New Holland FX - Onderlinge verschillen binnen de FX family t.o.v. Claas Jaguar 800
De grootste hamvraag in eerste instantie is; wat zijn de onderlinge verschillen tussen de eerste generatie FX hakselaars en de laatste? Op hydroloc na dan. Een FX 375 bijvoorbeeld, is voor ons qua vermogen al groot genoeg en is eigenlijk niet eens zo gek duur voor de opties die de machine heeft. Als je deze dan vergelijkt met een FX 38, zijn ze al vaak weer duurder. Koeling, aandrijving etc..? Dat verschil zit vast ergens in.
Andere tips naast de onderlinge verschillen zijn ook welkom! Geen merken oorlog hier, de Claas Jaguar 800 is ook nog niet uit beeld..
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de New Holland FX en hebben de trefwoorden new holland , fx 38 , hakselaar , claas , aandrijving , vermogen , hakselaars , machine , claas jaguar en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Voor new Holland FX beginnen onderdelen al erg moeilijk te worden, en het is altijd sleutelen met die dingen is mijn ervaring: er is een reden dat ze scherp geprijsd zijn zullen we maar zeggen
De FX heeft overal aftakasjes die elke dag gesmeerd moeten worden, breekbouten in de aandrijving die geregeld eens knappen, vooral de breekbout van de blazer gaat geregeld met opstarten icm de korrel kneuzer er in. Het zijn redelijk complexe machines voor wat het is. De claas Jaguars zijn veel simpeler in ontwerp en onderhoud
Daarom zie je ook alleen de new holland hakselaars met een aftakas dacht ik?
En idd zoals hier boven al genoemd. Onderdelen zijn aan het uitsterven van de FX. En de elektronica.... ppfff. Slijpen is ook niet alles, motoren van contrames stellen. Printplaten doorbranden...
Maar goed, je kan ook geluk hebben natuurlijk.
Na deze en paar jaar te hebben gereden begonnen hun klanten flink te zeuren over betrouwbaarheid om op tijd het gras en/of mais in de kuil te kunnen krijgen en toen zijn hun naar een FX gaan kijken.
Na een demo van de toen nog in ontwikkeling zijnde FX58 met de Cat motor (Claas had ook nog wat problemen met de Mercedes V8) zijn ze overgegaan tot aanschaf van een nieuwe FX58 hakselaar en daar nooit spijt van gehad.
Toen hun een 2e FX58 er bij kochten was het echter wel jammer dat de elektronica en stekkers van bedrading flink anders was om de kooien te kunnen uitruilen met elkaar en dan is het natuurlijk ook handig om een reserve kooi te hebben staan mocht dat eens nodig zijn.
Wil je misschien ook zelf MKS gaan kuilen is de FX ook een betere machine als de jongere FR en Claas hakselaars.
- Door de haakse blazer doen ze het goed in gras, maar die vreet iets meer vermogen bij mais als de versie in de FR of Claas.
- De elektronica is niet zo super duurzaam. Vooral printplaten willen het al eens begeven
- De hoofdkoppeling van de FX was een pain in the… om te demonteren/monteren. Alles moest ervanonder. Op latere modellen is dit vereenvoudigd.
- Hydroloc kwam op de latere series, alsook de koeling is er op vooruitgegaan. Echter in mais nooit last. Vooral hete dagen in gras waren moeilijk.
- motor was top, alsook de wendbaarheid door het smalle chassis.