir.
Veel rangeerwerk (voorlader werk) slijt het lager van de 1e powershift versnelling sneller dan de andere. En moeten rond de 5000 a 6000 uur vervangen worden. Reden voor de slijtage is dat als je achteruit gaat de powershift altijd naar de eerste trap gaat. Je hebt dus achteruit geen powershift.
Op de powershift na is de trekker verder goed gebouwd.
+2
InsaneNL
@Fast Eddy jup, en als dat lager gaat kan er ook een as knappen en het huis beschadigen. Is een update voor, als die die heeft gehad is het normaal gesproken opgelost.
+1
InsaneNL
PieterA
@contitour De motor heeft nogal veel vermogen voor de achterbrug. Ik denk dat dat voor jouw werk niet echt een probleem is.
valtraaa
@contitour nette trekker stoll voorladers hoor ik ook veel positieve verhalen over.
+17
contitour
Ik heb mijn keuze gemaakt. Het wordt een New Holland TS125A uit 2007 (geloof ik). Het was een wat onopvallende advertentie op Kleinanzeigen en hij stond redelijk in de buurt. Dan is een keertje kijken ook niet ingewikkeld. De trekker stond er niet opgepoetst bij, wat ik wel fijn vindt en na een vrij uitgebreide bezichtiging en testrit heb ik besloten dat ik wel eens door iemand naar wilde laten kijken met echt verstand van zaken. Ook om de uren te controleren.
Deze persoon heeft ook een uitgebreide testrit gemaakt en ook de computer en uren gecontroleerd. De machine heeft slechts 3900 uren gedraaid en op het tabel waar je kan zien wat het brandstofverbruik bij verschillende toerentallen is blijkt hij niet heel zwaar belast te zijn geweest. Verder kan je zien dat de cabine niet uit is geleefd en dat dingen als de vloermat of koppelingspedaal niet zijn versleten.
Uiterlijk verdient hij wel een beetje aandacht; Velgjes netjes maken, Nieuwe stickers, beetje zwart en dan natuurlijk nieuwe sapjes, cilinders voorlader ff dichtmaken, nieuwe gasbol voor de geveerde vooras en nog wat kleine dingetjes. Dit is 'm

(klik om te vergroten)

New Holland TS125A
worteljcb
@contitour Kijk mooie aanwinst, trekker zo van de boer kopen past mij ook vaak beter 👍
deJong
@contitour veel plezier met jou nieuwe aanwinst.

Daar heb je nog lang een goede trekker aan👌
+1
nhmonteur
@contitour nogmaals gefeliciteerd met de aankoop van de trekker!
+5
contitour
De tractor heeft de volgende opties:
- Frontlader
- Fronthef (zonder front PTO helaas)
- Luchtremmen enkel en dubbel
- geveerde vooras
- geveerde cabine
- 16 x 16 power shift
- omkeerbak
- Extra hydraulische functie op de Frontlader en de op de Fronthef
+2
Fast Eddy
@contitour

Gefeliciteerd met jou aankoop. De lage urenstand en geen uitgeleefd hok is wel de moeite om even beter te zoeken. Vaak kun je achteraf nog wel een frontaftakas inbouwen. Als ik mij niet vergis heeft deze trekker nog gewoon de mechanische brandstofpomp. Als je vind dat hij te sloom is en niet fel op het gas reageert. Moet je de pomp een beetje meer brandstof geven. Dat is echt een wereld van verschil.
+2
contitour
@Fast Eddy Nee dit is al een commen rail systeem. Hij reageert prima op het gas en de 125 pk is voor mij meer als voldoende. Gaat helemaal goed komen.
+1
PieterA
@contitour Dat is goed gelukt! Vooral de lage urenstand spreekt me wel aan!
+1
claasfendt
@Fast Eddy ik geloof dat de 100 ( 4 cil ) en de 115 ( 6 cil ) een mechanische pomp hebben de rest elektrisch
Fast Eddy
@claasfendt

De simpele Case Maxxum 125 heeft een mechanische brandstofpomp. Een oud collega heeft alle 6 toen voor de waterrem laten testen en alles op laten draaien.
Hanomag22
@Fast Eddy dat kan. Maar een ts125a is common rail. Geen uitzonderingen af fabriek.
+1
J asper
@Fast Eddy delta is ook mechanisch en plus en elite commenrail volgensmij
+1
Fast Eddy
@J asper en @Hanomag22

Dan zal het wel met de uitvoeringen te maken hebben. De Multicontroler van Case is er ook alleen maar in commonrail. De New Holland variant van de Maxxum heb ik nog nooit op gereden.
+1
wouterdp
@Fast Eddy toch weet ik een 115 (mechanische pomp) lopen met multicontroller
+1
claasfendt
@Fast Eddy dat was mij niet bekend maar kan maarzo onze 115 is een mechanische maar is ook wel wat geholpen eerst was hij niet vooruit te branden
Fast Eddy
@claasfendt

Die 125 ers waren eerst op 150 pk gezet. Dat was iets teveel van het goede. Later zijn ze iets teruggezet maar ze waren veel feller en taaier dan origineel.
+1
claasfendt
@Fast Eddy onze is van 98 naar 115 aan de stomp gegaan dat is al een wereld van verschil
+4
walker1
Veel plezier er mee, afgaande op de foto's en de beschrijving lijkt het mij geen verkeerde keus.
+1
roscho
Gefeliciteerd met de aankoop, ik keur hem helemaal goed.... 🤣
+11
contitour
Even een paar foto's van hoe ie er nu uitziet met gespoten velgen. Dat ziet er toch wel een stuk verzorgder uit. Ook zijn de koplampen vervangen (waren geel uitgeslagen) en heeft ie nieuwe stickers op de motorkap. De keerringen van de voorlader zijn vervangen, de bak is gecallibreerd, hij heeft een grote beurt gehad en Dinsdag komt de RDW langs voor een keuring. Hopenlijk staat ie einde van de week op de Dam.
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en alle reacties.

mvg. Bouke

(klik om te vergroten)

Met gespoten velgen in de werkplaats.

(klik om te vergroten)

+1
fan van trekkers
@contitour nu de platsicen en zwarte delen nog effe goed schoonpoetsen met groene zeep dan is die weer bling bling. Weet je de calibratiewaardes nog? Dan weet je ook hoe ver je koppelingen zijn
T60401
Quote Reactie van @fan van trekkers:
eet je de calibratiewaardes nog? Dan weet je ook hoe ver je koppelingen zij

Wanneer moet je je eigen zorgen gaan maken?
fan van trekkers
@T60401 richting 350 en 400
T60401
@fan van trekkers Dank je zal ik hem nog eens kalibreren. weet ik wanneer ik afscheid moet nemen.
fan van trekkers
@T60401 trekker schakelt niet lekker? Of pakt hij ze niet meer op. Als hij echt niet lekker schakeld moet het op te lossen zijn dat het weer als nieuw rijdt, daar heeft de dealer alleen een stuk meer kennis van dan ik.
RaHeados
@fan van trekkers hier als die koud is, of eigenlijk weinig mee rijd. Dan is het om de versnelling eigenlijk prut vindt ik. 9 naar 10 gaat soepel, dan 10 naar 11 dan klapt die er in. 11 maar 12 weer soepel.
Als je veel op de weg zit en vaak geschakeld hebt wordt t steeds beter. Dag later is die weer koud en is het t zelfde.
Als voer trekker is t niet perse super hinderlijk, verder doet die t best bij ons.
+1
fan van trekkers
@RaHeados tussen 10 en 11 moet hij beide koppelingen omgooien, als dat niet goed gecalibreerd is of andere oorzaken heeft is hij daar gevoeliger voor dan een 9/10 of 11/12 waar hij maar 1 om hoeft te koppellen
+1
nhmonteur
@fan van trekkers klopt helemaal.
Zorg er ook voor dat de accumulator op de juiste voordruk (10 Bar) is afgevuld.
fan van trekkers
@nhmonteur dit is bij alle new holland transmissies 10 bar? Vind onze t7 ook wat bokken, ook bij de versnellingen waar hij twee koppelingen om moet gooien. Bij de versnellingen waar hij er 3 moet omgooien schokt hij helemaal
T60401
Quote Reactie van @fan van trekkers:
trekker schakelt niet lekker? O

Jawel niks mis mee. maar kalibreren kan nooit kwaad. Om dan ook de staat van de koppelingen te weten is nooit verkeerd dan weet ik wat mij te wachten staat.

Aftakas heeft soms wel wat kuren. Vorig jaar met de instellingen bezig geweest omdat hij ALTIJD heel hard aanpakte. Harken ging altijd door slipkoppeling bij aanzetten. Sinds toen ging het veel beter. Laatste maand pakt hij SOMS hard aan. denk dat het nu in de hydraulische aansturing zit. Misschien dat @nhmonteur daar meer van weet.
+3
contitour
@fan van trekkers Klopt, hij is nog niet eens gepoetst sinds dat hij uit Dld gekomen is. Als ie hier is dan ga ik hem eens flink poetsen, wat zwart bijwerken, banden mooi schoon maken, etc. De waardes weet ik niet, callibreren is bij de Dealer gedaan, maar die zei dat alles ok was en er geen gekke dingen waren.
+1
fan van trekkers
@contitour dan zal het vast wel goed zijn. Verder een beer van een trekker 💪
+1
frank_mf
@contitour Mooie trekker! Bewust voor een voorlader zonder parallelgeleiding gekozen?
contitour
@frank_mf Volgens mij heeft ie hydraulische parallel geleiding.
frank_mf
@contitour ah Okee! Dat verklaart een hoop
+1
Fast Eddy
Hij is mooi geworden.
wilbertkw
Op kenteken zetten meegevallen? Trekker is natuurlijk ook bij het mechanisatiebedrijf ook goed nagekeken. Dus zou geen probleem moeten zijn maar was wel benieuwd of er bij het RDW andere dingen naar boven kwamen
+2
contitour
@wilbertkw Hij is bij Hoogendoorn in Zetten gekeurd door de RDW. Van tevoren hebben ze hem daar goed na gekeken en alle "apk" dingetjes gedaan. Verder heeft ie daar groot onderhoud gehad. Wachttijd bij de RDW was een maand of anderhalf, dus geduld moet je hebben voor keuring op locatie. Omdat ik in een maatschap met mijn vader zit en ik zelf in Dld woont moest ie op naam van mijn vader, die er vanwege zijn gezondheid niet bij kon zijn. Hoogendoorn heeft dit super opgelost door de trekker even in de bedrijfsvoorraad te zetten en hem dan op naam van mijn vader te zetten. Bij deze ook even de complimenten voor de mensen van Hoogendoorn voor het meedenken, het uitvoeren van de reparaties en de hulp. Ben erg tevreden over het bedrijf (voorheen vd kolk zetten), maar dat was ik al.
+4
nhmonteur
@wilbertkw toevallig heb ik de trekker nagekeken voordat het RDW erbij kwam. De trekker was al in goede staat. Het enige wat gebeurd is voor de keuring zijn de voorwiellagers opgesteld, rubbers van de spoorstangkogels vervangen en de koplampen vervangen.
Tijdens de RDW keuring ben ik er ook bij geweest. Hierbij kwamen geen andere dingen naar voren.
De keurmeester was er erg over te spreken dat we bijna alle gegevens al hadden ingevuld op het aanvraagformulier, een recente weegbon hadden en de trekker goed was nagekeken.

Binnen 2 dagen na bezoek waren de papieren binnen en kon de kentekenplaat gemaakt worden.
@contitour is nu helemaal blij met zijn nieuwe aanwinst.
+1
contitour
@nhmonteur Zeg dat wel, ik ben nu druk aan het oefenen voor het komende seizoen, zodat ik weet wat ik doe als ik er mee aan het werk ga, lol.
wilbertkw
@nhmonteur ook mooi snel afgehandeld dus👍 bedankt voor de uitleg was wel benieuwd of er dan nog extra' reparatie naar boven kwamen. Maar stuurinrichting moet goed zijn en een voorladertrekker heeft daar iets meer onderhoud nodig. 💪👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kleine balen , duitsland , new holland , ford 8210 , hydrauliek , electronica , aandrijving , ervaringen , iemand ervaring? en aanhanger geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
168
DEELNEMERS
48
WEERGAVES
0