Illustratie van:

Case International 856 XL - Aandachtspunten aankoop Case IH 856 XL

Ik ga binnenkort naar een 856 XL kijken (eigenlijk al een tijdje op zoek naar een 845 maar die zijn altijd snel weg). Roest etc weet ik al te vinden, maar zijn er typische dingen waar ik moet op letten? Onderdelen die moeilijk te verkrijgen zijn? (Turbo?)

Deel dit topic

Reacties

+1
wotan2
Versnellingsbak, vooral de groepenpook goed testen of deze goed schakelt en er nooit uitspringt
wotan2
@johndeere 2650 ik denk dat de vraagsteller een belgische zoekt
johndeere 2650
@wotan2 die zijn normaal makkelijk op kenteken te krijgen in belgie
wotan2
@johndeere 2650 dat weet ik niet, nooit hoeven doen.
johndeere 2650
@wotan2 had al een paar naar België verkocht en dat ging toen vlot met het kenteken
stijn-de-bock
@johndeere 2650 mijn 845 komt ook uit Nederland, was geen enkel probleem voor het kenteken ( wel via dealer maar koste ook niet veel toen)
demuywo
@wotan2 indeed, liefst Belgisch, al heb ik al twee wagens indertijd uit Nl ook ingevoerd gekregen in BE, je moet wat tijd en geduld hebben.
stijn-de-bock
@johndeere 2650 deze is ongeveer even duur als mijn 845 9 jaar geleden, bovendien is de mijne van 1996 en 40kmh.,toen ik hem kocht dacht ik dat dat financieel een minder goede zet was omdat zo'n trekkers nog zakken in waarde ,dat heb ik toen dus fout gedacht want ze worden steeds duurder.
+1
stephan-inter
Bak is het duurst. Let er op dat de motor echt koud is bij de eerste start. Eerst even voelen. Met de hand aan carter en uitlaat spruitstuk.
Turbo is makkelijk aan te komen.
Bosch va pomp zijn geen onderdelen meer voor te krijgen. De bosch ve wel. De va versie wil koud niet starten als ze op hun eind raken.
Kijken op blauwe rook stationair en carterdruk
+1
redeagle14
@stephan-inter op een 856 staat een VE pomp.
+1
stephan-inter
@redeagle14 dank. Wist ik niet zeker
Corne S
Kijken of de hef goed werkt. Centrale 4wd is ook niet het sterkste punt volgens mij.
+1
demuywo
@Corne S was dat niet die schakelaar die inderdaad af en toe hapert?
+1
Corne S
@demuywo

Of ventiel wat niet goed werkt? Als het een 40km bak is, wordt de 4wd ingeschakeld tijdens het remmen.
demuywo
@Corne S is een 40km/h ja. Dus dat kan wel een aandachtspuntje zijn...
TTolner
Of de 4wd werkt (palletje wil wel eens vast gaan zitten) controleren of de groepen schakeling er niet uit schiet.
856's zijn niet heel taai onderin, iets om rekening mee te houden.
demuywo
@TTolner en hoe kan ik dat simpel testen van die 4wd? Remmen op en in versnelling of remt ie ook op vooras?
+1
Holkenborg
@demuywo heel scherp sturen, dan voel je het wel als je hem uit zet
sybren
Uitlaat mengstuk, bij de oudere types zijn ze behoorlijk krokant, en je kunt er niet meer nieuw aankomen.
demuywo
Enkele fotootjes, 7000h, remmen, motor, koppeling goed, hef werkt zoals het moet... achterbanden toch een paar ferme 'kappen'... rijd goed, springt niet uit groep... 16500 centen... spatborden ok... geen zichtbare olielekken...

(klik om te vergroten)

Achterband

(klik om te vergroten)

Turbo/uitlaat

(klik om te vergroten)

Typisch... andere kant zit er ook aan te komen.
brauheist
@demuywo roestplek daar is typisch xl maar wel makkelijk te herstellen. Wel veel geld
Koiter
@demuywo ik zie hier op de foto van de turbo bij de vuldop van de olie in het kleppendeksel een slang... naar mijn weten hebben deze motoren geen cater afzuiging. Misschien kan een van de andere leden hier iets meer over zeggen
Koiter
@Koiter kan er op duiden dat caterdruk verdoezeld wordt op deze manier
stephan-inter
@Koiter is inderdaad niet origineel.
@demuywo als ik advies mag geven laat deze staan en zoek verder.
remco rooks
@stephan-inter hier in de werkplaats een 856 staan wie dat ook zo heeft met de carter ontluchting, en op de onderdelen tekening staat het er ook bij op
Koiter
@remco rooks dan zal het wel kloppen, bij de inters die ik ken zit het niet, maar ken de 845 856 etc niet zo uit het hoofd. Iemand heeft het ook bij onze 956 er wel later op gemaakt, kwam ik helaas ook pas later achter
remco rooks
@Koiter normaal hebben de anderen dat ook niet puur alleen de 856
+1
Corne S
@remco rooks

Normaal hebben ze dit bij de nokkenas. M'n international 856xl heeft dit ook.
remco rooks
@Corne S ja klopt normaal hebben ze dat inderdaad, mischien dat het verschil wel zit tussen of je een echte International hebt of een echte Case IH
Holkenborg
Zijn over het algemeen goede trekkers, hebben er zelf de afgelopen +-10 jaar niet veel mee gehad, alleen 4wd die niet wilde uitschakelen.
+1
demuywo
Nog een totaalprentje.

(klik om te vergroten)

stephan-inter
@demuywo ik vind het knal geld voor wat er nog aan moet gebeuren. Voor 16.500 vind je ook wat jongers
demuywo
@stephan-inter awel ik vind het ook behoorlijk wat geld... maarja, kben ook geen kenner. Bedankt voor alle reacties/advies.
+1
stephan-inter
@demuywo als je de trekker weer helemaal klaar wilt hebben ben je minster 20.000 kwijt. Voordat geld koop je bijvoorbeeld ook een jongere trekker in de zelfde pks met meer luxe. Zoals john deere enz.
+1
roscho
@demuywo Ik heb er ongeveer een jaar geleden een bekeken die in vergelijkbare toestand was. Kostte 11.000. Ik wou nog afdingen naar 10.000, maar dat hoefde niet meer. Een dag later was hij al weg.
TrekkerBoer1
@stephan-inter
Ik vind 16500 ook veel geld voor een 856xl waar nog wat aan moet gebeuren..

Voor dat geld zou je ook nog wellicht een 1255 xl kunnen kopen…. Of een mooie opgeknapte 845xl / 856xl

@demuywo
Zoek je specifiek een 845xl / 856xl

Of wat voor werk wil je ermee gaan doen?
+1
demuywo
@TrekkerBoer1 een 845xl is voor mij top. Hobbytrekker, in de winter takken hakselen, zomer maaien en pressen. Wel liefst 40km/h.
Koiter
@stephan-inter hij is behoorlijk aan de prijs inderdaad
Lindner-kracht
Heb nog een International 856 in de aanbieding die wel ff minder kost. Alleen geen kenteken helaas
stephan-inter
@Lindner-kracht vraag je er voor? Inruil mogelijk?
Lindner-kracht
@stephan-inter 9000 of een goed bod, inruil niet mogelijk heb een 956 gekocht. Zijn meerdere geïnteresseerden
stephan-inter
@Lindner-kracht oké dan houdt voor mij op. Moet eerst een andere weg.
demuywo
Nog even gemaild naar verkoper, al verkocht... tzal hem dus niet worden 😉 We zoeken rustig voort...
+1
TrekkerBoer1
@demuywo

Had het gezien idd, dacht even dat jij hem had gekocht, maar toch niet dus. Moet goed komen. Als ik er een tegen kom laat ik het weten!
demuywo
@TrekkerBoer1 dankt u 😉 kvraag me af of er buiten wat pk's veel verschil zit tussen een 745 xl en 845 xl?
stephan-inter
@demuywo ja compleet andere trekker. 745 is vele malen lichter gebouwd. En kleiner.
Ook minder taai. Zal het dus veel sneller opgeven
TTolner
@stephan-inter onze 745 is taaier dan onze 856, vooral onderin.
SJB533
@TTolner
745 gaat 30 en 856 gaat 40? 🤔
TTolner
@SJB533 Ja, 745 loopt 38, maar dat komt door de grotere wielen. 745 heeft 30km bak en 856 40 km bak
+1
SJB533
@TTolner
De 856 is in de 30 (hendel naast de stoel omhoog) ineens een stukje beter te vergelijken met de 745, vermoed ik. Op stage vond ik de 856 ook maar niks, terwijl de 1056 met de 30 bak juist prettig vond. De 8 sleepte gewoon niet, waar de 10 't wel wou. De 745 laat ik maar even buiten beschouwing. Die was voor mijn gevoel echt aan restauratie toe. (Stond standaard voor een forse voermengwagen)
demuywo
@TTolner wat ik gehoord heb was alleszins dat een 845 taaier is dan een 856... maar met een 745 heb ik geen ervaring. 845 wel, en die was taai... en als een 745 al wat in de buurt komt kan ik er ook wel mee leven. Zwaar werk doe ik er niet mee.
+1
SJB533
@stephan-inter
Lichter gebouwd, ja, maar niet echt kleiner. De 856 XL is gewoon een lid van de B-familie, ook al zat er een (aangepaste) achterbrug van de C-familie in. 745 XL (wel die vanaf de Ergo S) en 856 XL maken elkaar niet zo veel qua grootte.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
De 856 XL is gewoon een lid van de B-familie, ook al zat er een (aangepaste) achterbrug van de C-familie in

Hoort de 745 bij de B familie?
En waarmee begint de C familie? Een 845?

Wat is dan het verschil tussen een XL en geen XL? XL heeft een luxe cabine en een hoog/laag per versnelling?

De de 433 tot en met de 833 dat is dan de A familie?

Werd er als optie ook een hoog/laag per versnelling geleverd op diverse types, zoals bv de 423, dus de oudere types? Las ooit iets over een wandler getriebe?
+1
SJB533
@jammermaarhelaas
A-familie is idd de 33/40-serie, B-familie is 554-856 XL, C-familie is 46-serie en 9/1055/56, D-familie is 12/1455.

XL-variant heeft oa de betere cabines, vanaf 1986 allemaal leverbaar met 40 kmh, synchronisatie op groepen vanaf 1985.
+1
Corne S
@jammermaarhelaas

Volgens mij hadden sommige 633's wel een tussenversnelling op elke versnelling. Maar dan niet wandlergetriebe, maar gewoon schakelen.
+1
MaxxuM4ever
Even de oliepomp testen, bij onze maxxum komt hij eraan. Hij is zo slecht dat af en toe de 4 wiel aandrijving erin springt en het is een dure pomp.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 856 XL en hebben de trefwoorden case , case ih , onderdelen , Case international , aankoop en Roest geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
0