Illustratie van:
30

Fendt 105 LS - Barst in motorblok

Beste ,

Ik heb 2 maand geleden een tractor gekocht. Een 105LS , wat was ik fier toen ik deze trekker gekocht heb. Na 3 weken heb ik deze tractor gebruikt voor te ploegen.En als kers op de taart heb ik hem is aan de rotoreg gehangen. Alles ging heel goed.
Tot ik hem een week na het rotoreggen van stal nam...
Voor het starten kijk ik meestal alles is na voor ik hem start en hem ga gebruiken. Bij het controleren van de koelvloeistof merkte ik dat het niveau van de koelvloeistof gedaald was.
Dus met andere woorden , ik zit met een lek. Bij het inspecteren van de motorblok heb ik ontdekt dat de motorblok ooit is gerepareerd geweest met een soort epoxy.( Vermoed ik)
Maar natuurlijk is deze niet deskundig hersteld geweest waardoor hij op bepaalde locaties nog water verliest. Bij aankoop heb ik dit natuurlijk niet opgemerkt.( En de meeste kwaaltjes komen effectief maar boven water als je hem is goed aan het werk zet )

Nu zijn er 2 oplossingen ( miss nog iets meer maar voorlopig hou ik het bij deze 2):
-Lassen van motorblok met behulp van een TIG
-of de motorblok herstellen met Belzona 1111

Mijn vraag is nu :
Hoe tevreden zijn jullie van Belzona? Is dit een goede oplossing op langdurig termijn of is dit een oplossing voor een paar jaar ? Ik heb daar al veel goede verhalen van gelezen maar ik vraag mij af of dit product begint te verzwakken op lang termijn ?

Alvast bedankt.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

@Bert103S
Maak even een paar foto’s van grotere afstand zodat we kunnen zien op welke plaats in de motor de scheur zit
@Klein Rot

Om een idee te hebben van de locatie van de scheur :

(klik om te vergroten)

@Bert103S
Typische vorstschade, lassen zal moeilijk worden door de warmte die je inbrengt zal het blok iets kromtrekken wat weer voor andere lekkages leid.
@Bert103S Ik zou de bout om bout methode toepassen, locknstitch.com/pdf/… werkt heel goed, jaren geleden ook al eens toegepast.
Zou scheur schuin inslijpen. Verwarmen met snijbander tot hij lekker heet is.
Dan lassen met giet ijzer elektroden. En dan heel langzaam laten afkoelen.
Ik heb een soortgelijk probleem bij een Dieselross F20.
In mijn ogen is onderstaande de juiste oplossing, maar die mensen reageren niet op aanvragen, telefoon, mail etc.

Even goed naar beneden scrollen:
metalockengineering.com/nl/…

Ik heb de scheur nu dicht maar ik wil wel zo'n Metalock oplossing om de kracht op te vangen:
tractorfan.nl/picture/1499743/
+1
Als u plezier aan sleutelen hebt zou ik een donor motor zoeken. Maar het idee van stephan. Is ook mogelijk. Maar het lassen zou ik dan eerst oefenen op iets soortgelijks. En de las onderhands zien te krijgen.
+1
@fendt2 zou ook mijn voorkeur zijn, leeg blokje op de kop tikken en alles overplaatsen
@Fendttrisixfan dat lijkt mij ook het beste eerlijk gezegd. Leeg blokje kun je ook goed controleren of ie goed is. Vind het wel knap vervelend voor de man dat ie er zo achter moet komen dat er wat aan mankeerd.
Denk je dat je een goede trekker gekocht hebt........
Zeggen ze natuurlijk niet tijdens de verkoop

😞😞😞😞😞 nu gaat er weer tijd en geld inzitten.

👎👎👎👎👎
+1
@cyrus-van-gelder ja blokje moet wel relatief goedkoop te vinden zijn, en dan ben je tenminste zeker
+1
@cyrus-van-gelder
U reactie in verband met motorblok op de kop tikken is wel helemaal juist. En jammer genoeg was ik na de aankoop ook zwaar teleurgesteld.
Je koopt iets en je denkt inderdaad :hij is mooi verzorgt , afgewerkt , hij lekt niet, in prima staat. Maar tot hij enkele uren gewerkt heeft dan pas kom je tot de conclusie of je inderdaad een koopje hebt gedaan of juist niet ....
@Bert103S Dat geloof ik meteen dat je dan zwaar teleurgesteld bent. Zelf heb ik dat ook wel gehad hoor. Kon er niet mee lachen.
Dat was toen met een auto die ik gekocht had, zat net 3 weken een nieuwe apk op. Bleek ie toch nog dusdanig verrot te zijn ( koker balken en bodem) dat de auto nooit op weg had gemogen.
Daar heb ik wel werk van gemaakt, maar wat een gedonder zeg!!!!
Was verder nog een mooi autootje ook nog, niks aan te zien. Toch balken en bodem verrot.
@Fendttrisixfan @fendt2
Eerst en vooral bedankt voor jullie reactie.
Ik zie het vooral niet zitten om te lassen want zoals reeds vermeld zou de blok dan ook volledig kaal moeten gemaakt worden en bovendien ook nog is opwarmen voor restspanning te vermijden.
En in theorie zou je in het begin en einde van de scheur 2 gaten moeten boren.Voor zo weinig mogelijk spanning te creëren in de blok.
Maar wat doe je met de spanen/geruis in de motorblok ? Dat is ook zo een probleem. Eerlijk gezegd zie ik dat minder zitten.
Maar als ik de reacties zo lees ben ik eerlijk gezegd geneigd om een motorblok op te kop te tikken. Maar waar vind je tegenwoordig nog een D226-4 te koop?
@fendt2 Dan moet je wel een goede lasser zijn. Ik ken Bert niet natuurlijk, dus kan ik daar niet over oordelen. Uit ervaring weet ik wel dat het niet meevalt om zoiets goed dicht te lassen. ( zelf ben ik mig mag lasser nivo3, en 4)
+1
@cyrus-van-gelder je moet idd een goede lasser zijn. Een beetje geluk hebben. En als je het niet probeerd lukt het niet. Ik heb zelf ook een trekker met soort gelijke scheur. Deze lekt gelukkig niet. Maar heb al wel een donor liggen.
@fendt2 zo,n donor is absoluut niet verkeerd!!!! Natuurlijk is dat gietijzer wel te lassen, heb wel eens een uitlaat spruitstuk gelast. Maar het is en blijft een hoop geklooi om zo,n motor blok te lassen. Moet ie misschien zelfs uitgebouwd worden om er echt goed bij te kunnen.
Ik heb ook eens een 104 gekocht met hetzelfde probleem en op dezelfde plekken gescheurd. Ik heb dit 3 jaar geleden met JB-weld gerepareerd en tot nu toe houd het nog steeds. Nou moet ik wel zeggen dat de trekker niet dagelijks of zwaar belast wordt.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
@porschestandard

Mijn trekker wordt ook niet dagelijks goed belast maar ik ben van het principe : een tractor waarvan hij inorde staat daar heb je meer plezier aan en je kunt met een gerust hart aan iets beginnen zonder problemen te hebben tijdens het werk. Niets zo irritant als een panne of defect van iets.Maar ik denk dat ik toch is opzoek ga gaan naar een donorblok voor een 105LS.
@Bert103S Ja snap ik je wilt gewoon zonder zorgen kunnen rijden, dit werkt voor mij voor nu goed genoeg(de motor is ook niet de beste meer maar werkt tot nu toe nog altijd) en mocht ik een keer een goedkope motor vinden dan kan ik die altijd nog omzetten.
Ik heb ook een paar keer giet ijzer gelast. Heb ik toen goed schoon gemaakt en uitgeslepen voor verwarmd en met het co2 lasapparaat gelast gewoon met standaard las draad. Viel mij niks tegen.
+1
@selectford Ik heb dat afgelopen jaar ook gietijzer met mn MIG apparaat gelast en ging heel goed, maar dat weet je met gietijzer nooit. Ook een keertje bezig geweest en dat scheurde constant net naast de las.
+1
@selectford je heb gietijzer en gietstaal, gietijzer kun je eigenlijk niet zo best lassen schijnt maar giet staal lassen icm voor verwarmen gaat inderdaad best

Laat t zelf dan nog langzaam afkoelen door in te pakken met steen wol

( heb trouwens geen motor blokken gelast hoor, maar koppelingspedaal en uitgesleten gaffel enzo)
+1
@Rick V Dat bedoelde ik eigenlijk ook toen ik zei dat ik wel eens een uitlaat spruitstuk gelast had. Zo,n blok valt tegen heb ik wel gemerkt. Zoals anderen al opmerken scheurt ie dan net naast de las opnieuw..
+1
Vooral aan het eind van de scheur een gaatje boren om zo de spanning eruit te halen en dat het niet verder scheurt.
Oplossingen zoals belzona of jb weld kan voor je toepassing prima werken, mits goed uitgevoerd in mijn ogen.
Dat metalstitch lijkt mij ook een mooie oplossing, zou ik verkiezen boven lassen.
+1
Als je een leeg blokje zoekt kan het ook een blok zijn van Renault. De brandstofpomp is van Renault anders en mogelijk de cilinderkop het is allebei een MWM blok, maar dat maakt voor een leeg blok niet uit. Ik weet alleen niet welk type hiermee overeenkomt.
@draaipiet

Klopt o.a. de 751 van Renault heeft ook een MWM D4 226
+1
Op facebook staat een 4S voor onderdelen. Dit blok is wel erg kaal. Maar msschien is het wat. Er zijn 2 types in de 100 serie welke u heeft weet ik niet zeker.
+3
Zelf voor een kamaraad laatst een gescheurt blok gelast met laselektrodes lastek 90 1 soort voor de grondlaag en 1 soort voor te vullen. Blok verwarmt om olie en rommel weg te branden en niet warmer gemaakt als 80 graden. Steeds stukjes lassen en tikken om de las op te rekken om spanning er uit te krijgen. En weer temperatuuren en zo nodig weer wat verwarmen. Nadat de klus geklaart was motor in gepakt in isolatie en is tot op heden prima in orde. Was gescheurt door zwaar frontblok en geen chasis balken. Motor verder niet uit gebouwd maar proberen te stabelen. T lassen is erg moeilijk en zonder ervaring zou ik er zelf niet aan beginen zeker niet in een waterkanaal. Met ervaren persoon er bij kan er veel en kost alleen wat tijd en elektrodes dus t proberen waard.

(klik om te vergroten)

Flink uitgeslepen

(klik om te vergroten)

En dicht gelast
Ik heb ook al motorblokken laten krammen door Doddema Locking uit H.I. Ambacht. Dit had een goed resultaat. (staat op youtube
informatie over)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 105 LS en hebben de trefwoorden ploegen , trekker , tractor , koelvloeistof , motorblok , Rotoreggen , starten , Gerepareerd , aankoop en controleren geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!