Foto van een Massey Ferguson 6290, de meeste halen het eraf bij een import trekker, ik zet het er juist op. Het begon ermee dat de topstang bevestigings gaten wat uitgelubberd waren van het originele

Pick-up hitch gemonteerd.

+5
Arie_MF
Foto van een Massey Ferguson 6290, de meeste halen het eraf bij een import trekker, ik zet het er juist op. Het begon ermee dat de topstang bevestigings gaten wat uitgelubberd waren van het originele frame. Gaan zoeken naar iets vervangends, en toen dit te koop gezien voor redelijk geld. Het lijkt mij wel wat ipv hetgeen hier gangbaar is. Het is een Dromone pick-up hitch die uitschuifbaar is, maakt het wisselen van trekhaak makkelijker en goed zicht op het aankoppelen. En geen last van machines die op de verkeerde hoogte staan om aan te koppelen, tenzij te hoog. Nu nog een boventrekhaak frame maken en een K80 trekhaak passend op Dromone wil ik op termijn ook aanschaffen.
+3
Arie_MF
@Arie_MF trekhaak

(klik om te vergroten)

Makkelijk wisselen van trekhaak.

(klik om te vergroten)

Haak en treklat.

(klik om te vergroten)

Oude frame.
+2
wim-same
@Arie_MF Ik heb zo'n trekhaak gehad op een trekker die uit Engeland geïmporteerd was, maar deze trekhaken zijn veel te licht. Borg haken breken af, en ook de op pik haak is veel te licht, en heeft ook veel te weinig draagvlak voor een trekoog. Later zelf een zware trekhaak gemaakt, die niet meer door de hef omhoog gebracht kon worden.
+1
RaHeados
@wim-same en de Engelse zweren er weer bij, die vinden onze manier weer niks. Ieder z'n eigen ding zullen we maar zeggen 🤷‍♂️
+3
wim-same
@RaHeados Ik denk dat Engelsen met minder zware wagens rijden dan wij in ons vlakke land. een zwaaihaak is van oorsprong ook geschikt om te trekken, en niet voor oplegdruk.
+2
RaHeados
@wim-same daar mogen de combi's ook legaal al wat minder wegen volgensmij, dan wordt het gewicht van de karren ook al wat lichter om nog wat tonnen product enzo mee te kunnen nemen.
+1
Arie_MF
@wim-same een zwaaihaak is wat anders, dat zat in de oude slede en mag op papier inderdaad minder oplegdruk hebben. Die pick-up haak op je geïmporteerde trekker was misschien uit een ander tijdperk? Want die je op oude MF's ziet zien er inderdaad niet heel degelijk uit. Deze Dromone zit beter vast dan de originele trekhaak, en de borgpennen en haken zien er ook zwaar en degelijk uit. Maar het moet nog in de praktijk gaan blijken, misschien heb ik er over een paar jaar wel spijt van. Het draagvlak van deze haak vraag ik me inderdaad ook af of dat wel je van het is. Maar er is ook een wisselstuk met piton pen om in de slede te monteren, dat heeft mijn voorkeur samen met K80.

Reacties

+1
Hanomag22
Lijkt mij wel handig. Tis hier onbekend maakt onbemind denk ik.

Vind t in Engeland er wel gek uitzien als je een afgekoppelde kar ziet staan.
+1
MF 2725
In Engeland hebben ze het bijna allemaal.
+1
valtradriver
Onze 505 heeft het ook,de oudere Valmet trekkers zat het (volgens mij) standaard op.
Werkt heel leuk -goed zich bij aankoppelen- maar kan het op één hand tellen hoe vaak ik het gebruikt heb,in die 30 jaar dat tie hier loopt 🤷‍♂️
Arie_MF
@valtradriver dat komt denk ik ook omdat we er hier qua machines niet op ingericht zijn, en het zou zomaar kunnen dat ik het in de praktijk ook heel weinig gebruik. Dan heb ik er alleen gemak van met wisselen van trekhaak.
+1
valtradriver
@Arie_MF
Quote:
dat komt denk ik ook omdat we er hier qua machines niet op ingericht zijn
Klopt,ik had meerdere machines (o.a. opraapwagen) waar het gat van het trekoog net te klein was voor de oppikhaak….
+1
Valtra man
Ik heb het op mijn Valtra ook, hij komt dan ook v Engeland. Ik was wat twijfelachtig eerst maar nu ik het even gebruik zou ik ook niet meer anders willen. Wanneer je aankoppelt navigeer je de trekhaak er zo naartoe door hem uit- of in te schuiven.
Wat oplegdruk betreft, die is maximum 2 ton ongeveer. Althans toch volgens de theorie van de wet. Dus daar mag toch echt geen probleem van komen denk ik..
+2
DriveJohnDeere
@Valtra man de giertank hier heeft al 5 ton oplegdruk

En een halfvolle opraapwagen (al het gras zit dan voorin) gaat ook over de 4 ton heen.
+2
Deutz-Fahr-Rijder
@DriveJohnDeere ik denk dat je van veel machines de oplegdruk niet eens wil weten... laatst met een 3 assige dumper gereden zonder frontgewicht, maar de trekker gaat dan gewoon rechtdoor soms... dat is niet van de lage oplegdruk denk ik🙈
Hanomag22
@Deutz-Fahr-Rijder met een originele trekhaak of een zelfbouw oplossing? Vaak zie ik oplossingen die heel stevig zijn maar ver achter de achteras het koppelpunt hebben. Dan wordt de hefboom groot natuurlijk.

Hoeveel oplegdruk mag er eigenlijk op een grote trekker? 4 ton ofzo? Wat is dat gemiddeld bij een 150-200pk trekker?
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@Hanomag22 dat was orgineel, bij die trekker zit de trekhaak vervelend kort op de trekker. Bij alle trekkers die later zijn gekomen bij dat bedrijf is de kogel bewust verder naar achteren gezet om scherper te kunnen draaien. Ik heb geen idee van die oplegdrukken, maar denk dat het meer is dan je in eerste instantie zou denken.
+1
Valtra man
@Deutz-Fahr-Rijder Zelfs met 0 ton oplegdruk ga je rechtdoor als je niet genoeg eigengewicht hebt. Dynamica is een grotere vijand op dat gebied. Grondwerkers hier hebben massa’s gewichten in de achterwielen. Das niet om oplegdruk te neutraliseren 😉
Deutz-Fahr-Rijder
@Valtra man klopt, maar eigengewicht is er genoeg, alleen je kon zien dat de trekker gewoon eens stuk achterover hing. Dag erna weer een blokje in zijn neus en geen centje pijn meer.
deutz dx 470
@Deutz-Fahr-Rijder ligt er ook aan hoe je de disselvering en chassis vering hebt staan, daar kun je nog wel wat mee schommelen qua oplegdruk (merk ik hier dan)
Valtra man
@DriveJohnDeere ik zeg niet dat ik je niet geloof. Maar hoe weet je dat die 5 ton druk heeft? Ik heb me deze vraag gesteld toen ze me over die 2 ton aan het uitleggen waren. Met een K80 is het 3 ton hetinner ik me.
deutz dx 470
@Valtra man 2 ton met iets of wat kar kom je nooit aan, zo tusse 3-4 ton is echt het minimum
DriveJohnDeere
@Valtra man weegbrug. met alleen de banden van de trekker op de weegbrug gestaan. toen woog die ineens 14000 kg 🙈 totale combi weegt trouwens 45 ton
+2
poech prut
Heb er in Engeland ook eens mee gereden, werkt opzich wel goud, maar idd wat hierboven ook gezegt wordt, degelijke kippers hebben ze daar ook niet echt. Veel van dat spul met vrachtautobanden en 2 cilinders onder de bak enzo..
MASSEY-MOOI
Dit type is wel stevig kwa oppikhaken alleen de topstangpositie is anders als van andere mf’s dit is wel lastig eigelijk, wij hebben ook een die deze trekhaak heeft maar hebben 2 verschillende topstangen bij de trekker een korte en een gewone
frank_mf
@Arie_MF verkoop je het oude frame? Denk dat die wel onder mijn 6180 past. Zijn die gaten nog op te lassen/kotteren of is het einde oefening?
Arie_MF
@frank_mf ik stuur je wel een pb, zal ook een foto maken vd gaten.
frank_mf
@Arie_MF Prima, heeft geen haast. Hopelijk zitten de onderste gaten een beetje op dezelfde plek, heb net een trekkertrek trekhaak laten snijden 😂
Ruben-Wind
Zoek je nog k80 passend daar voor?
Arie_MF
@Ruben-Wind Jazeker, geen must maar die wilde ik op termijn wel erbij zoeken, heb je die voor een Dromone?
+1
Ruben-Wind
@Arie_MF ik zelf niet. M’n oude werkgever had z’n Engelse trekhaak onder z’n fendt met k80, maar hebben die inmiddels vervangen voor een normaal systeem. Zal hem wel eens vragen als ik in de buurt ben.
Arie_MF
@Ruben-Wind alvast bedankt.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 6290 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!