Illustratie van:
18

Zetor forterra - 41 serie ervaringen gebruikers en problemen

Naast enkele John Deere's, heb ik ook nog een Lamborghini Premium 1060 met Quicke frontlader. Deze is er 4 jaar terug bij gekomen, omdat we een trekker voor erbij zochten. Deze is van 2001 en heeft nog maar 4000 u. Ik was er geen grote fan van, maar hij ziet er nog mooi uit, en vanwege de aantrekkelijke prijs hebben we de stap gewaagd. Maar omdat er al heel wat problemen zijn mee geweest, overweeg ik nu om deze te vervangen. Ik ben opgegroeid met John Deere en MF, maar heb in het verleden ook nog naar merken als Valtra, Kubota, Deutz en Claas gekeken. Om deze Lamborghini te vervangen, kijk ik naar iets budgetvriendelijkere tractoren van 100-120 pk, met een vergelijkbare urenstand, en zeker niet ouder. Deze tractor zal maar 200-250 u per jaar draaien bij mij, daarom de keuze voor een goedkoper merk. Op vandaag had ik al gezocht naar Renault/Claas, McCormick en Deutz. Maar omdat er een nieuwe Zetor-dealer start in de regio, komt dit merk ook in beeld. Ik weet dat er soms "rare" opmerkingen komen als het over een Zetor gaat. Die heb ik ook gehad toen die Lamborghini hier bij ons kwam. Maar daar trek ik me niks van aan. Ik ben al eens een rondje geweest rijden met een nieuwe Forterra HSX die hij op demo had, en de eerste indruk was niet verkeerd. Maar vanwege andere investeringen die ook nog op het programma staan de komende jaren, zoek ik iets goedkoper. Hij sprak dat er nog tweedehands tractoren staan bij de importeur in NL, waaronder een 9641 en 11441. Maar ook nog jongere. Ik moet hiervan nog meer info en prijzen doorkrijgen. Ruim 20 jaar geleden was hier een Zetordealer. Ik hoorde wel eens problemen, vooral met koppelingen en remmen, maar algemeen waren de gebruikers niet ontevreden. Het is nooit een stormloop geweest, maar het merk werd hier wel verkocht. Mijn schoonouders hebben vroeger ook meerdere Zetors gehad, maar omdat er geen dealer en/of service meer was, zijn ze uiteindelijk overgestapt. Ze hebben mij nog verteld dat er ook wel eens iets was, maar ze algemeen wel tevreden waren. Ikzelf heb geen ervaring met Zetor. Wat ik wel minder vind bij de iets oudere types, is dat er geen spaaraftakas is, en de bijrijdersstoel. Niemand kan voorspellen wat de kosten gaan worden, maar ik heb wel geen zin om van de ene probleemtractor naar de andere te gaan. Ik hoor en lees hier van problemen met de koppelingen, zeker bij de 41-serie. Hoe groot is dit probleem? Zijn hier oplossingen voor? Iemand vertelde mij dat er soms achteraf zwaardere koppelingen ingebouwd worden. Klopt dit? Zijn er andere aandachtspunten of problemen bij deze serie? Ik kijk dan vooral naar die 11441. Mocht er een iets jongere Forterra 105-125 beschikbaar zijn, zou ik die ook overwegen. Zijn hierbij aandachtspunten of problemen bekend?
Ik hoor graag de positieve en negatieve ervaringen, maar graag onderbouwen aub.

Deel dit topic

Reacties

Toevallig uit West Vlaanderen? Er is van ieder merk met iedere serie wel iets, maar over het algemeen zijn de Zetors degelijke, sobere trekkers. En ondanks hun 'zogezegde' reputatie gaan bepaalde series al behoorlijk wat geld in occasie. Onderdelen zijn niet duur en vlot te verkrijgen. Ik zou gewoon zo'n 9641 eens deftig testrijden, weet je direct hoe het met koppeling etc gesteld is. Alles eens proberen, kijken of ie nergens zweet, etc... the usual stuff. Er staan er enkele in Frankrijk ook, zelfs met frontlader op. Ben benieuwd naar je verdere vervolg. Succes!
+1
@demuywo Inderdaad ook uit West-Vlaanderen, ja
@ZetorTwente en @zetordrivertimo hebben wel ervaring met deze trekkers.
+1
Zoals Eddy aangeeft inderdaad ervaring met Forterras. Hebben hier sinds 2014 een Forterra 9641/95 bouwjaar 2010 voor de voerwagen. Erg fijne trekker, pittig, fel motortje en eenvoudige maar complete versnellingsbak. Trekker maakt ongeveer 800-900 uur per jaar, ieder jaar een beurtje, en inprincipe weinig trammelant aan. Koppeling staat bekend als een zwak punt, maar bij juist gebruik kun je het daar nog best heel aantal jaren mee doen. Sinds 2020 ook een 11741 er naast, met 6cil hurlimann motor, hebben we ook een goede trekker aan.
@ZetorTwente Ik dacht dat in jullie 11741 waarschijnlijk hetzelfde Same-motorblok ligt, als in die Lamborghini van mij, maar die van jou heeft een turbo, toch? Met die motor van die Lambo is er nog niks geweest, het is vooral wat erachter zit, waar ik over te klagen heb.
@DavidF Ja zou best kunnen, is een Same DF 1000.6WT1 watergekoeld met turbo.
@ZetorTwente Dat van die Lambo is een 1000.6W1. Watergekoeld zonder turbo.
@DavidF Aah lijkt me inderdaad dezelfde motor ja. Bij de 11741 is het een beetje wennen aan het elektronische gas, deze vertraagd iets, heeft de lambo dat ook?
@ZetorTwente Die Lambo heeft dat inderdaad ook, en ook hier was dat wennen hoor.
+1
Hier thuis ook 2 forterra's. 1 8641(2007) en een 11441(2010)

de 8641 hebben wel met 5000 uur de koppeling vervangen. staat nu ook voor de 36 kuub mengwagen. echt een top trekker en geen problemen. destijds nieuw gekocht.

daarnaar hebben we een 11441 gekocht, deze is zwart gespoten. pas naar aankoop hadden we niet veel geluk. het bleek dat de trekker ooit een warmloper heeft gehad en niet geheel is klaargemaakt waardoor wij een vast loper kregen binnen 100 werk uren. nu een ander blok er voor gezet en direct de koppeling vervangen voor de grotere variant. de zelfde als bij de 8641. wereld van verschil wat de trekker nog fijner maakt.

over het algemeen zijn het goede degelijke trekkers. je moet er altijd geluk mee hebben maar ondanks dat zijn we nog wel zeer positief over beide trekkers. gewoon heel sterk, simpel en goedkoop in onderhoud.

wat ik wel is heb gehoord is dat 1 serie blokken niet echt super was. de gene welke ook in onze trekker lagen. dus de 2010 model. hier hebben wij nu een HSX blok in liggen.16 klepper wat zeer vel is. succes met de zoektocht!
@N-Htvt155Wessel Het klopt dus dat er andere koppelingen kunnen worden gemonteerd die beter zijn? Kun je zeggen waarom precies die ene serie motorblokken niet echt super zijn? Welke specifieke problemen zijn er dan? Wel spijtig dat jullie die tegenslag gehad hebben...
@DavidF het verschil zit hem vooral in de diameter van de koppelingsplaat en de druk groep. dacht dat de orginele iets van 24 was en de nieuwe 30. maar dit durf ik niet zeker te zeggen.

het probleem wou wel is zijn dat die blokken dus sneller warm wouden lopen. als jij een 95 of 125 pakt heb je geen probleem. het is met name dus onze type. grijze velgen, vierkante lampen in de neus en ronde lampen aan de cabine, waar nog geen kentekenplaat houder op de cabine past maar achterop het spatbord zit.
@N-Htvt155Wessel Ok, is nu volledig duidelijk dat datgene wat jullie gehad hebben, het probleem kan zijn bij die motoren.
@DavidF anders even zetrac goor bellen. deze hebben alle kennis en helpen je graag.
Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met de serie erna: de Forterra 95 tot 135? Of is er behalve een nieuwe neus, een jonger type motor en wat meer opties, weinig verschil met de 41-serie?
@DavidF Zijn verder dezelfde trekkers, alleen kwalitatief net een tandje beter denk ik weleens. Ik kan je eventueel wel een aantal testen van de vakbladen doorsturen.
@ZetorTwente Als je dat wil doen, mag dat zeker.
Afblijven

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor forterra en hebben de trefwoorden trekker , john deere , lamborghini , mccormick , tractor , tractoren , ervaring , vervangen , urenstand en ervaringen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0