Illustratie van:
31

International 644 - Weinig vermogen in trekker

Hoi, afgelopen zaterdag heb ik meegedaan aan de trainingsdag trekkertrek. kwam rond de 50-60 meter. ik weet dat dit ook vooral een kwestie is van gewichtsverdeling, trekpunt, lucht in de bandjes en noem het maar op, maar vermogen lijk me ook wel belangrijk. nu heb ik voor de waterrem gestaan daar en daar kwam 50 pk uit, terwijl het mij lijkt dat zoon trekker minimaal tussen de 60-65 pk zou moeten hebben omdat ie ook zo op papier staat. Ik wil natuurlijk wel zoveel mogelijk uit mn trekker halen en daarom twijfel ik of ik nog wat aan de motor moet gaan aanpassen of niet. Wat zijn jullie meningen? bedankt.

Deel dit topic

Reacties

+1
Ik zou beginnrn met nieuwe olie en filters
Nieuwe brandstof filters en bij de opvoerpomp filter schoon maken
Nieuw binnen en buiten luchtfilter
En kleppenstellen.
Als dat klaar is gewoon even weer testen.
Als het dan nog 50pk is zou je door een monteur de brandstofpomp iets bij laten stellen.
Maar zorg eerst dat het niet fout zit in de basis
Je moet je afvragen hoe het komt dat die trekker zoveel vermogen kwijt is. Heeft iemand het schroefje wat dichtgedraaid of is er een ernstig probleem met slijtage, bijv. te weinig compressie, vervuiling van filters o.i.d. Dat zou je eerst moeten onderzoeken voor je kunt zeggen hoe je dit kunt oplossen.
De antwoorden op de volgende vragen kunnen je misschien wat verder helpen:
- heeft de trekker veel uren gedraaid of onder bijzonder stoffige omstandigheden?
- rookt de trekker erg als hij moet werken? of zelfs helemaal niet omdat hij te weinig brandstof krijgt?
- als je de oliepeilstok eruit trekt, komt er dan veel rook uit het gat of borrelt er zelfs olie uit?
- heeft de trekker ook zonder uitlaat zoveel minder pk's, dan kon de uitlaat wel eens dicht zitten.
@roscho antwoord op de eerste vraag weet ik niet en krijg ik ook nooit een antwoord op, want ik kocht hem op 5500 uren en heb er nu ongeveer 40 uur mee gedraaid. Filters zou ik idd sowieso een keer kunnen vervangen. trekker rookt een klein beetje zwart bij het optrekken of wanneer die het echt zwaar krijgt maar bij stationair draaien heb ik ook wel een beetje het idee dat ie olie verbruikt door blauwe rook. en er komt ook wel redelijk lucht uit de carterontluchtings buis. met die oliestok zou ik moeten gaan kijken. heb ook wel gedacht aan een revisie, maar hier kijk ik een beetje tegen op omdat het volgens mij best een ingreep is en bovendien ook wel wat zakcenten kost naar mijn weten
Quote Reactie van @BasTrekker:
ik kocht hem op 5500 uren

Met 5500 uur zou zo'n Inter niet versleten hoeven te zijn, maar de stationaire rook en de druk uit de oliepeilbuis wijzen daar wel op. De urenteller gaat maar tot 9999 en begint dan weer op 0. Weet je zeker dat het niet 15500 uur is? Zet hier maar eens een foto van het koppelingspedaal neer, dan kunnen kenners daaraan wel zien welke urenstand het meest waarschijnlijk is.
Zou je een revisie overwegen, reken dan op zo'n €1000 per cilinder, daar gaat dus heel wat spaargeld in zitten. Als je zelf weet hoe het allemaal werkt en je doet het zelf, kan het wel wat goedkoper zijn. Overweeg wel van tevoren of de trekker die investering waard is. Hoe is het verder met de versnellingsbak, de hef(pomp) en de remmen? Reken erop dat je tijdens het werk nog allerlei tegenvallers tegenkomt. Zou je hem gaan verkopen, dan is hij niet in één klap €4000 meer waard door de revisie.
@roscho Ik was niet van plan om de motorrevisie te laten doen, maar om het zelf te doen om er ook wat van te leren. denk dat ik er qua kennis met hulp van vrienden die er dagelijks mee te maken hebben wel uit ga komen dus dat ik alleen het werk hoef te laten doen waar ik zelf gewoon niet het gereedschap voor heb zoals kop vlakken en controleren etc. versnellingsbak eigenlijk geen idee van hoge gearing geen problemen lage gearing schiet ie soms uit en best een kabaal maar heb mij laten vertellen dat dit komt door de rechte vertanding. hydrauliek systeem werkt alles naar behoren op een paar lekken veroorzaakt door koperringen na.
@BasTrekker Als je zoiets nooit hebt gedaan, raad ik je aan om er in ieder geval een deskundige bij te vragen. Die kan je:
- adviezen geven over wat je zou moeten doen,
- een inventarisatie maken van wat je allemaal nodig hebt en wat dat gaat kosten,
- tijdens het werk vertellen hoe je dit het best kunt aanpakken.
Door zo iemand te vragen, kun je meer besparen dan wat je verdient door alles zelf te willen doen. Misschien zit er wel iemand van dit trekkerforum bij jou in de buurt. Ik zou daarvoor hier een oproep plaatsen.
@roscho ja klopt, ik bedoelde ook meer dat ik wel van die mensen hier ken die mij wel willen helpen ermee maar dat het dan niet zon dure wordt als gewoon naar een mechanisatiebedrijf brengen en red je ermee
@BasTrekker Ik zou zeggen, zoek je 1 (en niet meer) goede, betrouwbare hulp uit. Vraag je er meer, gaan ze elkaar tegenspreken en weet de een niet meer wat de ander doet.
@roscho
Hier een kop laten reviseren, verstuivers, nieuwe zuigers en bussen (lagerschalen waar nog nieuw), maar van de 2000 euro bleef er ook weinig over. Dit voor een D-206 motor. Op de kop en verstuivers na alles zelf gedaan.

Je zou een compressietest kunnen doen en vervolgens een lek test. Verstuivers laten testen (en nieuwe nozzles via Bartsparts kopen, scheelt een boel).
Start hij wel goed?
Bij het starten gooit ie m een paar keer rond voor dat ie start, maar zou nou niet per se zeggen dat ie slecht start want hij loopt binnen twee seconden
@BasTrekker Nu ik de berichten hieronder lees, zou ik ook zeggen dat je hem eerst eens een filter- en oliebeurt moet geven. Misschien valt het allemaal mee en is (nog) geen dure investering nodig.
@BasTrekker
Kwam er wel rook uit de uitlaat tijdens de laatste meters. Dan bedoel ik niet dat gitzwarte maar grijs-zwart dan heb je in ieder geval een idee of er wel diesel in de cilinder komt.
Wat heeft de trekker in het verleden gedaan? gewerkt of een beetje rond gesukkeld
@Klein Rot nee, maar dat zou ook kunnen komen omdat ik gewoon begon te slippen en dus niet het gevoel had dat de motor maximaal beladen werd
@BasTrekker
Als de trekker slipt krijgt je het vermogen sowieso niet op de grond en hoeft de motor ook niet te trekken.
Zag je op dat moment wel iets rook uit de uitlaat
Quote Reactie van @Klein Rot:
Als de trekker slipt

Dat klopt, maar er is een vermogenstest gedaan voor de waterrem. ("nu heb ik voor de waterrem gestaan daar en daar kwam 50 pk uit").
@roscho ja, voor zover ik me herriner rookte die daar wel iets zwart, maar heb me op dat moment meer bezig gehouden met de teller van de waterrem
Kijk eens naar de dieselfilters. Hier al eens gehad dat de filters vol zaten met algen. Na het schoonmaken loopt hij toch wel een stuk fijner.
@bart-spies
Hier ook weleens een banjobout (tankuitloop) die helemaal dicht zat.
Wat voor werk doet de trekker normaal? Als je heb bijvoorbeeld alleen gebruikt om heen en weer te toeren of licht werk. En je voorganger deed dat ook... Misschien eerst gewoon grondige onderhoudsbeurt en een dagje voor de mestmixer in de buurt ?
Breng hem naar een dealer of ander mechanisatie bedrijf en laat compressie en verstuivers enz meten. Dit kost echt niet veel. Dan weet je redelijk nauwkeurig wat je hebt, wat het probleem is en daarna kun je gaan denken over oplossingen en de bijbehorende kosten.
+2
@jan4072 Inderdaad , daar zou ik ook mee beginnen , compressie , weet je al veel .
+1
Filters vervangen en nieuwe olie in de motor. En dan een dag zwaar belasten. En dan weer eens voor de waterrem.
+1
Ik heb met mijn 644 ook een beetje vermogensproblemen. ik merk dat als ik gas geef, hij niet zo vlot oppakt en als de motor koud is dat ie dan teveel rookt naar mijn zin. ik denk dat het bij mij de verstuivers zijn. ik ga nu eerst een grote beurt doen, kleppen stellen, verstuivers testen en dan ga ik m ook voor de waterrem zetten. als je ook deze dingen eerst even naloopt, kan je dat allemaal al uitsluiten. als je er dan nog niet komt, dan zou ik pas gaan kijken naar kietelen. die carterdruk zou ik me niet zo zorgen over maken. dat hebben ze allemaal wel. voor jou is opschroeven goedkoper dan nieuwe zuigers en bussen.
Quote Reactie van @Olaf bouma international :
ik merk dat als ik gas geef, hij niet zo vlot oppakt en als de motor koud is dat ie dan teveel rookt naar mijn zin. ik denk dat het bij mij de verstuivers zijn.

Ik denk eerder luchtfilters dicht zitten.
Het is nu nat dus er kan niets ergs gebeuren als je het binnen en buiten lucht filter er even uitdraaid om te testen of die zonder luchtfilters makkelijker oppakt en minder rookt
Stel dat de verstuiver nozzles een keer vervangen zijn, dan is het mogelijk dat de verstuivers 180 graden gedraaid gemonteerd zijn.
Vergelijk bij een ander aan welke kant de retour van de verstuivers is gemonteerd.
De hoek van de inspuiting is dan verkeerd, wel rook maar te weinig vermogen.
+3
Je beseft wel dat je 50 pk op de stomp hebt gemeten? Vind ik trouwens niet overdreven laag voor een 644 die misschien ietswat lui is. Motorvermogen zal dan iets tussen de 55 en 60 pk zijn schat ik.
+1
@case956powerrzzzzz volgens de boeken is ie op papier ook maar 60 pk😉
+1
Als die 50 pk op de pto is, heb je rond de 55 pk op je motor. Het kan dus dat de trekker een beetje lui is en even goed los moet komen met een mestmixer of cultivator
@BasTrekker een 644 heeft maar 56pk af fabriek. En door de wat korte slag van 111.1mm is op toeren houden heel belangrijk.
@redeagle14
644 is 60 pk nominaal naar DIN, 624 is 58 pk.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 en hebben de trefwoorden trekker , trekkertrek , hoi , motor , lucht , vermogen , pk , Waterrem , Aanpassen en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0