130

Verreiker aankoop, waar let ik op?

Ik heb mijn plan om een nieuwe tractor te kopen laten varen, we gaan een verreiker kopen. Maar wat neem ik? Minimaal een ton of 3 heffen, grote (24 "'') wielen, met een pelikaanbak en palletvorken, budget €60000,-.

Ik ben van de week wezen kijken bij een Bobcat 3870, met 3700uur, die leek me wel wat, mooi droog zonder lekages en rare geluidjes, maar het is eigenlijk de eerste verreiker die ik nader bestudeerd heb. Verder wel eens iets voorbij zien rijden maar dat was het dan. Maar waar let ik dan op, speling links of rechts, maar hoe zie ik dat, en wat is veel of juist weinig?

Maandag ga ik naar een massey-ferguson ik weet het type zo niet maar vergelijkbaar met de bobcat. Misschien wel de zelfde omdat ze uit de zelfde fabriek komen alleen een ander kleurtje en stickers. Maar heb van mensen uit de omgeving begrepen dat ondanks zijn lage urenstand hij een zwaar leven heeft gehad, en dus beter die kon laten staan.

Ik heb ook nog offertes liggen van Kramer en Claas die ook uit de zelfde fabriek komen, maar wel een andere dan bobcat en massey. Probleem is echter dat ze boven het budget gaan, hoewel het wel nette machines zijn met 2500 tot 3000 uur. maar deze machines heb ik nog niet live gezien.
Andere voorstellen zijn ook welkom, schiet maar.

ps: ik woon in Frankrijk, nederlandse machines gaan presenteren heeft niet zoveel zin, hier invoeren heeft nogal wat haken en ogen.

Deel dit topic

Reacties

+1
Kramer / Claas zijn geweldige machines. Type 7035 zou een mooi maatje zijn dan. Hydrostatische transmissie en super in bedieningsgemak en gevoel. Als ze veel wagens getrokken hebben even opletten. Dan gaat die hydrostaat niet eeuwig mee. Verder gewoon goede techniek, sterk gebouwd en duurzaam.
Zou met de Claas / Lieberr variant, type 736, iets voorzichtig zijn. De nieuwere zijn prima, maar de eerdere hadden nog wel wat kinderziektes. Mocht je voor zo een kijken, neem een serienummer boven ***600, dan heb je de verbeterde versie.
+3
Manitou is ook zeker een aanrader, bevalt hier tot nu toe goed. Jcb is volgensmij ook niet verkeerd. Speling is het beste met de hand te controleren, bak eraf en aan de aansluiting/giek sjorren. Om assen te controleren bak op de grond zodat de voorwielen los komen en daar even met de hand aan de wielen rukken. Als de vooras geen speling heeft is de achteras vaak ook wel goed.
@Hobby boertje Manitou beter als de New Holland? Laatst nog een lm415 bekeken als vervanger voor de lm435 die we nu hebben had nog niet de helft van de uren maar vond hem in slechtere staat. Ben zelf ook wel wat aan het kijken naar een Manitou 634/735.
@Ruben-Wind
Ik denk het wel, zijn die New Hollands er nu wel met powershift? Hydrostatische branden er vaak uit met trekwerk
@mf 6150 ik heb er nog niks mee gehad, maar doen er ook eigenlijk geen trekwerk mee. Zijn nu wel powershift geloof ik, maar vind gebruikt weinig geschikts. Die lm5040 serie zijn geen beste zeggen ze.
@mf 6150 ruben bedoelt de oude New Hollands die door Manitou gebouwd werden. Die waren haast onverwoestbaar alles wat na 2007 door New Holland zelf gemaakt is schijnt niet zo fraai te zijn maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee.
@Ruben-Wind Durf ik niet echt te zeggen, maar als ik kijk wat er allemaal voor elektronica op die Manitou zit schat ik wel dat die oude New Hollands wat betrouwbaarder zijn. Die van ons was echt onverwoestbaar naast lekages nooit echt problemen mee gehad. Met de Manitou tot nu to alleen 2x een kleine adblue storing in 1100 uur dus ben opzich wel tevreden.
Goed kijken wat de staat van de hydrauliekslangen zijn die de giek in gaan. De mast uitschuiven een controleren op bramen op de onderste plaat van de giek. Ook de staat van de geleide platen zegt iets over het gebruik. Bij veel zwaar vervoer over de weg. Krijgen de versnellingsbak en en haaksebak behoorlijk wat te verduren. Dus controleer of de aandrijflijn spelingsvrij is en of alles mooi aangrijpt en doorschakelt.
Ik zou Manitou ook toevoegen aan jou lijstje. Die wordt in Frankrijk gemaakt. JCB is ook niet verkeerd. En als je een Cat verreiker tegenkomt is dat ook de moeite om even naar te kijken.
@Fast Eddy cat had ik eigenlijk geschrapt; worden niet meer gemaakt en de dealer die ze hier in de regio verkocht heeft alle cat onderdelen in de aanbieding, dus service zal binnen nu en enkele jaren een probleem worden.
@wotan2

De verreikers van Cat werden door JLG gebouwd. Dat is wel een grote speler. Maar als je er zelf geen goed gevoel bij hebt kun je er beter niet aan beginnen.
Ik heb een Manitou mlt634 uit 2013 met mercedes motor.
Heb hem gekocht met 4000u, heeft nu na 5jaar 6300u. 1x nieuwe hydroliekslang, nieuwe startmotor, nieuwe achterlampen en nieuwe schakelaar voor vooruit achteruit. En dat was het, gezien allenrampeverhalen valt me het reuze mee, en vindt ik het een goede machine.
Wel is denk ik mijn hydrostaat versleten. Ik zou eventueel kijken naar een type nieuwer met powerchift bak.
Voor dat budget is heel wat leuks te koop.
1400 uur, 2016

(klik om te vergroten)

+3
@MulderDeutz1 laatste zin niet gelezen?
+1
@Ruben-Wind lezen blijkbaar moeilijk he
.

(klik om te vergroten)

Dit niet wat? Misschien heb je een verreiker nodig voor de hoogte. Anders kijkt deze wel netjes en voor leuk geld
@bieske98 nee daar kom ik niet, of maar net mee in mijn kipper om mest te laden. De bedoeling is dat de tractor die nu laad en instrooit, ontzien word en alleen nog instrooit. Als zoiets koop word het een grotere, maar die kom dan nooit in de stal.
@wotan2 ah oke, ik had hetzelfde probleem. Deze ahlmann kan overal net binnen maar de mengwagen is 290 hoog en dat is wel het maximale om nog goed te kunnen kiepen. Verreikers zijn leuk maar geen urenvreters vergeleken met shovels
+1
Quote Reactie van @bieske98:
Verreikers zijn leuk maar geen urenvreters vergeleken met shovels

Maatje heeft zijn vorige jcb met 15000 uur weg gedaan. 1 terug gekocht met 8000 en is al weer hard op weg naar de 15. Dus t kan wel zeker!
@casejxu zonder gekke kosten?
+2
@bieske98 vooral banden🫣
+1
@casejxu Volvo 20500 uur hier en nog steeds bezig 🤪
@rommert14 sowieso t idee dat t met grotere shovels nog langer goed gaat!
+1
@casejxu Ja, alleen een nadeel is de laadthoogte, alleen daarom zou ik nog wel eens verreiker erbij willen ooit.
@rommert14 zeker met die voerwagen als jullie hebben!
+1
@casejxu die gaan weg voor een zelfrijder 🤠 was meer om een silagewagen te kunnen laden als we een kuil van een andere locatie voeren.
@rommert14 niet een mengwagen houden op reserve? Dan kan je je in nood altijd redden.
+1
@trean Ja 1 blijft, en beide shovels ook
+1
@rommert14 wel t perfecte maatje.

Wanneer wordt de zelfrijder afgeleverd?

(klik om te vergroten)

@rommert14 Een Siloking? Die hebben wel lange levertijd of niet
@rubencasecs Ja klopt, als het goed is in september, hij zei eerst een jaar inderdaad
@rommert14 ja die rapide zal niet mee vallen met de volvo denk?
+1
@casejxu nee, en de l90 heeft ook nog de standaard giek 🙃
@rommert14 even in t water leggen. Dan worden ze langer 🫣🫣😝
@casejxu 🤣🤣
+1
@rommert14

Hoogkipbak niks dan? Met het formaat bak aan het verreiker mag je nogal voor je een rapide hebt volgeschept. Tenzij je ook ander werk er voor hebt natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal
@johndeere6230 ja voor het mooie eigenlijk wel maar dat gaat nog wel een beste duit kosten, shovel heeft geen derde functie, dat was nogal duurder dan ingeschat 😅
+1
@casejxu

Zo zie maar het is maar net wat je ermee doet en wat je aan onderhoud wilt uitgeven. Als je ze alleen op de boerderij gebruikt om te laden en te lossen. Haal je die uren zonder al te veel kosten. Ga je bult aanrijden en dikke vrachten trekken gaat de slijtage wat sneller.
+1
@Fast Eddy word idd voornamelijk ingezet met voeren en mest laden. Uit mesten en dat soort klussen. Is zeker niet te gast maar proberen elke zaterdag complete voertrein te smeren. Dat is behoorlijk behoud van je machines!
+2
@casejxu Onze verreiker heeft ook al 12000 uur en is nog in prima conditie. Recent hebben we alle pennen en bussen voorop de giek vervangen. Die waren behoorlijk klaar en is nu weer strak. De hydrostatische bak is een keer kapot geweest. Die vervangen voor een ruil, maar die was nooit fijn. Is weer vervangen voor geheel nieuwe met coulance. Verder paar keer slangen in de giek en nog wat slangen. Paar storingen en dat was het wel eigenlijk. Ook wel wat schades gehad, maar daar kan de machine niks aan doen. Wij hebben er een goede verreiker aan gehad en nog steeds. Al is hij eigenlijk met pensioen 😉
+2
Op het werk bevalt de manitou heel best heeft nu de nieuwste type met powershift, maar is wel goed beveiligd als je de giek veruit schuift dan gooit die hem op de blokkering daar had de oudere type geen last van en kon je handmatig uitzetten, wel een tip bij 8000 uur moet je ze inruilen dan krijg je grote kosten daarvoor weinig grote onderhoud kosten gehad met de oudere manitou was handgeschakelde
+2
@Belie115
Ook dat is uit te zetten, is geen werken met een kuilhapper
+1
Zou voor een merlo gaan! Zijn erg compact en kunnen in verhouding tot hun eigen gewicht veel tillen. Nadeel is dat op de 33.9 en 35.7 maar 460 banden kunnen. Voordeel is de slimme techniek die het motortoerental zelf regelt aan de hand van de olie vraag van de arm. Het rijden past hij via de (erg sterke) hydrostaat met rijpedaal ook daarin aan. Hierdoor heb je bij gebruik op het erf je rem nagenoeg niet nodig en loop je de aandrijving of motor niet onnodig te smoren terwijl je wel snelheid in je arm houdt. Gezien de productie in Italië zouden ze vast in Frankrijk voldoende te vinden moeten zijn
Heb ervaring met Merlo en Manitou, beide goede machines. Is een Merlo Multifarmer niks? Verreiker met hef, aftakas en hydrauliek. (Moet je wel het nieuwe type kiezen, de oude waren loeionzuinig als je er trekkerwerk mee ging doen.)

De 40.9 staat z'n mannetje met eenvoudig trekkerwerk en is heel zuinig. Het kleinere type 34.7/34.9 is ook een fijne machine, maar het nadeel van die dingen is dat ze geen elektronische hef hebben. agriaffaires.nl/tweedehands/verreikers/…

Als je vragen hebt of meer ervaringen wilt horen over de Multifarmer, laat gerust weten.
@frank_mf Die oudere multifarmers was nog wel eens wat mee, de nieuwere heb ik geen ervaring mee. Ben niet zo fan van Merlo, thuis iets teveel beleeft met zo een. Een turbofarmer met niet teveel poespas en gewoon normaal gebruik, dan heb je er een goede machine aan. Dat geloof ik direct. Vind de bediening van de nieuwere ook totaal niet overzichtelijk, maar dat is ook persoonlijk uiteraard.
+1
Heb bijna alleen nog maar met manitou gewerkt, maar vind dat erg fijne machines. Die oudere types, met Mercedes motor, die doen wat lui aan, die nieuwere types is de powershift bak wat bokkig. Als je het geld er voor over hebt zou ik voor een Vario gaan, dat zou mijn voorkeur in ieder geval wel hebben als we zoiets zouden kopen.

De merlo waar ik ooit eens een half uurtje mee heb gewerkt, die had onnodig veel beveiligingen en zou er met mijn 2 m niet aan moeten denken om een hele dag er mee te moeten werken, weinig beenruimte door het hoge vierkante console rechts. Daarbij ook een lastige instap vond ik.
+1
@johndeere6230 dat vooruit achteruit met een hendel vindt ik ook niet alles. Als je de keuze hebt om ook op de joystick richting te veranderen gebruik ik dat altijd. En Ja sommige zijn er ook weer aan gehecht als je grote shovels gewend bent, maar mijn voorkeur heeft het niet.
Als je een verreiker koopt zou ik 1.500 euro reserveren om te investeren in smeerlijsten. Ik denk dat een verreiker niet boven de 10.000 uur komt als je geen hobby hebt aan de vetspuit. Wij smeren hem elke 50 uur en ik ben bang dat het te weinig is.
+2
@PieterA
Gewoon elke keer als de dieselslang in de tank hangt ff overal een paar kneepjes in.
+1
@mf 6150 Dat is natuurlijk het beste, maar helaas kan ik daar de discipline niet voor opbrengen 🙈.
+3
@PieterA
Smeerpunten zijn allemaal centraal, loopt ze zo na en ik hoef dus nergens tussen

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
@mf 6150 dat geeft veel gemak!
Als t makkelijk gaat doe je t eerder, dit is de beste optie denk ik naast automatisch smeren
+1
@mf 6150 Precies zoals mijn reactie, alleen dit ziet er af fabriek opgebouwd uit. Hier vaak zelf gedaan, even een dagje buigen van kleine leidingen, maar daarna zoveel plezier van. Nooit meer ergens onder hoeven te liggen, en het scheelt veel tijd.
@inter fan
Klopt ideaal, alleen het blokje op de mast is door de dealer opgebouwd.
@mf 6150 Zo heb ik het ook ongeveer. Alleen op de giek niet. Wel nog altijd de nippels op de schuifstukken en kruiskoppelingen onder de machine heb je dan niet. Die doen we vaak met z'n tweeën om de nippels in de goede positie te krijgen.
@PieterA

De meeste dealers raden af om de kruiskoppelingen te smeren. De reden: vaak worden ze lek gesmeerd of breng je vuil naar binnen. Ze zeggen dat ze bij niet smeren net zo lang mee gaan als met. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
+1
@Fast Eddy Het korte asje tussen de motor en de transmissie bij deze Manitou's is berucht. Houd .hem maar goed in shape en zorg er vooral voor dat je de bouten controleert waar die mee vast zit.
+2
@PieterA

Dat is merk specifiek. Een monteur van JCB liep met mij om de verreiker en vertelde mij de belangrijke smeerpunten. Een top aflevering noem ik dat.
+1
@Fast Eddy onze "grote" shovel heeft geen smeerbare kruisjes in de aandrijfas, de kleine shovel weer wel 🤷‍♂️. Wel beide ander merk
+3
@RaHeados
Quote:
smeerbare kruisjes

Het gaat hier over smeerbare kruisjes,waar is onze
Specialist @labella hij is niet scherp vandaag 🙂
@matt droog weer vandaag he dan is de zin er van af😜
+2
@RaHeados Daarom is matt wel scherp in het zuiden was het heel de dag nat. 😃
+1
Quote Reactie van @matt:
Specialist @labella

Hij heeft er vast net zo veel verstand van dan het weer. 😉
+2
@T60401 zit die er ook regelmatig naast? 🤣🤣
+1
@RaHeados gelukkig ben ik daar nooit bij. Van de twee mensen die het weten zal het 1 wel ontkennen de ander zijn vrouw zal misschien wel eerlijk antwoord geven. 😎
@PieterA

Je zou dan voor dat geld ook een automatisch smeersysteem kunnen kopen.
+1
@Fast Eddy Daar heb ik ook nog een offerte van liggen van voor Corona. Toen kostte het al 7.500 op een spitter met 12 spades.
@PieterA hoeveel smeerpunten was dat?
@zettelmeyer Ik weet het niet meer. Ik schat 3 per spade (36) en ik schat dat het opbouwen ook meer kost dan de spullen zelf.
+1
@PieterA hier met 16 smeerpunten 2750 met opbouw. Als je factuur wil zien stuur je maar pb.
@zettelmeyer Dat is wel netjes.
@zettelmeyer 16 is niet veel. Of is dat alleen de giek? Kom hier zo vlug geteld aan de 24, uit m’n hoofd. Inc knik, achteras etc
@ronald-deutz-fahr Ik ook aan 24 op de verreiker.
+2
@PieterA Dat vind ik heel veel geld.
De claas verreikers kun je af fabriek bestellen met centrale smeerblokken. Dan ligt de vetleiding ook door de giek. Dan kun je later zo uitbreiden met een automatisch smeersysteem Kost het nog geen 4000 euro in totaal en zitten alle smeerpunten aangesloten, ook de giek voorop.
@Fast Eddy Iemand ervaring met zoiets? mabeo-direct.com/A-513232-ntn-snr-pompe-de-lubrifi…

Lijkt me best betaalbaar systeem nog. Iemand ervaring hoe lang die slangetjes heel blijven bij de wielen? En de kop lijkt me ook lastig door de uitschuifbare giek.
@jjthefrenchman

Op de mini kranen bij mijn werk zit een vergelijkbaar systeem van Wiejelo. Simpel maar werkt goed.
De uitschuifgiek is wel een nadeel met automatische smering. Niks is onmogelijk.
+1
@Fast Eddy Super!
Dan zou ik dus onder de 1000euro + dag prutsen centrale smering op mn verrijker kunnen bouwen.
Uitschuifgiek smeer ik dan nog wel handmatig 😬

Hoe lang gaan die slangetjes mee bij de wielen? Krijg je dat een een beetje slijtvast vast?
+1
@jjthefrenchman

Vet gevulde slangen moet je ook nog hebben en alle koppelingen en eventuele ventielblokken.
Een zakje tiewraps, beschermings spiraal en van de klemmetjes die je op wat punten aan het frame vastmaakt ben je ook nog nodig.
+1
@jjthefrenchman Vergis je niet in die verdeelblokken. Die zijn prijzig en moeten ook correct zijn samengesteld voor de juiste dosering. Niet elk punt krijgt even veel vet. Het is nog wel iets een kunstje zoiets opbouwen, is niet alleen paar leidingen trekken.
@worteljcb Wij deden vaak blokjes plaatsen met alle nippels op een rij op een logische plek, nog steeds wel handmatig smeren, maar als alle nippels op 4 of 5 logische plekken zitten is dat veel makkelijker en vooral sneller te doen. Kleine stikker er op met voor welk onderdeel de nippel is, zo kun je zelf redelijk doseren.
+1
@worteljcb Als ik een neem met 24 uitgangen heb ik toch geen verdeelblokken nodig?
+1
@jjthefrenchman we hebben een accu vetspuit voor de verreiker gekocht. Lopen er zo even snel omheen zonder vette handen. Dan smeer je ook vaker.
@Huppel We hebben al sinds altijd een pneumatische vetspuit. Maar vette handen krijg je toch wel. Ik vindt voornamelijk de wielen smeren lastig. De rest doe je idd zo.
@jjthefrenchman Slangetjes aan de nippels op de wielen laten maken kost niet veel.
@PieterA Dat ga ik denk ik doen, want de overige vetnippels vindt ik bij nader inzien niet zo vervelend.
@jjthefrenchman ja, je moet het jezelf wat makkelijk maken. Eentje op een 60 liter vat vet?
@Huppel Ja, met 12m slang. Werkt opzich goed. Vindt alleen niet dat ze lang meegaan. Ik heb nu de 4de in 25 jaar....
@PieterA Elke 50u? Wij smeren hem elke tankbeurt om de week (elke 15-20u?), en ik vraag me af dat echt helpt ( hoop het)
@PieterA elke 50 uur is niet veel als je er echt veel mee heft en tilt.
+1
@wotan2
Terugkommend op het topic.
Welke dealer heb je in de buurt zitten?

Persoonlijk zou ik voor JCB, Kramer, Manitou gaan. In deze volgorde , ondanks dat ik zelf een Manitou heb 🙃

Merlo ken ik toevallig best wat middelmatige verhalen over ( zegt niks natuurlijk) . JCB's en Manitou's zijn urenvreters hier in mijn omgeving, kramer word hier nog niet zo lang verkocht.
@jjthefrenchman ik kan binnen 30 km eigenlijk bij elk merk wel terecht
+1
@wotan2
Qua ergonomie loopt Manitou ver voorop. Het is de enigste machine waar je zo in en uitloopt.
Wij hebben net een nieuwe gekocht. Dit wordt onze tweede. Draait toch 1000 uur per jaar.
Qua hydraulische prestaties is de Manitou met 170 ltr per minuut samen met MF/Bobcat 190 ltr per minuut behoorlijk sneller dan de rest.
@wotan2 Wat bieden ze je nu aan? Ook al eeb manitou, jcb lf kramer bekeken?
Wij hebben een Manitou 741 PowerShift gehad met perkins motor uit 2009. Weinig mee gehad 6000 uur gelopen bij ons. Nu een nieuwe JCB 532 70 met 900 uur maar die is lang niet zo sterk op de wielen, is half powershift half hydrostaat of zoiets
@sorry
Wat is het hefvermogen, en de pk's van de motor? En wat kost zo'n machine, met bakken en lepels erbij?
@sorry
Is met een smalle bak, 55kw kan je ook niet veel mee, zoek minimaal 100pk met turbo, met bakken van 2.40m breed.
@sorry op die kleine wieltjes zie ik mij niet een randje van 20 cm oprijden om in de pot te komen.
@wotan2 kunnen wel aardig grote banden onder zo'n giant hoor
@RaHeados zit weinig ruimte meer tussen de spatborden
+1
@sorry lijkt wel wat op de foto, daarmee moet je toch wel een drempeltje op en af kunnen?

(klik om te vergroten)

@RaHeados zo een is te groot voor kleine klusjes en te klein om er mee te voeren.
Voor een boerderij een onmaat lijkt me
@Koeien boertje het verbaast je nog wat je er mee kan. Ja kleine shovel kom je op meer plekken, maar hiermee kan je ook boven de mengwagen komen. Thuis ook een shovel van dat formaat gekozen destijds moest kunnen voeren en ook de strohokken mesten.
Nu met kleine shovel er bij voor boxen vullen wordt de "grote" bijna alleen voor t voeren nog gebruikt.

Het is natuurlijk van je eigen situatie afhankelijk wat wel en niet past
+1
Al tientallen jaren ervaring met manitou in de verhuur. Zijn best goeie machines. Veel hangt af van hoe de gebruiker er mee om gaat.
+3
Quote:
Veel hangt af van hoe de gebruiker er mee om gaat.

Ik ben vandaag dus bij de Massey ferguson verreiker wezen kijken; ongelooflijk hoe je in 2600 uur een machine af kunt raggen
+1
@wotan2

Fransozen staan niet echt bekend om hun liefde voor ijzer. Al zijn er wel uitzonderingen.
+1
@wotan2 occasions vallen nog wel eens fors tegen in Frankrijk. Afgelopen week voor het eerst om een tweedehands trekker uit geweest, maar dat viel nog niet mee. Tweedehands is al wat moeilijker te vinden hier als in NL. Blijkt ook dat veel veehouderij voorlader tractoren veelal na inruil direct voor export weggaan vanwege de beperkte staat. Er wordt hier tot voor kort nog genoeg nieuw verkocht dus er is ook helemaal geen focus op de tweedehands markt bij mechanisatie bedrijven wat ik zie. Materiaal wordt voor verkoop niet eens even nagekeken of bijgewerkt zodat het er weer wat uit ziet. Tweedehands financieren is ook lastiger.
@Huppel agco kan tot 14 jaar lease aanbieden
@wotan2
Vandaar dat wij nu een nieuwe hebben gekocht.
Het budget maar wat bijstellen.
@m uut m dat kan altijd nog. Maar ben ook al wat nette tegengekomen. Gisteren ook nieuw uit laten tellen. Dan kwam ik op 90000,- voor een New Holland met bak en palletvork. Was mooi, maar toch niet helemaal mijn machine.
@wotan2 Wat is dat spul duur geworden, hier in de buurt lopen ook machines van Merlo (Abemec) lijken ook goede machines te zijn , al geen ervaring met verreikers hier shovel
@wotan2
Wij moesten iets meer betalen voor een Manitou 635 140 elite.
Maar dat is een heel andere machine dan de New Holland.
@m uut m ja? Ik vind nogal dat Manitou in de basis veel kaler is als New Holland. Voor 70 k heb je al z’n bouw uitvoering maar als je er vanalles op wilt ben je het dubbelle haast kwijt
@Ruben-Wind
Heb ik geprobeerd maar daar wordt je niet vrolijk van qua capaciteit. Wij hebben bewust voor de variobak gekozen. Gezien de uren die we er jaarlijks opzitten hebben wij nu een nieuwe gekocht. Heeft ook weer een aantal verbeteringen ondergaan. Denken eraan om deze na 2 jaar weer in te ruilen. Hou je volledige fabrieksgarantie en blijf je netjes op peil.
@m uut m dan moet ik nog maar ff 2 jaar met de New Holland door doen en dan koop ik die van jullie voor een prikkie haha. Vind het wel duur rijden, maar wel bedrijfszeker
@Ruben-Wind
Moet je in Sumar zijn met 2 jaar.
Een verreiker is ontzettend gemakkelijk maar de duurste machine die ik heb. Of je hebt afschrijving of je hebt onderhoud het is maar net wat je wilt.
@m uut m ja maar het onderhoud valt mij in die 4 jaar dat we hem hebben juist enorm mee. Dat is het een beetje .
+1
@Ruben-Wind
Er zijn veel gebruikers die een verreiker misbruiken ipv gebruiken. Daar komt bij dat de gemiddelde boer nou niet bekend staan als goede smeerders. En ik ben geen fan van deutz motoren. Daarom hebben we besloten om nieuw te kopen ipv weer een jonggebruikte.
@m uut m denk ook dat de dealer en geschiedenis belangrijker is dan het merk. Je kan zo zien of de machine op tijd gesmeerd is
@wotan2 Mijn Manitou had 3400u, en was 7 jaar oud toen ik hem kocht.
Hij was idd compleet afgeragd, maar gekocht van eerste eigenaar die met pensioen ging. Prijs was natuurlijk extreem laag. Nog niet eens de helft van je huidige budget met alle aanbouwdelen erbij.
Sindsdien is de meeste troep weer gerepareerd, hij is niet moeders moooiste, maar laat mij zelden staan. Waarde is amper gezakt ( daar heb je in mijn ogen dus niks aan, want alles wat je nu koopt is ook 2x zo duur, ik ik mag pas over 40jaar met pensioen 😛 )
Waarom perse 24inch wielen (velgen dus)? en welke banddiameter hou je dan als voorwaarde?
Heb hier manitou met 20inch velgen met 405/70, zijn dus ruim meter hoog, 6m. hoog en ook 3 ton, kan je ook nog kiezen op 500/70 of derg. op onder te gooien
+1
@ErikSmale om de stal uit te mesten moet ik een rand van minimaal 20 cm op en af. Met grotere wielen gaat dat beter.
+1
@wotan2 aah helder
Kan overigens manitou van harte aanbevelen, huidige nieuw gekocht en in 10 jaar bijna 9000uur op de teller.
Qua kosten slangetje knapt een keer, nieuwe bandjes, zitting van de stoel slijt (in/uit stappen), 1x grote hef cilinder lek-->gereviseerd, slang van koelpomp meermaals lek-->deels garantie door vervangende slang foutief was.

Al met al niet noemenswaardige klappers qua onderhoud
@ErikSmale waarom geen knikshovel met uitschuifbare giek? Meer overzicht
+1
@hans1980 Is stuk hogere machine, duurder, komt minder hoog en ver met de giek en hoge instap.

Enige voordeel zou zijn meer overzicht inderdaad maar ik ervaar juist dat nadeel eigenlijk niet, zal stukje gewenning zijn en op spiegels kijken.
@ErikSmale en met een verreiker 'kan' je veel meer, beaamt medewerker hier ook die thuis met shovels werkt
+1
Quote Reactie van @ErikSmale:
meer overzicht inderdaad

uit ervaring kan ik je vertellen dat met een shovel met schuifgiek je altijd de giek recht voor je hebt dus minder zicht. Verder bevalt de JCB prima

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden kramer , verreiker , wielen , tractor , frankrijk , stickers , machines , urenstand , aankoop en spelling geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
130
DEELNEMERS
40
WEERGAVES
6.159