Illustratie van:
11

Case International 845 XL Plus - Tik bij starten, als ie al start

Toegegeven, de 845 is in vergelijking met mn Zetors altijd al een vreemde starter geweest. Accu vervangen, dynamo ok, bekabeling nagekeken. Maar soms, zoals gisteren breekt het angstzweet je toch weer uit. Heb je 4 uur staan takken hakselen, motor even uit, bakkie koffie, wil je vertrekken naar huis... eerste poging, tik, dat ist, tweede keer, tik, dat ist, na 4 keer proberen wil hij dan toch starten. Veel heeft ie wel niet nodig, een korte draai van de startmotor en hij fluit in gang. Zijn er buiten de startmotor nog dingen die ik beter eerst controleer? Startrelais?

Deel dit topic

Reacties

+1
Hier heeft de voertrekker hetzelfde. Soms start hij in 1 keer, de volgende keer moet je wel 20 keer de sleutel omdraaien, omdat hij alleen tik zegt. Maar het is ondertussen al meer dan 10 jaar zo, en hij start altijd, als je de sleutel maar vaak genoeg draait.
Je noemt zelf al het startrelais, die kunnen ook vervelend doen. Onderschat het contactslot ook niet en de bekabeling tussen contactslot en startrelais (oxidatie stekkerverbindingen
+1
@demuywo heel simpel een relais er bij plaatsen. Werkt perfect. Er zit teveel verlies onderweg van contact slot tot start relais.
Dat doet de 745xl hier ook, soms dan doet ie het na 10-20 keer proberen nog niet en dan start ik hem met een schroevendraaier bij de startmotor en dan start ie direct.
+1
Ik vermoed dat het startrelais vast blijft zitten. Komt relatief vaak voor, ook bij auto's. Tijdelijke remedie:
- Geef met een hamer een paar fatsoenlijke tikjes op het relais. Daarna starten en lopen.

Blijvende oplossing:
- Draai de startmotor eraf, maak hem schoon en vooral het startrelais. Plaats evt. nieuwe koolborstels en schuur het anker iets op.

Lees in dit verband dit: dedieseldokter.nl/c-4226603/revisie-startmotor/

Meer visueel ingesteld, kijk dan dit:
.nl

Fan van master Milo? Die laat het in het volgende filmpje zien:
+1
Contactslot. Teveel overgangsweerstand waardoor het relais niet voldoende aantrekt. Je zou met een draadje het contactslot kunnen overbruggen. Bij een 383 onlangs de trekknop vervangen ivm gelijk probleem.
Overigens ook weleens gehad dat het startcontact bleef hangen waardoor de startmotor bleef draaien.
Probeer als die "tikt" met een schroevendraaier ofzo op direct op de startmotor te starten. Als die dan nog tikt kun je het contact slot uitsluiten.
Ik had ook een tik gewoon een nieuwe startmotor opgezet
Ondertussen al wat gebrield zoals wij zeggen:

- contactslot aan, schroevedraaier tegen de twee bouten, vonken, 1 keer heeft ie gestart, andere keren hoor je alleen iets heel snel ronddraaien.

- dan dachten we, we starten met de sleutel, eerst niks, maarja, moet wel de koppeling induwen he... dom... 4 keer op rij perfect gestart.

- batterijsleutel af, weer aan. Zelfde als eerste keer, maar iemand in cabine duwt koppeling in. Niks, allé, vonken en vuur en zoemend geluid, maar niks starten of rondddraaiende startmotor.

- starten met sleutel, niks, geen tik, of, hm, iedere keer als ik stop met starten en sleutel terugdraai wil ie precies wel. Wat spelen met sleutel en als ik wil starten en hij doet niks, en ik laat hem een heeeel klein beetje terugkomen start ie wel.

Dus... contactslot?
+1
@demuywo steek je de schroevendraaier wel op de juiste plek? Als je de 2 dikke aansluitingen verbindt dan draait de startmotor alleen rond maar springt er niet in.
@demuywo klinkt als startmotor
@demuywo
Starten met de schroevendraaier, kijk ook naar de afbeelding.
Je startrelais zal er ongeveer uitzien als op de afbeelding. In dit geval kkomt de bovenste dikke draad vanaf de accu, de onderste dikke draad gaat rechtstreeks naar het binnenste van de startmotor.
De rode kabel heb je niet nodig, die komt vanaf de dynamo en is voor het bijladen van de accu.
De zwarte kabel komt van contactslot of startschakelaar.
Starten met schroevendraaier doe je door de pool vanaf de accu (bovenste dikke) te verbinden met de dunne zwarte. Hierdoor gaat binnenin een magneet werken die eerst de bendix (tandwiel dat in de starterkrans van het vliegwiel) naar buiten trekt en pas aan het eind de accustroom doorverbindt met de 2e dikke pool. Van daaruit gaat de stroom naar de eigenlijke motor. Die gaat draaien en de motor gaan rond.
Als je beide dikke polen met elkaar verbindt, draait de startmotor zonder dat de bendix naar buiten komt. Dan hoor je die startmotor dus met hoog toerental rondgieren.

Als je wat met de contactsleutel frutselt en hij start wel, kun je ervan uitgaan dat het contactslot kaduuk is. Misschien kun je er nog wat contactspray inspuiten, anders moet je het vervangen. Noteer wel de nummers van de polen en welke draden eraan zitten, achter dat slot kan het een warrige boel zijn, zeker als ook het licht met dat slot wordt geschakeld,

(klik om te vergroten)

Stroomdraden aan startrelais

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 845 XL Plus en hebben de trefwoorden hakselen , startmotor , dynamo , starten , international 845 , vervangen , Case international , koffie , takken hakselen en International geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0