Illustratie van:
11

International 644 - Startmotor haalt rare fratsen uit

Hoi, sinds afgelopen week toen ik mijn trekker wou starten hield de startmotor maar niet op met ronddraaien, echter, slaat hij niet aan op de motor en toen ik de motor dus uitzette hoorde ik alleen nog een hels kabaal van de ronddraaiende startmotor. Ik heb de massa er maar afgehaald. Nu wil ik dit zo snel mogelijk weer repareren maar heb geen idee wat het probleem zou kunnen zijn en ik trek ook liever niet zomaar van alles los. Iemand een idee?

Deel dit topic

Reacties

Beetje warrig verhaal ; motor slaat niet aan ; en later kon je toch de motor uitzetten ?
Zelf heb ik het idee dat de startmotor wel draait ; maar niet de motor aandrijft ?
Dan zou de oorzaak een defecte bendix kunnen zijn (het tandwieltje met vrijloopkoppeling op de startmotor )
Hiervoor moet de starter eraf en een nieuwe bendix gemonteerd worden ; of je kunt een ruil (gereviseerde )of een nieuwe starter monteren .
Ook kan het zijn dat het contactslot en startschakelaar blijven hangen ; dit kun je met een spanningzoeker makkelijk controleren
@basia klopt inderdaad. De motor wou eerst starten en toen de motor liep hoorde ik een apart geluid ik heb toen de motor uit gezet en toen hoorde ik dat de startmotor aan het draaien was zonder dat de motor rond ging. De versleten bendix zou een oorzaak kunnen zijn voor het rare geluid, maar dan vindt ik het bijzonder dat dit ineens na het starten zo is en ook dat de startmotor ook bij stilstaande motor blijft draaien.
Ik zou als dit het geval is, eerst het kleine draadje losmaken bij de startmotor. Ik heb weleens gehad dat het contactslot gaar was (trekker zonder gloeistartschakelaar). Ook weleens gehad dat een gloeistartschakelaar bleef hangen, dit had een negatief effect op de kabelboom.
Ik zou het zoeken in het startrelais. Hier wordt contact gemaakt tussen accu en startmotor. Door een magneet schiet de bendix (tandwieltje) naar buiten en aan het eind van de magneetslag wordt contact gemaakt zodat de eigenlijke startmotor gaat draaien. Net zoals een laselektrode wel eens blijft "plakken", kan dit ook gebeuren met de contacten in het startrelais. Daardoor blijft de startmotor draaien, maar bij loslaten van de startknop floept de bendix wel terug. Dan draait de startmotor dus zonder de motor mee te nemen.
Remedie: startmotor en startrelais uit elkaar nemen, schoon maken, contacten glad schuren. Hierover zijn op YT filmpjes te vinden, bijv. deze, waarin de reparatie van een trekkerstartmotor wordt uitgelegd.
@roscho voor zover ik weet wordt de bendix naar voren gedrukt door een spoel in het startrelais, dus het zou bijzonder zijn als deze spoel wel naar achter blijft zitten maar de bendix teruggaat, maar ik zal het zo even proberen
Quote Reactie van @BasTrekker:
voor zover ik weet wordt de bendix naar voren gedrukt door een spoel in het startrelais

Dat klopt, dat is de (elektro)magneet waar ik het over had. En achterin aangekomen, wordt elektrisch verbinding gemaakt tussen startmotor en accu, waardoor de startmotor gaat draaien. Maar als die contacten achterin blijven plakken, zal de startmotor eeuwig (tot de accu leeg is...) blijven ronddraaien. De spoel raakt de stroom wel kwijt, dus de bendix vliegt wel terug in het huis.
Tenminste, zo is mijn bescheiden theorie.
@roscho
De bendix wordt naar het vliegwiel gehouden door de elektromagneet. Door het gaan draaien van de rotor wordt de bendix naar het vliegwiel gewerkt. De elektromagneet houdt hem alleen op z'n plek. Pas nog zo'n startrelais getest van een 423. De magneet heeft amper genoeg kracht om hem naar binnen te trekken.

Logischer is dat of het relais aangestuurd blijft worden of de contacten in het blijven plakken.
@Corne S
Contacten hoogst waarschijnlijk ingebrand. Jr kunt bij Vekoma Lemerveld wel nieuwe Contacten krijgen. Startmotor even uit elkaar peuteren zodat je relais eruit kan dan met een soldeerbout de contactpunten op de relaiskap even lossolderen. Kap eraf Contacten vervangen en weer door. Vaak deed ik ook meteen de koolborstels bijvervangen.
@roscho dat zou idd heel goed kunnen. Heb vanavond geprobeerd om het relais is van de startmotor af te pakken maar toen ik de plus kabel demonteerde van het relais sprong het relais gewoon uit mekaar, hij leek wel compleet gaar te zijn. wordt nu gewoon kijken voor een nieuw relais denk ik
Waarschijnlijk is de contactplaat in de relais kap vastgebrand aan de 2 contactpunten van de hoofdstroom.Dit gebeurt vaak als de spanning in de accu wat lager is. Hierdoor trekt de magneetspoel niet met de volledige trekkracht de plunjer naar achter. De plunjer moet opzijn beurt weer de 2 contactpunten verbinden met een koperen strip. Als dit niet met genoeg snelheid gebeurt wordt er op het moment van bijna contact een klein vlamboogje gebroken waardoor het koperen contactplaatje vastbrand. Heel vaak als je een tikje tegen 1 van de 2 hoofdstroom bouten een tikje geeft schiet hij los en wordt hij door een klein veertje terug gedrukt.

Ik denk ook dat ik wel een nieuw relais op voorraad heb liggen. Of een complete startmotor. Mijn contact gegevens zijn te vinden op dynastart.nl het kan wezen dat het relais niet op mijn webshop staat maar ik heb hem wel liggen. Wij reviseren zelf duizenden starters en dynamo's per jaar
@tonnie-meijers Sorry voor de late reactie. Ik heb het startrelais vervangen en alles werkt weer naar behoren nu. Dankjewel

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 en hebben de trefwoorden trekker , hoi , motor , Repareren , startmotor , massa , starten , stroom , trek , kabelboom en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
1.732