Tip: ABS plastic repareren

Een probleem wat waarschijnlijk vele hier kennen: een plastic onderdeel in 2 stukken geknapt en een nieuwe kost meer als het gewicht in goud. Verlijmen met gangbare lijm valt vaak tegen en dan komen we al snel bij de rol electra tape die na een paar dagen/weken al weer begint te plakken. allemaan niks waar. Daarom wil ik deze truck met jullie delen voor het repareren van ABS plastic met minimaal verlies van sterkte. ABS is een van de meest gebruikte platic soorten, het is sterk, goedkoop en heeft weinig last van aantasting door UV of chemicalien. Een prima stukje plastic dus, alleen die laatste eigenschap maakt verlijmen lastig. Maar er zijn een paar chemicalien waar het totaal niet tegen kan, en daar gaan we gebruik van maken. Aceton en MEK (methylethylketon) werken als weekmaker voor ABS waarin het ABS compleet kan versmelten. Van deze 2 heeft MEK de voorkeur voor wat we gaan doen. Ze zijn beide extreem vluchtig, maar MEK is iets minder vluchtig als Aceton waardoor het makkelijker in gebruikt is voor de eerste stappen. Een goede schilder heeft het of kan het bestellen. Heel kort samengevat gaan we de delen weer aan elkaar smelten met MEK of Aceton, vervolgens maaken we een slurry met donor ABS materiaal en gaan we het hiermee versterken. Als de Aceton of MEK weer verdampt uit de slurry krijg je weer masief ABS Dat was de introductie, nu het stappenplan: 1. Controleer wat voor plastic je hebt. Vaak staat het soort plastic ingegoten in het onderdeel, zie foto's. Hier moet ABS in voorkomen. Kan je het niet vinden of staat er meer als alleen ABS bijv ABS-PC neem dan een wattenstaafje met Aceton of MEK en wrijf over het onderdeel, als het wattenstaafje de kleur van het platic overneemt en het plastic zacht wordt zit er in elk geval genoeg ABS in om te werken. 2. verzamel materialen, we zijn niet veel nodig: 2.1 Fles MEK of Aceton, voorkeur voor MEK 2.2 glazen pot met deksel 2.3 kwastje en roerstaaf 2.4 donor ABS materiaal. Zoek iets uit in de Rommella en controleer of het ABS is, hier is het wel van belang dat we puur ABS hebben, een blend aan elkaar smelten gaat prima, maar het compleet laten smelten tot de slurry die we nodig zijn kan tegen vallen. Als je iemand met een 3D printer kent is er een goede kans dat die een rol ABS heeft liggen. 2.5 dremel met een freesje of een ronde vijl, of iets ander om een groef in het onderdeel te maken. 3. zorg dat je onderdeel goed schoon is, neem je weekmaker en een kast en smeer de naad waar het onderdeel weer aan elkaar moet komen in, doe dit 2~4 keer en druk de delen tegen elkaar en houd ze zo een minuut of 2 vast. Daarna kan je het voorzichtig weg leggen, zorg dat het goed ondersteund wordt zodat de losse delen niet kunnen verschuiven. Laat minstens 12 uur liggen 4. neem je glazen pot en donor ABS een knip/breek het ABS in kleine stukjes totdat er een bodem in zit. Zorg dat de stukjes max 5x5 zijn zodat het snel smelt. Giet je weekmaker er in dat de stukjes net bedekt zijn en roer even. Doe de deksel op de pot en mix elke paar uur even, smelten zal ergens tussen de 12 en 24 uur duren. Hier moet je een mooie slurry van krijgen. 5. als je onderdeel minstens 12 uur heeft gelegen en je slurry klaar is kan je beginnen met een groef maken op de plek van de naden die je verlijmt hebt. Doe niet de hele naad in 1 keer, ga uit van maximaal de helft. Zorg dat de groef goed diep is, minimaal de helft van de materiaal dikte. 6. Neem je kast en de slurry en leg een eerste laag slurry door de groef. Probeer niet om de groef in 1 keer te vullen, een dunne laag hard veel sneller uit waardoor je eerder weer sterkte krijgt en het onderdeel minder kans heeft om te vervormen. Laat de laag rustig uitharden, reken op 6~12 uur, als de laag hard aanvoelt kan je er een nieuwe laag op smeren. Als er 2 lagen in zitten kan je het volgende deel van de naalt uitfrezen en hetzelfde herhalen. Tegelijkertijd kan je aan de andere kant van onderdeel ook een paar lagen over de naad smeren als extra versterking. 7. Als alle naden ingevult zijn is het een kwestie van laten uitharden, wordt het onderdeel rechstreeks weer gebruikt is 24 uur waarschijnlijk genoeg, afhankelijk van je laag dikte's. Als het gelakt moet worden moet heet veel langer blijven liggen, houd dan mistens een week aan.

Hoe olie doorlaat van hidrauliek aansluitingen weten

Hallo. we hebben een nieuwe voorlader op een valtra bt 210 laten bouwen. de opbrengst van de hidrauliekpomp is 150ltr. per minuut. maar de voorlader werkt zo traag nu zitten er nogal dunne slangen aan die voorlader en de nippels aan de slangen hebben een inwendige diameter van slechts 6 mm. er moeten toch gegevens zijn hoeveel oliedoorlaat je hebt bij een bepaalde diameter. het zal wel ergens op internet staan , maar ik heb het niet kunnen vinden. voorlopig zit ik tussen een kat en muis spelletje waarbij de trekkerdealer zegt dat het aan de voorlader ligt, en fabrikant van de voorlader zgt dat het aan de trekker ligt

'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof. https://i.regiogroei.cloud/1104x620/c2d99333-f64b-365a-8561-70e03832ddcb.jpg Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman. Pioniers De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk." Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren." Een miljoen liter diesel Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor." Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten." Tanken is een uitdaging Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

John Deere 2130 - Axiale speling in stuur huis John Deere 2130

Beste forum leden ( experts ) Ik heb sinds een aantal maanden een John Deere 2130. Heb intussen aardig wat bij geleerd over trekkers in het algemeen en de 2130 in het bijzonder , maar zit toch nog met een probleempje in de stuur inrichting. Als de motor niet draait en ik draai aan het stuur gaat dit eerst ca. 8 a 9mm omhoog voordat ik weerstand voel en de wielen gaan draaien. Ik heb de stuurstang en de beide spoorstangen al vervangen en gecontroleerd waar eventueel een mechanische speling op zou kunnen zitten maar kan hier niets in vinden. Ik heb in eerste instantie gedacht aan de bodem moer aan het einde van de stuuras maar als de trekker met de voorwielen van de grond is gezet en ik draai aan de wielen reageert het stuur onmiddellijk door omhoog te gaan de ene kant op en omlaag te gaan de andere kant op en vervolgens te gaan draaien. Het lijkt wel of er axiale speling de stuuras zit. Als de motor draait kan ik het stuur met een pink draaien naar links en rechts alleen als ik de weg op ga en daar wat harder rijd is het echt levens gevaarlijk omdat het stuur meer als een halve slag moet worden gedraait alvorens de wielen meekomen. Wie heeft er suggesties. Dick van Driel

Fietsend het land schoffelen met een innovatieve fietstrekker

[b]PERSBERICHT De Aggrozouk, een innovatieve fietstrekker, wordt in april op Warmonderhof gebouwd.[/b] DRONTEN - Op biodynamische landbouwopleiding Warmonderhof wordt geïnvesteerd in nieuwe, duurzame landbouwtechnieken. Warmonderhof haalt eind april de Franse bedenker van de Aggrozouk naar Nederland. Daarmee wil de landbouwschool haar studenten de kans te geven, te leren hoe zij deze door menskracht en elektriciteit aangedreven werktuigdrager zelf kunnen bouwen. Geïnteresseerde bd-tuinbouwbedrijven kunnen meebouwen. De workshop wordt gehouden van 26 tot en met 30 april in Dronten op Warmonderhof. https://www.youtube.com/watch?v=6QzzSJqiV9o&t=25 In de kleinschalige tuinbouw is behoefte aan werktuigen die passen bij de schaal van het bedrijf, die weinig of geen fossiele brandstof vragen en bodemverdichting voorkomen. Met andere woorden: die zo weinig mogelijk negatieve impact hebben op bodem en milieu. De Aggrozouk is speciaal voor dit doel ontworpen en wordt inmiddels op vele tientallen bedrijven toegepast. Over de Aggrozouk De Aggrozouk wordt door menskracht en elektrische ondersteuning aangedreven waardoor er een vermogen van ongeveer 3 PK beschikbaar is. Het is een werktuigdrager waaraan diverse werktuigen gehangen kunnen worden zoals een schoffel en een zaaimachine. Met drie personen kun je in vijf dagen tijd één Aggrozouk bouwen. Warmonderhof geeft in totaal maar liefst twaalf studenten met een voorliefde voor techniek de kans, dit innovatieve landbouwwerktuig te leren bouwen. Zo wil de school studenten in deze tijd de ruimte bieden om alternatieven te ontwikkelen die een antwoord kunnen zijn op maatschappelijke vraagstukken zoals het klimaat. Initiatief van studenten Aanvankelijk waren het een paar alerte studenten van Warmonderhof die kennis namen van de Aggrozouk. Derdejaars voltijdstudent Jiri Postma en tweedejaars deeltijdstudent Kester Scholten zagen hiermee kansen voor een duurzamer bodembewerking: “Het schoffelwerktuig biedt goed zicht op het schoffelen. Het is ergonomisch en de bouwtekening is simpel en open source. Ook kun je met de Aggrozouk zaaien en lichte bodembewerkingen uitvoeren. Het past in ons toekomstbeeld van lichtere mechanisatie en kleinschalige efficiëntie. Ook hebben wij een passie voor het zelf bouwen van dingen”. De school reageerde positief op hun verzoek om te gaan investeren in de kennis om het machientje te leren bouwen. Door de ontwerper van de machine naar Nederland te halen, kunnen een groter aantal studenten hun technische kennis en vaardigheden uitbreiden. Er zijn een paar plaatsen vrij voor geïnteresseerde bd-tuinbouwbedrijven die willen meebouwen en overwegen, de fietstrekker aan te schaffen. Zij kunnen zich melden via b.franceschina@aeres.nl. Over de uitvinders De Aggrozouk werd aanvankelijk ontwikkeld door Farming Soul, waarna een partnerschap werd aangegaan met Atelier Paysan om het werktuig verder te ontwikkelen en de kennis erover te verspreiden. Atelier Paysan is een Franse netwerkorganisatie die biologische boeren helpt, hun technische vaardigheden te ontwikkelen en zelf hun mechanisatie op te bouwen en te onderhouden. Daarbij streeft Atelier Paysan naar milieuvriendelijke oplossingen en onafhankelijkheid van grote commerciële partijen. De bouwtekeningen van de Aggrozouk zijn dan ook voor iedereen in te zien. Tijdens de workshops van Atelier Paysan is er altijd veel aandacht voor het veilig leren werken met machines en het opzetten van een eigen werkplaats. Over bd-landbouwschool Warmonderhof Warmonderhof is het opleidingscollectief voor biodynamische landbouw, gevormd door Aeres MBO Dronten Warmonderhof (de school) en Stichting Warmonderhof (boerderijen en woonderij). Jongeren wonen, werken en leren vier jaar lang op deze opleidingsplek in Dronten en leren er alle ins en outs van de biologisch-dynamische landbouw en de techniek die daarbij komt kijken. Bezoek www.warmonderhof.nl/opendag voor een digitale rondleiding op deze boerderijschool. Links naar informatie over de Aggrozouk https://www.latelierpaysan.org/The-Aggrozouk

dirkao


Foto’s
3
Video’s
0
Topics
9
Reacties
443
Stemmen
14
Volgers
5

Over mij

Woonplaats: carambei
Leeftijd: 59jr
Laatst online: 14u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering