Het kenteken komt er aan

De kentekening van (land)bouwvoertuigen op de openbare weg gaat zeer waarschijnlijk in vanaf 2017. In grote lijnen is inmiddels bekend op welke wijze dat gaat gebeuren.

Wanneer wordt de kentekenplicht definitief ingevoerd? - Update: NIET!

De definitieve invoering van de kentekenplicht hangt af van de goedkeuring van het wetsvoorstel door de Tweede en de Eerste Kamer. Als de Tweede Kamer dit jaar op tijd akkoord gaat met het wetsvoorstel kan de kentekenplicht op 1 januari 2017 worden ingevoerd.

Pas als de kentekenplicht is ingevoerd gaat ook de maximumsnelheid omhoog, van 25 km/u naar 40 km/u.


De Tweede Kamer stemde dinsdag tegen een wetsvoorstel voor de invoer van een kentekenplicht voor landbouwtrekkers, met 71 tegen 69 stemmen. Het wetsvoorstel is daarmee verworpen.
"Goede zaak." twitterde Elbert Dijkgraaf meteen. "Leidde tot weer hogere kosten landbouw."

Een VVD-motie om de snelheid van trekkers te verhogen is daarentegen wel aangenomen. In de motie stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser dat vanwege de maximaal toegestane snelheid voor trekkers van 25 km/uur cruciale wegen zijn afgesloten voor landbouwverkeer. Daarom verzoekt ze de regering om een snelheidsverhoging voor trekkers mogelijk te maken en met gemeenten en provincies afspraken te maken over openstelling van de wegen voor landbouwverkeer.

De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, had eerder op de dag in een kamerbrief bij de Kamerleden aangedrongen om voor de wet te stemmen. Ze wees erop dat als het wetsvoorstel wordt verworpen, Nederland niet voldoet aan de Europese APK-plicht en de Europese Commissie het land dus boetes op kan leggen. Ook stelt ze dat een snelheidsverhoging voor trekkers niet door kan gaan zonder kentekenplicht.

93 reacties

Terug naar boven


Waar moet de kentekenplaat worden gemonteerd?

Er is één kentekenplaat nodig, die aan de achterzijde van het voertuig moet worden gemonteerd. De bestaande (land)bouwvoertuigen hoeven niet te worden voorzien van kentekenplaatverlichting.

Bij aanhangwagens kunnen meerdere witte kentekenplaten met hetzelfde kenteken op aanhangwagens worden gemonteerd. Voordeel is dat de witte kentekenplaten niet hoeft te worden verwisseld bij een ander trekkend voertuig.

7 reacties

Terug naar boven


Welke landbouwvoertuigen zijn kentekenplichtig?

De kentekenplicht gaat gelden voor alle (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden en waarvoor de bestuurder een T-rijbewijs moet hebben. Ook historische trekkers (oldtimers) of zelfrijdende werktuigen die op de openbare weg rijden, moeten een kenteken hebben. Net als bij auto's zijn landbouwvoertuigen die nooit op de openbare weg komen niet kentekenplichtig. Er zijn straks vier voertuigcategorieën die kentekenplichtig zijn:


De categorie: mobiele machines is nieuw en komt in de plaats van de categorie motorrijtuigen met beperkte snelheid. Zelfrijdende werktuigen die na 1 januari 2017 nieuw in gebruik zijn genomen, heten dan mobiele machines.

0 reacties

Terug naar boven


Welke landbouwvoertuigen zijn uitgezonderd van kentekenplicht?

Zonder uitzonderingen geen wet- en regelgeving in Nederland. De volgende voertuigen zijn niet kentekenplichtig:


Voertuigen waarvoor de bestuurder geen T-rijbewijs nodig heeft, zijn motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines die, inclusief verwisselbare uitrustingsstukken, niet breder zijn 1,30 meter en zijn voorzien van een:


Verder mogen deze voertuigen aan de achterzijde geen koppeling (uitgezonderd de heftruck) of een driepuntshefinrichting hebben. Als het voertuig (smaller dan 1,30 meter) niet aan één van de genoemde voorwaarden voldoet, moet dat wel worden voorzien van een kenteken.

0 reacties

Terug naar boven


Hoe worden landbouwvoertuigen op naam gezet?

De kentekening van nieuwe (land)bouwvoertuigen sluit aan bij het de bestaande RDW-systematiek voor het toelaten, registeren en te naam stellen van voertuigen. Dit is het zogenaamde reguliere proces en voor nieuw verkochte (land)bouwvoertuigen gaat de kentekenplicht in op 1 januari 2017.

Wanneer u dus vanaf 2017 een landbouwtrekker, mobiele graafmachine of aanhangwagen die harder dan 25 km/h kan rijden koopt, is deze door de leverancier van een kenteken voorzien en op uw naam gezet.

Bestaande voertuigen

Natuurlijk moeten ook alle bestaande (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden een kenteken krijgen. De inschatting van de RDW is dat er 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid, 150.000 aanhangwagens, 20.000 voertuigen met een GV- kenteken en 10.000 voertuigen in bedrijfsvoorraad moeten worden geregistreerd. Dat betekent dat er vanaf 1 februari 2017 binnen veertien maanden ongeveer 580.000 (land)bouwvoertuigen moeten worden geregistreerd en op naam worden gezet.

Uitgangspunt bij de kentekening is dat deze huidige (land)bouwvoertuigen nu ook al legaal op de weg rijden. Daarom is er geen goedkeuring nodig voor toelating tot de weg met bestaande voertuigen. De bestaande voertuigen worden dan ook niet geschouwd of technisch gekeurd; de gegevens die de eigenaar over het voertuig verstrekt, zijn leidend bij de kentekenaanvraag.

De kentekening van de bestaande (land)bouwvoertuigen loopt van 1 februari 2017 tot 20 mei 2018 en wordt het conversietraject genoemd. Om de inschrijving en de tenaamstelling tijdig te kunnen afronden, eindigt de conversieperiode op 1 april 2018. Dit om te garanderen dat vanaf 20 mei 2018 alle (land)bouwvoertuigen met een kenteken op de openbare weg rijden.

Op tijd regelen

Wanneer een bestaand voertuig niet binnen de conversieperiode wordt gekentekend, kan dat naderhand alleen via de reguliere procedures van de RDW. Dat betekent dat het voertuig individueel moet worden gekeurd door de RDW. Hieraan zijn aanzienlijk hogere kosten verbonden dan aan de kentekenaanvraag tijdens de conversieperiode.

0 reacties

Terug naar boven


Moet mijn wagen / tank / werktuig ook een kenteken?

Vanaf 2017 zijn er twee categorieën aanhangwagens; landbouw- of bosbouwaanhangwagens (voor transport) en verwisselbare getrokken uitrustingsstukken (oftewel getrokken werktuigen). Wanneer er met een voertuigcombinatie harder dan 25 km/u wordt gereden, moet de aanhangwagen ook een zelfstandig kenteken hebben.

(Losbreek)reminrichting of hulpkoppeling verplicht boven 750 kg

Een eigen kenteken wordt alleen verstrekt wanneer de aanhangwagen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 750 kilogram is voorzien van een goed werkende reminrichting. Ook moet de aanhangwagen in dat geval zijn voorzien van een goed werkende losbreekreminrichting of een hulpkoppeling. Via de kentekening van de aanhangwagens moet de aanvrager deze gegevens verstrekken.

Witte kentekenplaat = max. 25 km/u

Voldoet de aanhangwagen niet aan deze eisen, dan wordt er geen zelfstandig kenteken verstrekt. Op de openbare weg moet de aanhangwagen dan een witte kentekenplaat voeren, vergelijkbaar met de witte kentekenplaat op een 750-kilogram-aanhangwagen achter een auto of een fietsendrager.

Een witte kentekenplaat op een aanhangwagen betekent ook dat er met een dergelijke combinatie niet sneller dan 25 km/u mag worden gereden. Het kenteken op de witte plaat hoeft daarbij niet hetzelfde kenteken te zijn als het kenteken van het trekkende voertuig. Wel moet het kenteken op de witte plaat hetzelfde zijn als die van een ander trekkend voertuig dat dezelfde eigenaar heeft als de aanhangwagen. Het is dus mogelijk om meerdere witte kentekenplaten met hetzelfde kenteken op aanhangwagens te monteren. Voordeel is dat de witte kentekenplaten niet hoeft te worden verwisseld bij een ander trekkend voertuig.

0 reacties

Terug naar boven


Welke gegevens zijn nodig om een landbouwvoertuig op naam te zetten?

Tijdens het conversietraject moet de aanvrager van het kenteken de volgende gegevens van het voertuig aanleveren:


Constructieplaat is erg belangrijk

Het voertuigidentificatienummer is ingeslagen in het voertuig en bepaalde technische gegevens staan op de constructieplaat van het voertuig. Ook in de papieren van het voertuig of in het onderhoudsboekje staan technische gegevens.

Bij de meeste (land)bouwvoertuigen zijn er geen voertuigpapieren, zodat de constructieplaat erg belangrijk is. Ook kan eventueel bij de fabrikant of leverancier navraag worden gedaan als de benodigde gegevens niet op het voertuig zijn te achterhalen.

Verder hoeft er bij het conversieproces geen kopie van eventuele voertuigdocumenten of van een aankoopbewijs te worden verstrekt aan de RDW. Bij de huidige aanvraag voor een GV- kenteken zijn deze documenten nu wel nodig.

Zonder identificatienummer geen kenteken

Het voertuigidentificatienummer (VIN) is zeer belangrijk; zonder dat nummer geen registratie. Van de landbouwtrekkers en de meeste motorrijtuigen met beperkte snelheid is dat te achterhalen. De inschatting is dat met name bij aanhangwagens het VIN niet altijd is aangebracht of bekend is. Wanneer het VIN ontbreekt, moet dat alsnog worden aangebracht. Dat kan door contact op te nemen met het de fabrikant van het voertuig of door de RDW. Hou er rekening mee dat hieraan kosten zijn verbonden.

2 reacties

Terug naar boven


Wanneer ontheffing aanvragen?

Voertuigen die de wettelijke toegestane afmetingen of massa’s overschrijden, hebben een ontheffing nodig om op de openbare weg te mogen rijden. (Land)bouwvoertuigen die permanent de maximale afmetingen of massa’s overschrijden, krijgen een speciaal kenteken, een ZZ- of een ZZZ-kenteken. Hiermee is direct te zien dat het gaat om een voertuig dat alleen met een ontheffing op de weg mag rijden.

Tijdens het conversietraject moet de aanvrager aangeven of het voertuig ontheffingsplichtig is. Dat is het geval als het voertuig breder is dan 3,00 meter, hoger dan 4,00 meter of langer dan 12,00 meter of maximummassa’s overschrijdt. Vooral bij motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines komen ontheffingsplichtige voertuigen voor.

Een losse landbouwtrekker op normale banden is niet breder dan 3,00 meter en heeft dus geen ontheffing nodig en krijgt geen ZZ- of ZZZ-kenteken. Wanneer de landbouwtrekker door dubbellucht of een breed verwisselbaar uitrustingsstuk in de hefinrichting breder is dan 3,00 meter moet er naderhand wel een ontheffing worden aangevraagd. In dat geval krijgt het voertuig geen ZZ- of ZZZ- kenteken, maar wordt er een voertuiggebonden ontheffing afgegeven op het kenteken van het voertuig. Door CUMELA Nederland, LTO Nederland, Bouwend Nederland, Fedecom en BMWT is bij minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu gepleit voor gecentraliseerde ontheffingverlening voor (land)bouwvoertuigen voor alle wegbeheerders bij de RDW afdeling Ontheffingen.

0 reacties

Terug naar boven


Is er ook een kentekenplaat voor oldtimers?

Ook historische trekkers of zelfrijdende werktuigen die op de openbare weg rijden, moeten een kenteken hebben.

Het bouwjaar is nodig om vast te stellen of het gaat om een historisch voertuig. Voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1978 mogen een donkerblauwe historische kentekenplaat voeren in plaats van de verplichte gele kentekenplaat. Met een donkerblauwe kentekenplaat behoudt het voertuig meer zijn historische karakter.

16 reacties

Terug naar boven


Wat is de maximumconstructiesnelheid?

Bij het conversietraject is de opgave van de maximumconstructiesnelheid door de aanvrager bepalend. Als de aanvrager 40 km/u opgeeft, ook al blijkt uit bijvoorbeeld fabrieksgegevens die bij de RDW bekend zijn dat de landbouwtrekker maximaal 55 km/u kan rijden, wordt 40 km/u als maximumconstructiesnelheid vastgelegd. Het kan namelijk zijn dat het voertuig naderhand is begrensd op 40 km/u uit oogpunt van veiligheid, brandstofbesparing en minder bandenslijtage.

Het voertuig wordt dus niet geschouwd of gekeurd en de aanvrager verklaart dat de gegevens naar waarheid zijn ingevuld. Voor nieuwe voertuigen wordt de maximumconstructiesnelheid die in de voertuigpapieren staan leidend. Koopt u na 2017 een landbouwtrekker die 50 km/u kan, dan wordt die 50 km/u als maximumconstructiesnelheid geregistreerd.

3 reacties

Terug naar boven


Hoe kom ik zonder kenteken van A naar B?

Landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid of mobiele machines die geen kenteken hebben omdat ze nooit op de openbare weg komen, moeten soms toch naar de dealer of het mechanisatiebedrijf. Deze voertuigen mogen met een zogenaamd handelaarskenteken (groene kentekenplaat met de lettercombinatie LH) wel op de openbare weg rijden.

Het handelaarskenteken kan bij het onderhoudsbedrijf worden gehaald en mag alleen worden gebruikt voor reparatie en onderhoud van het voertuig. Met een handelaarskenteken op het voertuig mogen er geen werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals transport met een aanhangwagen. Er mag alleen met een los voertuig naar en van de dealer of het mechanisatiebedrijf worden gereden.

0 reacties

Terug naar boven


Wat gaat het kenteken kosten?

Vanaf 2017 bedragen de kosten van kentekenaanvraag en tenaamstelling voor een al vóór 2017 in gebruik genomen voertuig € 18,-. Verder moet er een gele kentekenplaat worden aangeschaft van ongeveer € 12,-. Daarmee komen de kosten van de kentekening op € 30,- per (land)bouwvoertuig.

Bij de invoering van de kentekenplicht is er gestuurd op zo laag mogelijke kosten. De mogelijkheid van een digitale tenaamstelling, zonder dat de eigenaar naar een postkantoor moet, wordt voor het eerst ingevoerd. Ook het niet schouwen of keuren van het voertuig door de RDW of een andere instantie en de beperking tot één kentekenplaat maken dat de kosten van kentekening zo laag mogelijk worden gehouden.

Geen GV-kenteken aanvragen

Regelmatig wordt de vraag gesteld of het niet beter is om nu al een GV-kenteken kunt aanvragen, omdat het straks misschien lastiger wordt om een kenteken te krijgen. Dat is zeker niet het geval. De kosten van het kenteken van een voertuig waarvoor nu onnodig een GV- kenteken wordt aangevraagd en waarvoor in 2017 nog een tenaamstelling moet worden uitgevoerd op totaal € 72,83 inclusief twee kentekenplaten. Wachten tot 2017 en dan een kentekenaanvraag doen, kost dan € 30,-, inclusief één kentekenplaat. Door nu niets te doen, bespaar je dus meer dan € 40,- per voertuig en het kenteken aanvragen is eenvoudiger dan nu bij het GV-kenteken.

Geen extra belastingen

Landbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid vallen nu buiten de heffing van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB). Omdat er nu geen kentekenplicht voor deze voertuigen is, worden deze niet gezien als motorrijtuig voor de MRB.

Tegelijkertijd met de invoering van de kentekenplicht wordt de belastingwetgeving zodanig aangepast dat landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines in 2017 niet belastingplichtig worden. Door de kentekenplicht komt er dus geen MRB of BPM voor (land)bouwvoertuigen.

Geen extra verzekeringen

Aan de verplichte WAM-verzekering voor landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines verandert er door het kenteken niets. De (land)bouwvoertuigen moeten nu ook al verplicht verzekerd zijn op basis van de WAM. Wel zal na invoering van de kentekenplicht de verzekering op kenteken plaatsvinden. De verzekeringsgegevens worden dan opgenomen in het WAM-register en er zal een registercontrole worden ingevoerd. Hiermee kan administratief worden gecontroleerd of een (land)bouwvoertuig een verplichte WAM-verzekering heeft.

39 reacties

Terug naar boven


Dit dossier is grotendeels gebaseerd op informatie verstrekt door Cumela en zal worden aangevuld met informatie zodra deze beschikbaar komt. Cumela heeft ook een speciaal informatienummer waar vragen gesteld kunnen worden. Bel de infolijn: (033) 247 49 99 of mail naar infolijn@cumela.nl