Foto van een International 523. Een vraagje: Waar is nummer 3 voor? Is dat een soort hi-lo ofzo? Die kun je zonder koppeling bedienen. Vooruit is laag, midden neutraal, achteruit is hoog. Je hoort dan

International 523

mark_geffen
Foto van een International 523. Een vraagje: Waar is nummer 3 voor? Is dat een soort hi-lo ofzo? Die kun je zonder koppeling bedienen. Vooruit is laag, midden neutraal, achteruit is hoog. Je hoort dan ook ergens onder de moterkap iets pompen.
1: Vooruit-neutraal-achteruit
2: 1-2-3-4
4: Handgas

Reacties

Valtrapowerr
Agromatic-S ???
mark_geffen
Ik heb geen verstand van International. Deze trekker is van de oma van m'n vriendin, en die mogen wij gebruiken om in te bouwen voor carnaval. Maar ik zou wel willen weten wat het is, rijd wel makkelijk, als je wil stoppen duw je die hendel in neutraal, en je hoeft geen koppeling te gebruiken 😄
lanzkundendienst
Is agriomatic idd. kun je net als een heftruck met de hendel vooruit en achteruit.
mark_geffen
Vooruit en achteruit werkt het niet. Het is hoog en laag 😉
Hoe kun je het aftakas trouwens aanzetten?
mark_geffen
Even op internet zitten zoeken. Als je nummer 1 in achteruit zet, dan werkt de agriomatic als een omkeerhendel. Als je nummer 1 in vooruit zet, werkt het als een hoog-laag 😄
SJB533
Inderdaad voor vooruit en achteruit werkt hij als powershuttle (Ja in 1965 bestond hij al) Heb ook begrepen dat er een snelstopfunctie op zit, in alle groepen, moet hij helemaal naar achter. (Of dat werkt, weet ik niet.) Voor de rest is het inderdaad snelheid aanpassen zonder koppelen. Bij de filmpjes staat nog een promo, kijk die ook maar ff door, wordt er ook wat over verteld. Zijn een paar TF'ers die waarschijnlijk veel beter kunnen uitleggen hoe t exact werkt. Weet alleen dat t op basis van een lamellenkoppeling werkt.

Lanz Kundendienst. Fout dit is een Agriomatic S. Dat is iets anders dan een Agriomatic!
mc-cormick
Je kan inderdaad voor en achteruit rijden zonder de koppeling aan te raken. Maar enkel als je hem in de achteruit groep zet. In de andere 2 groepen kan je de de snelheid ermee aanpassen. bv als je in tweede veld rijdt kan je ermee naar tweede baan en omgekeerd.
Als je hem helemaal achteruit trekt is het een snelstop-functie.
Aftakas zet je aan door de kleine hendel links onder de stoel. Door het agriomatic-s systeem heb je een rij-onafhankelijke aftakas.
Het agriomatic-s systeem werkt met lamellen en een synchromesh systeem
Corne S
@mc-cormick: die aftakas is gedeeltelijk waar. Wanneer je een dubbele platen koppeling hebt, heb je al een onafhankelijk aftakas. Immers je hebt een handkoppeling links naast het dashbord. Hiervoor heb je geen agromatic-s nodig, tenzij je geen handkoppeling hebt. Sorry, heb net de andere foto bekeken en gezien dat hij geen handkoppeling heeft

Volgens is het niet helemaal naar achteren trekken, maar helemaal naar voren om hem stil te krijgen. In het midden is er een neutraal (bij lage gearing, nummer 1 in het midden) is dit niet zo. Verbeter me bij dit stuk als ik het fout heb, dit laatste verhaal is namelijk bij de 744 zo.
SJB533
Rijafhankelijk is de aftakas die gelijk loopt met de versnellingsbak, voor zover ik weet. Heeft niks te maken met een dubbele platenkoppeling oid. Die wordt bij het differentieel ingeschakeld.

En nee, volgens de boeken zit de snelstop achteraan.
superluc
Wel een rare plaats voor handgas
SJB533
Waarom?
superluc
Normaal zit het och aan je stuur of bij de nieuwe aan het zij paneel
Corne S
@superluc: bij de D-219 (misschien andere d-series ook) zit het handgas ook aan de zijkant.
superluc
@Corne S op de trekker van school (nh t3040)zit het handgas ook op zon lekkere plaats als je niet op let bij het opstappen duw je hem half in.
Corne S
Heb je hier geen last van. Opstap zit alleen aan de linkerkant. Rechterkant kom je met de remmen en het spatbord er amper op.
mf gek gerbert
@wesley1246

Heb jij nummer 4 toevallig nog te koop?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 523 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!