Illustratie van:
39

New Holland FX - Onderlinge verschillen binnen de FX family t.o.v. Claas Jaguar 800

De laatste tijd zijn we ons stiekem aan het oriënteren op een hakselaar, welke we voornamelijk voor de maïs willen gaan inzetten. Omdat de New Holland FX serie over het algemeen scherp geprijsd is t.o.v. een Jaguar 800 serie, wil ik hier toch iets verder in verdiepen.

De grootste hamvraag in eerste instantie is; wat zijn de onderlinge verschillen tussen de eerste generatie FX hakselaars en de laatste? Op hydroloc na dan. Een FX 375 bijvoorbeeld, is voor ons qua vermogen al groot genoeg en is eigenlijk niet eens zo gek duur voor de opties die de machine heeft. Als je deze dan vergelijkt met een FX 38, zijn ze al vaak weer duurder. Koeling, aandrijving etc..? Dat verschil zit vast ergens in.

Andere tips naast de onderlinge verschillen zijn ook welkom! Geen merken oorlog hier, de Claas Jaguar 800 is ook nog niet uit beeld..

Deel dit topic

Reacties

+2
Ik zou voor de claas gaan, dat beetje meer wat je er voor betaald krijg je in gemak & genot dubbel & dwars weer terug,

Voor new Holland FX beginnen onderdelen al erg moeilijk te worden, en het is altijd sleutelen met die dingen is mijn ervaring: er is een reden dat ze scherp geprijsd zijn zullen we maar zeggen 🙃

De FX heeft overal aftakasjes die elke dag gesmeerd moeten worden, breekbouten in de aandrijving die geregeld eens knappen, vooral de breekbout van de blazer gaat geregeld met opstarten icm de korrel kneuzer er in. Het zijn redelijk complexe machines voor wat het is. De claas Jaguars zijn veel simpeler in ontwerp en onderhoud
@catfan55 Ja klopt, je bent niet de eerste die dat zegt haha. Ombouwen van gras naar maïs en andersom, is bij een Jaguar 800 ook veel vlotter dan bij een FX denk ik? Messen er in, kneuzer er tussen glijden en gaan met die banaan. Maar bij een FX moet je dan de hele hakselunit er uit halen?
@RickHensbergen klopt. De FX is een over gecompliceerde machine. Maar het hete hangijzer op het moment is onderdelen. NH maakt al heel veel niet meer voor de FX’en
Ligt bij de FX de motor in de lengte? In plaats van over dwars bij claas, bij claas gaat alles via een powerbelt. En bij een FX heb je ook nog een haakse overbrenging?
Daarom zie je ook alleen de new holland hakselaars met een aftakas dacht ik?
@assink Ja klopt, ligt er andersom in. Lijkt me meer onderhoudsvrij wat Claas heeft en goedkoper. Powerband vervangen kost wel ca. €1.000,- afhankelijk van hoeveel ribs je nodig bent.
@RickHensbergen mijn belangrijkste vraag zou zijn in de mais heeft een fx een (goede) korrelkneuzer.
En daarna kon het goedkoopste mij passen...
Maar een kemperbek aan de trekker is geen optie?

En neem een goede merkmonteur mee als je een hakselaar gaat kijken.
Onze 860 had bepaalde modificaties niet gehad.
En de lagers van de blower lagen eruit
Dat zag de monteur.
Dus met aankoop onderhandelingen rekening mee gehouden..
Daarna nog genoeg slijtage kosten er bijop gehad.
Maar dat konden we zelf bepalen welk jaar we dat gingen doen .
@Fendt926Driver Zeker, kwaliteit van het materiaal is ook belangrijk. Is er aanleiding om te twijfelen aan de kwaliteit van de korrelkneuzer van een FX? Heb vaak genoeg onder de pijp bij een FX gereden en het product wat er uit kwam was eigenlijk altijd wel goed. Maak mij daar niet zo'n zorgen om.. Enige verschil wat ik kon merken toen was dat de flow van het product er niet altijd even mooi uit kwam, maar dat kan ook met de afstellingen van de blower te maken hebben denk ik?

Kemper aan de trekker is niet echt een optie in ons geval, moet er ook een nieuwe trekker worden aangeschaft die dat voldoende vermogen heeft. Staat nog steeds een mooie 840 op internet, die trekt ons wel.
Quote Reactie van @RickHensbergen:
Is er aanleiding om te twijfelen aan de kwaliteit van de korrelkneuzer van een FX?

Van de oude serie (1900 tot 2305) weet ik dat er geen korrekneuzer in zat. (Pas op het laatst kon het maar was de capaciteit weg) Alleen een beukerplaat.
En dat is op zijn zachtst gezegd waardeloos.
En ik heb 0,0 verstand van new holland hakselaars dus weet niet of het daar al op zit
@RickHensbergen dit vond ik nog wel een mooie.
Maar zou er zeker gaan kijken met monteur...

tractors-and-machinery.nl/item/718369/…

De helft van de uren zijn maar kooi uren
Vreemd.
Maar misschien is de computer van de kooiuren er later opgebouwd...
@Fendt926Driver
Quote:
De helft van de uren zijn maar kooi uren
Vreemd.
Maar misschien is de computer van de kooiuren er later opgebouwd...

Deze is inmiddels verkocht, had al gebeld. Hoe dat met die uren zit zou ik dus niet weten, lijkt wel wat bijzonder. Helft van de dag stil gestaan op kopakker, wachten op kippers haha.
+3
@Fendt926Driver kan ook tussen tijds met een triple maaier gereden hebben
@wotan2 dat is ook een goede optie
+1
@RickHensbergen bij zo’n fx ligt de blower er ook anders in, heb veel langs fx 375- 58 en 60 gereden, en allemaal relatief vaak de pijp dicht zitten in het gras. Hebben de Jaguar 800 en John Deere vrijwel geen last van vindt ik. Ik vond de oude fxen wel altijd ver geraken in natte omstandigheden.
@agroservice Aan de ene kant herken ik dat ook wel, pijp vaker verstopt bij de oudere NH hakselaars. Maar toch.. Is ook een kwestie van afstellen en wel/ geen water er bij in spuiten. Een (nieuwe) Claas kun je ook wel dicht krijgen als je het verkeerde gras hebt. Je zou zeggen dat een FX gras juist makkelijker door de pijp blaast door de hoek van de blazer/ pijp
Is een John Deere niks? Zie die vaak wel voor nette bedragen voorbij komen.
@Ruben-Wind Misschien wel, ik weet het niet. Heb geen ervaring met JD hakselaars en heb ook nog niet eentje voor geschikt geld kunnen vinden.
+3
@RickHensbergen hier op de buurt een veehouder een jd hakselaar gekocht. Bevalt goed tot nu. Wel 1 gekocht waar de verkoper achter staat. Binnen 10 uur was de kooi kapot geknald, goed opgelost en door wat bij te betalen kwam er gehele nieuwe kooi in. Ook stond er gelijk een andere hakselaar te leen.
Tip zorg dat de verkoper er achter staat en vooraf bespreken over calamiteiten hoe op te lossen. Als dit goed is maakt merk nie uit in mijn optiek.(wel korrelkneuzer etc)
+1
@zettelmeyer die hakselaar waar jij over praat is echt nog wel redelijk jonge hakselaar, waarvan de onderdelen meest nog wel op de plank liggen, daar kan de dealer nog wel achter staan, maar moet je ook wel flink hectares te hakselen hebben.
Denk dat ze de fx/ Claas 800 onderdelen de voorraad ook leeg verkopen en niet weer opnieuw op voorraad leggen.
Toen wij 9 jaar terug met de 690 begonnen lagen er ook best nog wel onderdelen op de plank, nu moeten ze alles bestellen als het nog te bestellen is. Je krijgt ook vanzelf steeds meer contacten met mensen die eventueel onderdelen hebben liggen als je toch in nood zit en je direct iets nodig hebt.
+1
De claas 800 is redelijk eenvoudig, er lopen er ook nog heel erg veel, dat zegt ook wat natuurlijk. En als je de nh en de claas met de zelfde pks hebt heeft de claas toch echt een stuk meer capaciteit. De nh heeft een stuk meer elektronica, dat is leuk, en fijn als het werkt. Maar een machine die weinig gebruikt en oud wordt heeft toch ook aanzienlijk meer kans op storing.
Uit mijn ervaring is claas kwalitatief zeer goed en ook jd zijn degelijke machines. Alleen als je een beetje blaas kracht wil dan moet je toch bij claas zijn.
Ik krijg al hoge bloeddruk als ik machines moet repareren waar engelse sleutels voor nodig zijn. "Jamaar het pastę", maar het pastę net niet. Laat die newhollands maar naar Ameryka gaan
+1
@willemk baco past al snel 😜
+1
Een FX kan wat voordelen hebben in het gras met die haakse blazer. Zeker als het moeizaam gaat. Maar een goed afgestelde Claas moet t ook wel doen denk.
En idd zoals hier boven al genoemd. Onderdelen zijn aan het uitsterven van de FX. En de elektronica.... ppfff. Slijpen is ook niet alles, motoren van contrames stellen. Printplaten doorbranden...
Maar goed, je kan ook geluk hebben natuurlijk.
+2
@Bas1046 Dat is wat ik dus ook wel is hoorde, de voordelen in het gras.
Was ook reden dat grasdrogerij ze had
+1
Een kennis van mij reed eerst met een 860 maar door de vele (grote) gebreken en steeds maar weigerende metaaldetector was er maar 3 jaar met die machine gereden, daarna nog een 2e 860 gehad maar die had ook de zelfde storingen en gras kwam er maar amper doorheen zelfs nadat de Claasfabriek zelf 2 monteurs had gestuurd om alles op fabrieks niveau te brengen.
Na deze en paar jaar te hebben gereden begonnen hun klanten flink te zeuren over betrouwbaarheid om op tijd het gras en/of mais in de kuil te kunnen krijgen en toen zijn hun naar een FX gaan kijken.
Na een demo van de toen nog in ontwikkeling zijnde FX58 met de Cat motor (Claas had ook nog wat problemen met de Mercedes V8) zijn ze overgegaan tot aanschaf van een nieuwe FX58 hakselaar en daar nooit spijt van gehad.
Toen hun een 2e FX58 er bij kochten was het echter wel jammer dat de elektronica en stekkers van bedrading flink anders was om de kooien te kunnen uitruilen met elkaar en dan is het natuurlijk ook handig om een reserve kooi te hebben staan mocht dat eens nodig zijn.
Wil je misschien ook zelf MKS gaan kuilen is de FX ook een betere machine als de jongere FR en Claas hakselaars.
@mfrijder Juist dat met MKS hoor ik onze loonwerker andersom vertellen.
Die doen nog wel wat MKS, dat gaat met een FR veel beter dan met FX, ombouwen is ook eenvoudiger.
@mfrijder heb vroeger een nh 2205 gehad. Wat Ben ik, achteraf, blij dat Die kapot ging en we een Claas 840 gekocht hebben. We hakselen lucernę en gras. Alleen problemen als de schoepen op de blazer versleten zijn, dan gaat Die proppen spuigen. En raakt Die verstopt. Onderdelen zijn hier goed te verkrijgen, ook imitatie
Misschien @gdr even vragen, die heeft heel wat FX ervaring
+2
Is een JD 7300/7400 geen optie
+3
@RVM alleen voor het geluid wil je ze al
+1
@FONHOF Jep 🥰
@FONHOF ja die hoor je 2 dorpen verderop bezig ofnie
@RVM Ik denk dat die boven budget zijn, dat zijn toch de wat nieuwere machines alweer. De 6050 serie daarentegen lijkt dan weer niet zo gek, ook de moeite waard om in de gaten te houden. Heb er alleen 0.0 ervaring mee
+1
Een Fx vergt gewoon veel onderhoud doe je die goed rijd je lang zonder problemen. En een goede soft starter tussen de magneet koppeling en je breekbouten blijven er altijd in als je blazer goed afgesteld is. Zelf altijd met plezier met n Fx 48 gereden en ook in de mais met een Kemper 360 ervoor ging dat prima kwaliteit was gewoon goed mits goed afgesteld
@Henkkouters Jullie oude FX staat nu te koop bij Ritchie Bro's in Meppen of niet? Herkenbaar met zwarte velgen en pijp. Weet je zo ook waar het verschil in zit bij de eerste generatie FXen en de latere? FX375/450 en de 10 serie etc..
@RickHensbergen dat zou kunnen ja twentrac heeft m in gerollen goed werkend wij inmiddels de overstap gedaan naar een Fr

Ik heb zelf nog n paar Fx n in onderhoud. Er zit niet veel verschil in in feite kun je alles een op een over zetten. Kleine verschillen in toerental van de blazer en metaal detectie is iets verschillend. En wat kleine aanpassingen aan stekkers etc alleen in de latere hydroloc zit wel degelijk verschil
+1
@RickHensbergen Wij kunnen.nog redelijk aan onderdelen komen overigens de gangbare dingen zijn hier allemaal nog wel voor handen. Maar als je een metaal detector rol etc kapot hebt is het even zoeken / Beverdam heeft nog n berg van dat spul liggen en kort zwiggelte heeft naar onze mening ook nog veel oude voorraad. Wij hebben nog nooit zonder gestaan en de mensen waar ik voor repareer tot heden ook nog niet
+2
Zeer goede reacties op de vraag! Chapeau
Ik heb geen idee wat de sterke/zwakke plekken van de claas zijn, althans niet door eigen ervaring. De FX ken ik wel redelijk goed.
- Door de haakse blazer doen ze het goed in gras, maar die vreet iets meer vermogen bij mais als de versie in de FR of Claas.
- De elektronica is niet zo super duurzaam. Vooral printplaten willen het al eens begeven
- De hoofdkoppeling van de FX was een pain in the… om te demonteren/monteren. Alles moest ervanonder. Op latere modellen is dit vereenvoudigd.
- Hydroloc kwam op de latere series, alsook de koeling is er op vooruitgegaan. Echter in mais nooit last. Vooral hete dagen in gras waren moeilijk.
- motor was top, alsook de wendbaarheid door het smalle chassis.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland FX en hebben de trefwoorden new holland , fx 38 , hakselaar , claas , aandrijving , vermogen , hakselaars , machine , claas jaguar en koeling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0