We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Super Dexta.
Er zijn <strong>tientallen</strong> leden die ervaring blijken te hebben met de Super Dexta, gezamenlijk zo'n 68.111 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Word ook lid »
Dag,
Enkele weken geleden had ik mijn fordson super dexta eindelijk rijdende gekregen. Toen heb ik er een uurtje met aan het rondrijden geweest.
Vandaag ging ik er terug wat met rijden. Hij starte zonder problemen, maar na 100 meter kon ik niet meer schakelen. De versnellingspoken er af gehaald en koppeling ingetrapt en gezien dat hij niet meer ontkoppelt. Het rare is dat de aftakas nog wel ontkoppelt.
Weet iemand wat hiervan het probleem kan zijn?
Alvast bedankt.
Ik heb een nieuw onderblok op mijn dexta gezet. hij loopt maar wel hard en reageert laat op de uitknop. er komt geen retour van diesel uit de verstuivers. wanneer ik de verstuiverleidingen een stukje losdraai lekt hij daar uit maar loopt dan ook mooi stationair en rookt niet meer. wat kan het zijn?
Is de motor van een fordson super dexta gelijk aan een a3-152 perkins of zijn er toch verschillen.
Ik ben een super Dexta aan het opknappen, ik heb er een nieuwe neus bij.
Maar het neus embleem sluit niet mooi aan door dat hij in het verleden een keer een optater heeft gehad.
Nu wel ik het embleem weer terug buigen in zijn oorspronkelijke vorm.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Moet ik hem vooraf een beetje opwarmen, of iets anders?
Groet, Tonnie Gussinklo.
Ik heb een super Dexta die ik gebruik veel op de weg in kleine ruimtes. Weet iemand ( of heeft dit bedacht) hoe je zonder veel spierballen kan sturen in deze situatie. Stuurbekrachtiging, Ik wordt een dagje ouder maar wil hem nog niet kwijt!!
Goedendag, ik ben Ingmar, ik heb een fordson super dexta. Het probleem met de hef is dat die maar tot ong 30cm tilt. Als ik hem met de hand optil kan ik tot iets over halverwege het wiel komen ( 12,4 28). Als ik hem zo hoog til komt hij ook vast te hangen en moet ik hem omlaag duwen, bij die 30cm gaat die dan weer zelf. Ook heb ik het al geprobeerd met de aftakas aan maar dit maakte geen verschil. Nu heb ik zelf geen idee meer waar dit aan ligt.
Alvast bedankt.
Hallo mijn super dexta maakt een raar piep scharent geluid. Het geluid komt rond de diesel pomp. Hij maakt soms wel het geluid maar soms ook niet. Weten jullie meschien wat het kan zijn?
Ik heb via Kodaparts de beschermingsset voor de ventilator en dynamo gekocht voor mijn Super Dexta.
Heeft iemand wat foto’s hoe het te monteren?
Bvd Arend
Ik kan geen eenduidige getallen vinden daarover. Moet voor RWD onder de 25 km liggen. Wat hebben jullie ingevuld?
Hallo,
Ik ben al enkele maanden bezig met mijn super dexta van 1964 terug in orde te krijgen. Het is gewoon mijn bedoeling om hem rijdend te krijgen.
Ondertussen start de motor vlot en blijft hij mooi draaien. Ook draait de aftakas en werkt de hefinrichting volledig.
Maar dus het grote probleem…
Hij rijdt niet.
Wanneer ik hem in versnelling zet en mijn koppeling loslaat gebeurd er niks.
Ik heb het deksel van de versnellingpoken er af gehaald en dan zie ik dat hij wel in versnelling gaat, maar wanneer ik dan de koppeling loslaat gebeurd er niks.
Enkel wanneer ik zonder te koppelen hem in versnelling zet (door hem eerst in eerste te zetten en dan in de lage groep) maakt hij een kleine schok.
Aan wat kan dit liggen?
Dit lijkt mij toch een groot probleem.
Alvast bedankt,
Lu
De hef as die in de hefdeksel zit wil ik demonteren.
Ik wel nieuwe lagerbussen monteren.
De vraag is hoe moet de as er uit.
Naar één kant, en welke kant moet dat dan zijn?
Groet, Tonnie Gussinklo.
Hallo,
Ik wil het lager van de aftakas vervangen.
de as heb ik er al uit en de kering heb ik uit de bus met de vier boutgaten.
nu moet het lager nog van de as.
Daar lijken 3 krimpbussen op te zitten.
Naar welke kant moet het lager er af, naar voren of naar achter?
Hoe krijg ik die (krimp) bussen van de as af?
Groet, Tonnie Gussinklo.
Hallo lezer,
Ik ben een super dexta aan het opknappen.
voor de motorkap heb ik nieuwe sluitingen besteld, maar daar zaten geen klinknagels bij.
Nu is mijn vraag, waar kan ik overeenkomstige klinknagel kopen/bestellen?
Groet, Tonnie Gussinklo.
Beste leden,
De locatie, de opbouw van de Vin op een fordson dexta is me duidelijk.
Nu heb ik een vraag zie foto in over het 6e teken. Het is leesbaar maar ik kan niet herleiden welk cijfer dit zou moeten zijn.
09B728 X 29
Het lijkt een driehoek op z’n kant. Kunnen jullie adviseren?
Volgens mij staat er in geslagen :
09D914705. Volgens RDW klopt dit niet. Weet ieman of dit nummer daadwerkelijk door Fordson is verstrekt. 705zou ook 745 kunnen zijn. Ik heb eventueel een foto beschikbaar.
Ik heb de gegevens die gevraagd zijn via de web-site van RDW ingevuld. Geweigerd. Nu moet ik een foto opsturen van de constructieplaat op het voertuig. weet iemand waar die zit , als die er al op zit??!
Bij Histoparts verlichting + steun gekocht maar weet niet waar deze wordt geplaatst.
Hallo Tractorfans,
Van mijn Super Dexta lekt de voor en achter afdichting van de krukas.
Voor is heb ik er al een nieuwe keerring in gezet, dus dat zou nu goed moeten zijn.
Maar achter lijkt het of de afdichting van de carterpan of de pakking achter de deelbare afdichting lekt.
Die heb ik dus ook maar gedemonteerd.
De vraag is nu hoe monteer ik de zaken weer terug.
Met of zonder vloeibare pakking. (De carterpan)
En dan met name op de plek weer de kruk afdichting over gaat in de papier pakking.
Verder zijn alle tips welkom.
Groet, Tonnie Gussinklo.
Beste,
mn mazoutpomp heb ik enige tijd gekuist en ververst van olie . deze krijgt perfect mazout tot aan de ontluchtingsnippel. de pomp is nooit gedemonteerd geweest en was ervoor ok. enkel dat er via de oude opvoerpompmazout bij mn olie kwam en er wat vuile smurrie ontstond. nu wil deze uit haar zelf niet meer starten wel als ik hem help met wat start pillot. zit hier ergens een membraam in, waar zit deze dan of wat zou de oorzaak nog kunnen zijn , eens hij start heeft deze geen probleem met draaien.
De startmotor heeft rondgedraaid, maar de motor startte niet. Bij een tweede poging draaide de startmotor niet meer rond, maar sprongen er vonken uit. Derde poging net hetzelfde.
Ik denk dat de startmotor het begeven heeft.