Ik heb een 4 cylinder Fordson motor in de boot liggen, loopt en start altijd prima, beetje rook maar niet te gek. Na een dagje varen afgelopen zaterdag viel de motor vlak voor de thuis steiger (gelukkig niet midden op de Kaag) uit. Na inspectie zag ik dat de kunststof koppelingsring tussen het blok en de brandstofpomp het had begeven, de pomp draaide nog wel mee maar de timing klopte uiteraard niet meer door het ontbreken van de ring. Hij tikte al een tijd overmatig, dus ik denk dat die ring al een poosje versleten was. Inmiddels het onderdeel besteld, nu mijn vraag, Om de pomp weer juist te monteren, is het wellicht nodig de timing opnieuw te vinden. Nu is het merkteken op de pomp goed zichtbaar, maar verder zie ik op de cover van de motor geen merktekens, omdat de motor ingebouwd in de boot, is er geen ruimte om cover en vliegwiel te demonteren, dan moet de motor er eerst uit. Is er een ander manier om de stand van de motor te kunnen bepalen, bijvoorbeeld aan de hand van de nokkenas en de kleppenstand ? b.v.d. Frank
Na vervanging schijfremmen van mijn Super Major blokkeren de remmen regelmatig, de regeling is niet te strak afgesteld, de veren die de rempedalen achteruit trekken zijn oké. Weet iemand waar de mogelijke oorzaak te vinden is ?
Mijn fordson super major is plots stilgevallen. Dit direct na schakelen tussen low 5 en hi 6. Daarvoor geen enkel probleem met de tractor. Vermoedelijk een brandstofprobleem. Motor draait nog vlot rond als ik starter bedien. Iemand een idee? Of al ervaring met dit fenomeen? Hoe begin ik te zoeken?
Hallo, Mijn super major schiet uit zijn versnelling als die zwaar moet trekken in de 1 laag. Heb het lager op de as die naar het vliegwiel toe gaat vervangen omdat deze speling had. Lijkt er nu alleen nog niet veel beter op te worden. Alle tandwielen lijken nog goed. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Mvg
Woonplaats: Wijngaarden Leeftijd: 66jr Laatst online: 11mnd geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: