Dissel van kieper verder naar voor verplaatsen?

Hallo,

Ik begin er bij mijn kieper steeds meer aan te ergeren dat ik de kieper te kort op de tractor zit waardoor ik elke bocht moet oppassen dat ik niet de banden tegen de dissel heb en ik met achter uit rijden de kieper niet haaks om krijg.
Een oplossing zou zijn de kieper in de zwaailaat te hangen maar daar ben ik niet zo weg van.
Mijn andere idee is de dissel verder naar voor te laten zetten? Ik hoor graag jullie mening hier over of andere ideeën.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
redeagle14
@brauheist ik zou eerst de spoorbreedte vergroten. En anders de dissel smaller maken. Niet langer.
brauheist
@redeagle14 de tractor staat al breed, dissel smaller maken heb ik ook aan gedacht maar verliest die dan niet zijn sterkte?
Het zijn nu als het ware 2 U profielen in een driehoek
mike_v
@brauheist Langer maken verlies je meer sterkte dan smaller maken lijkt me ..
brauheist
@mike_v mijn idee als eerste was de hele dissel de lassen door te slijpen en deze dan naar voor te zetten
+2
Arie_MF
@brauheist oogt niet erg breed op bovenstaande foto, valt nog netjes binnen de spatborden. Wat @redeagle14 zegt scheelt op breder spoor zetten ook een hoop, en dan kun je gebruik blijven maken vd robuuste knobbel.
+2
Fendt926Driver
Misschien door het trekpunt een 15cm verder naar achter te brengen.
Heeft case ook 2 trekhaak lengtes?
Deutz had bij de 06 serie de korte en de lange trekhaak.
brauheist
@Fendt926Driver de kieperknobbel kan ik geen kant mee op, zonder deze flink aan te passen zeg maar. Als ik de kieper in de zwaailat heb hangen is het ook opgelost maar daar ben ik niet zo weg van
+1
casejxu
@brauheist wij konden bij de 4230 de zwaailat wisselen voor kipperknobbellat. Dat gaf een hoop wendbaarheid! Denk dat zoiets de beste optie is omdat kiepper dissel verlengen geen zin heeft
brauheist
@casejxu ja klopt, kan in principe in de lat hangen maar ik ben nou niet zo onder de indruk van die lat dat ik er die kieper in wil hangen. En vraag me af wat dat doet met het rij comfort als het gewicht verder naar achter rust
casejxu
@brauheist breekt niet zomaar. Zou t eens proberen als ik jou was!
+1
brauheist
@casejxu ik kan ook even kijken dat ik in die zwaailat nog een extra gat laat maken dat niet op het uiterste hangt
casejxu
@brauheist idd een tussenweg zoeken is ook een goeie optie.
+1
brauheist
@casejxu breken ben ik ook niet bang voor maar buigen wel met dat gedans over de weg heen
deJong
@brauheist dat kan prima op de zwaaihaak. Daar ben ik niet bang voor.
+2
frank_mf
Quote Reactie van @casejxu:
kipperknobbellat

Dat lijkt me in dit geval de beste en goedkoopste optie. Bij die oude inters zit die originele kieperknobbel zo verschrikkelijk dicht erop, kan je eigenlijk net niks mee. Wij hadden daardoor alles in de zwaaihaak hangen, zelfs de mesttank. Maar een kieperknobbellat is beter.
brauheist
De dissel

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+2
dennisbouter
@brauheist als je dan echt je dissel wil verbouwen, zou ik de hele dissel er af halen en dan gewoon een nieuwe maken van een koker ipv 2 schuine u profielen, dan word je echt smaller de boel verlengen heeft waarschijnlijk weinig effect of je moet hem een meter langer maken, hij ligt nu op de kipperknobbel?
brauheist
@dennisbouter ja ligt nu op de kieper knobbel, het koker idee heb ik ook aan gedacht maar dan zal in het kieper frame zelf ook nog een balk in gemaakt moeten worden.
Mijn vorige kieper had wel dat koker idee en scheelde wel degelijk met draaien
dennisbouter
@brauheist misschien een balk onder het frame, weet niet hoe je dan precies uitkomt qua hoogte. en aankoppelen in je trekhaak die in de slee zit ook geen optie die zit wel iets verder naar achteren denk ik?
+1
brauheist
@dennisbouter ja klopt maar die komt niet zo laag
Hanomag22
Kortere zwaaihaak met extra ondersteuning maken een optie? Ipv de origine zwaaihaak?

Qua balans is op de knobbel vaak wel een stuk aangenamer
brauheist
@Hanomag22 ik kan de huidige zwaailat ook een extra gat in laten maken dat deze niet op het uiterste hangt. Maar heb m idd liever oo de knobbel
+1
fendt2
Zou het trekoog er af snijden waar het unp begint. Dan daar 2 unps tegen elkaar als koker en hier weer het trekoog aan maken. Als de dissel tijdens het laden elastisch reageert zou ik het niet doen natuurlijk.
+1
brauheist
@fendt2 is een vaste dissel,
Ik kan ook nergens vinden wat de lengte van de dissel zou moeten zijn, zodat ik kan in hoeverre die van mij echt tekort is
fendt2
@brauheist je zou een testje kunnen doen door schuin met je trekker voor de kar te gaan staan. En kijiken hoeveel ruimte je extra nodig bent. Als je het trekoog naar voren plaatst. Er zit inderdaad wel wat laswerk aan. Maar dan is het wel goed.
brauheist
@fendt2 ik vraag mij af met deze verleng techniek of de las dan geen zwak punt zou worden?
fendt2
@brauheist als je dit door een lasbedrijf laat doen hoef je daar niet over in te zitten. De zwakste plek zit bij de steunpoot. Eerlijk gezegt denk ik dat 25cm heel veel helpt.
+1
1046
@fendt2 ook een lasbedrijf heeft zwakke schakels😉
fendt2
@1046 klopt maar elk ding heeft een zwakste schakel.
MaxxuM4ever
@brauheist een goed gelaste las is sterker dan het omliggende materiaal.
Valtra man
@MaxxuM4ever de las zelf misschien wel, maar waar je last smelt je metaal weg en zal je werkstuk dunner zijn. De zwakke punten zijn de zijkanten van de lasrups.
+1
fendt2
@Valtra man eerst goed lassen daarna eventueel nog een dubbelplaat erbij. Dit soort dingen ontwerpen is mijn werk. Als het moet kan ik wel een berekening hiervoor maken.
brauheist
@fendt2 ik ben nu al heel wat informatie rijker,
Ik ga eerst bepalen of ik in vergelijking met andere kiepers een andere dissel heb en wat een ideale positie zou zijn voor een andere dissel of ander kieperknobbel, denk dat ik daarvoor eerst het volgende weekend de de kieper los koppel en er in verschillende hoeken voor ga staan
mestyle
@fendt2

Iidd zoiets en dan wat je voor last nog even sandwiches tussen 2 dikke platen dat je een groot stuk omvat
+4
roscho
Ik heb voor mijn Schluter een ruitvorm laten maken, even dik als de zwaaihaak (3 cm). Aan de voorkant zit er een smaller deel aan dat in de holte voor de zwaaihaak past en waar de zwaaihaak achteraan op rustte, heb ik een breed deel dat met 2 dikke bouten geborgd wordt in de gaten van de zwaaihaak-draagbalk. Die bouten gaan ook door het balkje boven de trekhaak, zodat die ook "meedraagt".
Achteraan loopt het geval uit in een driehoek, waar aan het eind een flinke hoek is opgezet waar de trekpen door kan.
Moet de trekhaak nog verder naar achteren, dan kun je die driehoek naar achteren wat puntiger maken.
Ik heb er even een prutserige tekening van gemaakt, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

(klik om te vergroten)

Ondertrekhaak op plaats van zwaailat.
brauheist
@roscho ik snap het helemaal en ziet er ook zeer degelijk uit, neem dit mee als optie bedankt
mdoornekamp
@roscho mooie oplossing. Zo maken wij ze ook ongeveer. Zo'n plaat is niet eens zo duur om te laten maken
+1
roscho
@mdoornekamp Een professionele lasser heeft het voor mij gemaakt in zijn vrije tijd. Ik was €350 kwijt.
brauheist
Is er iemand met een vergelijkbaar karretje die voor mij de afstand kan meten van laadbak tot voorkant trekoog?
frank_mf
@brauheist Lijkt behoorlijk op onze Peecon, maar dat was met de Inter altijd hetzelfde probleem. Zou het eerder bij de trekhaak zoeken dan bij de kieper.
brauheist
@frank_mf dat idee begin ik ook te krijgen ja
+2
JD3010
Als je nu met de banden tegen de dissel komt, dan gebeurt dat met een langere dissel ook? Wat is dan je winst?
brauheist
@JD3010 als je verlengt verandert het draaipunt toch?
+1
JD3010
@brauheist Volgens mij niet veel, want dat zit aan de trekker. Als je de trekhaak aan de trekker naar achteren zet, heb je volgens mij veel meer effect van, je trekker kan dan iets meer dwars ervoor.
brauheist
@JD3010 dat klopt, alleen had ik mijn twijfels over de kieper in de zwaailat idee. Het idee van Roscho hier boven ziet er wel oke uit.
JD3010
@brauheist Ja klopt, daar is de zwaailat eigenlijk ook niet voor gemaakt.
Met een lange trekhaak wordt de trekker aan de voorkant ook lichter
brauheist
@JD3010 klopt, daarom ik een voorstander van gewoon op de knobbdl
+1
fendt2
@brauheist heeft een nadeel je oplegdruk gaat verder naar achter op je trekker hij steigert eerder.
mdoornekamp
Probleem ligt bij de trekker. Daar hebben al deze internationals last van met xl hok
brauheist
@mdoornekamp scheelt het zoveel met andere trekkers? Is mij nooit opgevallen
+1
mdoornekamp
@brauheist ja scheelt veel.
+2
baggerfarher
Guus als je met het draaien niet weg komt zou ik een kokerdissel maken die smaller is en dan meteen iets langer. Dat is denk net zo makkelijk dan de dissel aanpassen.. onder de bak een dwarsbalk er tussen maken en dan een koker naar voren.
+1
brauheist
@baggerfarher ik ga van de week is informeren wat dat ongeveer zou moeten gaan kosten. Dan kan ik nog overwegen om anders een zwaailat te laten maken zoals de tekening hier boven
mdoornekamp
@brauheist andere zwaailat is de beste optie. Dat zie je ook best veel aan de 1455 inters. Die knobbel zit gewoon veel te dichtbij
brauheist
@mdoornekamp was het geen vuistregel dat een kieperknobbel binnen een bepaalde afstand van de achterkant van de achterwielen moest blijven?
mdoornekamp
@brauheist hangt ook van je oplegdruk af. En wat voor eisen /werk je hebt. Als je een flinke kiper aan je kleine trekker hebt, is het wel mooi dat de knobbel dicht bij de achteras zit.
brauheist
@mdoornekamp flinke kieper valt wel mee maar vind m nu wel fijn erachter hangen qau oplegdruk.
In mijn begin jaren reed ik met een 845 met vergelijkbare kieper maar kan me niet herrineren dat ik dit probleem toen ook had
+2
JD3010
@mdoornekamp Met een nieuwe trekker zou ik trouwens maar uitkijken met eigenbouw trekhaken ivm toelating vd trekker
+1
roscho
Quote Reactie van @JD3010:
nieuwe trekker zou ik trouwens maar uitkijken met eigenbouw trekhaken ivm toelating vd trekker

Daar heb je een punt. Het gaat dan om trekkers vanaf 2018. Daarover valt in onderstaande link e.e.a. te lezen:
optroot.nu/actueel/nieuws/…
+1
MaxxuM4ever
Je zou de kipper eens leeg in een gatenbalk tussen de hefarmen kunnen hangen om te kijken hoe dat rijdt en stuurt voordat je ergens de slijptol in zet?
roscho
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
kijken hoe dat rijdt en stuurt

Dat is een mogelijkheid, maar omdat de gatenbalk niet horizontaal niet helemaal vast staat, lijkt me dat niet betrouwbaar. Bovendien zal een volle kieper totaal anders reageren dan een lege.
Dennis_dB
In het verleden kon je bij jako complete kokerdissels kopen.
Huidige dissel en steunpoot eraf scharnierpunt maken in het frame onder de bak. Dissel bij de kopplaat van het onderstel op 2 rubberen proppen laten rusten en je bent het mannetje. Als je veel zon en tijd heb zou je hem zelfs hydraulisch geveerd kunnen maken.
brauheist
@Dennis_dB daar dacht ik ook nog aan, maar helaas stapelen de projecten ze sneller op dan ik ze kan afronden
Dennis_dB
@brauheist Dat ken ik. Er zitten te weinig dagen in de week en te weinig uren in een dag.
+2
brauheist
@Dennis_dB ik ben teveel uur bezig met activiteiten om deze projecten te bekostigen😂
+1
Dennis_dB
@brauheist Zo kan je het ook zien. Een paar weken terug had ik ook 40 meter oud ijzer op een rij staan om in orde te maken. 😁
+1
jasper john deere
Ik heb voor mijn 3130 ook zelf een andere ondertrekhaak gemaakt. Heb toen een oude fork van een heftruck gebruikt als lat. Dat is speciaal staal wat niet snel krom gaat of breekt.
tractorfan.nl/picture/1532065/…
+3
spotmelker
Maak/zet de zwaailat zo kort mogelijk en dan 2 dikke strippen met gat aan bovenkant waar de pen boven de kieperknobbel door kan. Onder de zwaailat een dikke strip ter hoogte van de bout(en) waarmee het bovenstuk van de trekbek vastgeschroefd zit op de treklat schroeven met iets langere bouten. Dan de strippen even hechten en aflassen. Zo heb je een geschoorde zwaaihaak. Minste werk en kosten en heel effectief.
+3
spotmelker

(klik om te vergroten)

Schetsje erbij.
+1
JohanvS
.

(klik om te vergroten)

+1
koenclaas
Een goede vriend van mij heeft bij zijn 1046 hetzelfde probleem. Die heeft een vaste boventrekhaak onderin zijn slede hangen en daar de kipper in. Dat geeft al aardig meer wendbaarheid en is sterk genoeg. Hangt een 16tons kipper achter.
+2
redeagle14
@koenclaas daar moeten ze klappen voor krijgen. Zo'n trekhaak hoort boven en niet onder. Ze vreten alle trek ogen op omdat er een heel slecht draagvlak in zit.
koenclaas
@redeagle14 Hij heeft een speciale er voor met meer oppervlak.
Valtra man
@redeagle14 wat met die engelse oppikhaken (hitch) dan? Ik heb karren gezien die uit UK waten geimporteerd maar geen extreme slijtage vooraan het trekoog hadden.
redeagle14
@Valtra man toch schraapt dat lekker. Ik heb bij meerdere oppikhaken een plaat omheen gemaakt om het oog rondom te dragen.
+1
Valtra man
@redeagle14 ik heb steeds het idee bij die hitch dat het trekoog vooral binnenin gedragen wordt door de haak zelf. En niet zozeer door de lip rond het oog zoals bij een gewone trekhaak
redeagle14
@Valtra man klopt en daarom maakte ik er een U vormige plaat omheen.
dx11
Quote Reactie van @redeagle14:
Zo'n trekhaak hoort boven en niet onder. Ze vreten alle trek ogen op omdat er een heel slecht draagvlak in zit

In Duitsland ging tot een paar jaar terug alles in de boventrekhaak, tot 3assers aan toe, hoe ziet dat trekoog of de trekhaak 50cm van de grond hangt of 100cm? En waarom zou hij het in het eerste geval niet leuk vinden en in het 2e wel?
redeagle14
@dx11 omdat er in NL vaak teveel oplegdruk is. En vaak geen din ogen maar een plat oog. En dan draag je maar op een klein deel van de trekbek. Die zijn meer om te trekken dan te dragen.
dx11
@redeagle14 ik twijfel oprecht of mijn mesttank minder oplegdruk heeft dan dit kiepertje, maar goed, maakt ook niet uit denk ik
BuvaM
Quote Reactie van @dx11:
mijn mesttank minder oplegdruk

Met geheven bemester?
dx11
@BuvaM grootste deel van zijn leven zonder bemester, nu voor een groot deel van zijn leven met de bemester omlaag
+3
dx11
Als dit karretje niet in de zwaai trekhaak kan, wat dan wel? Hoeveel oplegdruk heeft dit ding? Volgens mij nog geen ton, gaat makkelijk
+7
marco955
Zit met verbazing te lezen. Punt 1 dissel verlengen heeft totaal geen zin als je klem loopt bij je banden. Breng het aankoppel punt naar achter. Probeer het eerst eens met je zwaai lat en lege dumper. Dan merk je wat je meer kan .
Bij mijn 955 1056 xl had ik de bemester tank en dumper gewoon op de zwaai lat met een versteviging er onder gemaakt. Kost niet veel maar werkt super ook met jou dumper
+3
bart-spies
@marco955 hier kan ik ook het beste met meekomen, het verlengen van de dissel werkt alleen als hij ook veel smaller wordt, kijk maar naar een brevis 120.
Door het koppel punt naar achter te verplaatsen kan de hoek het snelste en makkelijkste groter worden.

(klik om te vergroten)

Verplaatsen koppel punt naar achter voor het later aanlopen tegen de wielen
+3
marco955
@bart-spies klopt helemaal. Dissel verlengen helpt totaal niet . En met zo'n kruiwagen durf ik het wel aan in de zwaailat. 🤣🤣🤣
+2
bartjuh
@marco955 't enige is dat de kieper verder binnendoor komt in de bochten
marco955
@bartjuh klopt helemaal. Jij snapt het 🤣🤣
+1
redeagle14
@brauheist ik zou de dissel aanpassen. De knobbel zit geweldig bij een inter. Wij gingen van een ingekorte lat naar de knobbel, wat een vooruitgang.
Eurotrac
Waarom gebruik je de wagen bek niet als experiment
brauheist
@Eurotrac mijn slede loopt niet tot onder
+1
marco955
@brauheist probeer eerst maar eens met de zwaailat en kiepkar er leeg achter. Kost niks en je merkt het verschil.
Eurotrac
Kunje deze niet verlengen of lager aan de achter brug bevestigen
+1
Derkmax
@brauheist , kun je eens een foto plaatsen van de trekhaak en aanbouw aan de trekker? Misschien heb ik nog een leuk stukje ijzer liggen.
Zoals eerder gezegd, je moet het bij de trekker oplossen, niet bij de kipper. De XL 's hebben nu eenmaal een heel kort aangebouwde kipperknop. Overdrijf het niet. Denk dat 10 cm al behoorlijk scheelt.
brauheist
@Derkmax ik ga dit weekend meten wat ik precies nodig heb aan extra en dan meld ik mij weer hier, ik dacht zelf ook een cm of 10-15 maar ga het eerst checken voor ik van alles ga snijden en boren
+2
gh-oosterkamp
Een andere en bredere trekhaak er onder en probleem is volgens mij dan ook opgelost

(klik om te vergroten)

MASSEY-MOOI
Ik heb dit bij onze mfs ook maar we hebben er grote platen aan die als het ware in de ondertrekhaak zitten maar dan met een kipper knobbel erop
+16
brauheist
Dit is het voor nu, eerst is kijken hoe het zo gaat

(klik om te vergroten)

+1
dx11
@brauheist dit gaat goed komen
+1
casejxu
@brauheist mooie oplossing zo👌👌
+1
jasper john deere
@brauheist Ziet er degelijk uit👌
+1
ronald-deutz-fahr
@brauheist netjes zo. Zo gekocht of zelf gemaakt /laten maken? Ben benieuwd wat je er van vind straks
+3
brauheist
@ronald-deutz-fahr deze is zo gekocht hoefde er alleen een gat in te boren en heb links en rechts stripjes opgelast zodat het vast ligt in het frame omdat deze eigenlijk te smal was.
Dit was goedkoper dan er een laten snijden en dan een knobbel enzo erop maken
Fast Eddy
@brauheist

Mooi opgelost. Heb jij een schakelbare aftakas? Of alleen maar een 540 aftakas?
+2
brauheist
@Fast Eddy heb vanmorgen met een kar grond gemerkt dat het rij comfort wel ver achteruit gegaan is, kan nu wel overal erin draaien.
Ik kan de aftakas schakelen in de cabine naar 540 en 1000
+1
dennisbouter
@brauheist er zijn mensen die hebben zoveel frontgewichten dat ze te koop zijn 🤣 of iets aan de banden spanning veranderen
brauheist
@dennisbouter hangt al een complete set in😉 maar denk dat ik de bandjes iets lager ga zetten ja
dennisbouter
@brauheist of juist hoger dat is zoeken of als nog de dissel inkorten als het echt beroerd is
+1
brauheist
@dennisbouter binnenkort dag grond rijden kan ik er mee spelen, heb zo slang gemaakt op de lucht van de tractor dus bij pompen gaat nu ook makkelijk ter plekke
+1
fendt2
@brauheist de trekhaak uitschuifbaar maken, zodra je de achteruit inschakeld schuift de trekhaak uit.
+1
brauheist
@fendt2 ik had niet alleen problemen met achteruit, laat ik eerst maar is alle huidige projecten voltooien voor ik iets nieuws begin,
dennisbouter
@brauheist hoeveel lucht zit er nu in?
brauheist
@dennisbouter durf ik je niet precies te zeggen, heb er toen iets minder in gedaan als wat er op de band stond
+1
dx11
Quote Reactie van @brauheist:
rij comfort wel ver achteruit gegaan is

Hm, dat had ik niet verwacht. Ik merk het zelf ook wel, nu met de transporttank in een soortgelijke trekhaak als jij hebt, met ruim 6 ton oplegdruk. Maar met een frontgewichtje in de fronthef rijdt het weer super
brauheist
@dx11 ik kan nog wat spelen met de bandenspanningen, eind volgende maand moet ik echt een dag rijden en dan zien we wel weer of en wat er dan aangepast zou moeten worden.
Ik hoef ook lang niet elke dag met die kieper te rijden
+1
frank_mf
Dikke prima zo

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden tractor , banden en ervaring geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
116
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN