Wij ruimen de zolder op. Daar staan de Trekker & Werktuig en Trekker magazine's vanaf oktober 2003 tot heden te verstoffen. Nagenoeg compleet. Bij elkaar meer dan 200 stuks. Het liefst in één koop. Ophalen in Aalten. €250 voor de hele handel.
Ik was wel eens benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met het drijfmest in de rij bij maisteelt. Strengere bemestingsnormen dwingen ons tot een lagere gift en nu is de uitdaging om de gewas opbrengst en -kwaliteit op peil te houden. Laat de discussie maar beginnen!
De elektrische machines die worden ingezet bij de dijkversterking in Hansweert, worden niet opgeladen met dieselaggregaten. Dat laat waterschap Scheldestromen en aannemerscombinatie Answest weten in reactie op vragen van de Partij voor Zeeland.
Een loonwerker heeft zaterdag in Lith een boete gekregen van 1000 euro, omdat zijn voertuig te breed was en gevaarlijk uitstekende punten had. De loader waarmee hij reed was 3,90 meter breed, terwijl dit maximaal 3 meter mag zijn. De boete leidt op social media tot meer dan tweeduizend reacties. Wat had deze boer dan moeten doen, vragen mensen zich bijvoorbeeld af. Onder het bericht van de verkeerspolitie Oost-Brabant op X staan talloze reacties. Veel mensen geloven niet dat hiervoor een boete van 1000 euro wordt gegeven. Veel mensen vinden dat de verhouding tussen overtreding en boete niet meer klopt. Ook vragen mensen zich af hoe deze loonwerker dan van de ene boer naar de andere moet. Erik Bouman van de politie wil dat best uitleggen. Hij zag de loader van het loonwerkersbedrijf zaterdag rijden. “Hij was door de dorpskern van Lith gereden en wij hebben hem aangehouden op de Hertog Janstraat”, vertelt Bouma. “Met die extra set wielen was die loader veel te breed. Hij had ook geen markeringsborden op zijn voertuig. Niet in de breedte en ook niet in de lengte. Maar daarvoor én voor de scherpe delen hebben we hem een waarschuwing gegeven. De boete had dus nog hoger kunnen zijn.”De boete werd vastgesteld op 1000 euro, omdat het behalve een gevaarlijke situatie volgens Bouman ook een economisch delict is. “Deze man had eigenlijk die extra set wielen en de scherpe delen van zijn voertuig moeten halen vóór hij de weg op ging, maar dat kost hem blijkbaar te veel tijd. En dat is eigenlijk oneerlijk ten opzichte van andere mensen die daar wel in investeren. Hij had ook een vergunning kunnen aanvragen om met een voertuig te rijden tot 3,50 meter breed, maar dat had hij ook niet gedaan. Het is geen boertje pesten, het gaat echt om de veiligheid.” Reactie loonwerker Bij het loonwerkersbedrijf zijn ze niet zo te spreken over de boete en ze laten het er dan ook niet bij zitten. “Onze chauffeur moest van de ene boer naar de andere om kuilgras dat net gemaaid is af te voeren. Wij doen gewoon ons werk, wij werken voor de boeren. En het is geen optie om die extra banden er even af te halen. Daar heb je een heel team voor nodig.”“Natuurlijk moeten we aan de veiligheid denken”, gaat de medewerker van het loonwerkersbedrijf verder. “We werken al jaren met groot materieel en het is gewoon in de polder. We moeten wel over de weg, want we kunnen niet vliegen. Deze agent had best een waarschuwing mogen geven.”
Het aantal stoppers in de agrarische loonwerksector blijft gestaag doorlopen. Daarmee ontstaat regionaal soms een capaciteitstekort waarvan met name de melkveehouder dit seizoen de gevolgen kan gaan merken. Koester daarom je loonwerker. Dat hij altijd voor je klaarstaat, is geen vanzelfsprekendheid meer. Ik ben de eerste die toegeeft dat de kop boven dit artikel wat dramatisch is, maar u leest het nu wel. En daar ben ik heel blij om. Ik leg graag uit waarom. Graag wil ik een lans breken voor de loonwerker. Een zeer actueel onderwerp dit seizoen.
Zit er aan te denken om onze holaras jumbo in de fronthef te hangen. Zijn hier mensen die hier goede ervaringen mee hebben of is achter in de hef gemakkelijker.
Terwijl we massaal genieten van zonnige lentedagen, zijn boeren en loonwerkers onrustig. Aardappelen, uien en graan moeten de grond in. Maar door een winters regenrecord lukt dat niet. En dat heeft mogelijk grote gevolgen. ,,Al het werk komt tegelijkertijd.”
Hallo, hoe verander je de snelheid van de PTO as. Hoe heb ik enig idee of de tractor in 540 toeren per minuut of 1000 draait? Alvast bedankt
Iedere New Holland T5 heeft te lichte hefarmen voor een 320 maaier met kneuzer.
Vanwege steeds verstopte kruisbalk verdeler ben ik op zoek naar een oplossing die werkelijk helpt om dit te voorkomen. Heb op de bouwland en op de zodenbemester een kruisbalkverdeler, en op de tank een snijfilter (fijnfilter uitvoering), dit werkt mooi, alleen bij mest met veel kuilgras en stro verstopt de inlaat van de kruisbalk bij elke tank alsnog, ook wanneer ik bij elke tank het snijfilter leegmaak. Het gaat om een 6m3 tank met vacuumpomp en 6" aansluiting. Om de mest te ontdoen van stro/gras ed. in plaats van alleen de troep uit elkaar te trekken en een deel ervan uit te filteren, zou de Spezima vuilafscheider misschien een optie zijn? Zijn er leden die hier ervaring mee hebben? Reinigt deze goed en is de doorstroming acceptabel?
Iemand een idee wat een Fendt 516 vario verbruikt per ha tijdens ploeg werkzaamheden? Het zou gaan om een 4-schaarploeg op lichte zandgrond. Normale ploegdiepte (25 - 30 cm).
Gisteren was niet zo'n topdag want voor de zoveelste keer moest ik het snijbord van mijn trioliet voerbak voor de zoveelste keer uit elkaar trekken. Het is allemaal niet zo'n ramp als het een keertje gebeurd maar de algehele staat van het snijbord wekt niet echt vertrouwen en ik zal dit jaar er wel een beetje geld in moeten steken. Of, ik ga op zoek naar iets anders en zijn er goede ideeën hier. Eisen: zelfladend en moet een net snijvlak achterlaten, ook bij heel droog spul. En het zou ook leuk zijn als ie met matig gesneden ronde balen zou kunnen omgaan en als emdat zonder bewegend mes kan zou het prachtig zijn. Ik kwam laatst een kleine zelfrijdende RMH voermengwagen tegen, dat lijkt me ook wel. Jaren geleden heb ik naar een VDW voerbak gekeken met vast mes maar ik vond het de kwaliteit om te huilen en droge kuil maakte die een beetje een bende van.
De boer en loonwerker zijn nauw verbonden. Zeker tijdens de afgelopen ploeter-oogst was het maar al te fijn wanneer de loonwerker even kon bijspringen. Reden genoeg om jouw loonwerker te nomineren voor de Loonwerker van het jaar-verkiezing!
Voor mijn Valtra A114 met fronthef wil ik klepelmaaiers kopen. Buitenwerks is de trekker 2.37. 110 pk uit een 4 cilinder. De verschillende vormen klepels en vermogens behoefte is mijn grootste vraag. Vaak in ruig terrein. Hoeft niet snel te gaan.
In Zuidbroek (Groningen) heeft de familie Bos een modern melkveebedrijf met 270 melk- en kalfkoeien. Ruwvoerspecialist Ludwig Oevermans gaat op bezoek en praat met melkveehouder Wim Bos over zijn bedrijf, het rantsoen en de ruwvoerstrategie. https://www.youtube.com/watch?v=ai8anwrKsjM
Welke merk tank / bemester is 2e hands nog goed mee te bemesten? Wil onze oude misschien nog ruilen (vacuum tank , veenhuis bemester) Of wormpomp overwegen?
Mechanische onkruidbestrijding gaat een steeds grotere rol spelen in snijmais. Dat werd duidelijk tijdens de velddemonstratie eggen en schoffelen georganiseerd in het Friese It Heidenskip. Een velddemo vanuit het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) in samenwerking met adviesbureau Ceres Horti Advice, enkele loonwerkers en het Praktijknetwerk duurzame Snijmaisteelt Veenweide (PSV). Nieuwe Oogst maakte een video.
Hoy allemaal . ik ben begonnen aan de bouw van mijn waterput . deze eerste meters ga ik pulsen . ik ben begonnen met een mantelbuis van 200mm rioolbuis
In de ruwvoerwinning en bij het voeren op het bedrijf van Minne Jansma in Tersoal (Friesland) heeft de Schuitemaker Rapide 75 een onmisbare rol. De melkveehouder haalt met de Rapide vers gras, kuilt er mee in en voert al het ruwvoer ermee. Hij is heel content met de multifunctionaliteit van de Rapide. “De wagen staat bij ons praktisch nooit stil.” https://www.melkveebedrijf.nl/content/uploads/sites/2/2023/06/20230524_150838.jpg Minne Jansma houdt in het Friese Tersoal 240 melk- en kalfkoeien en 120 stuks jongvee. Het bedrijf zit sinds 2007 op de huidige plek. Daarvoor was het zo’n 500 meter verderop gevestigd, dicht tegen het dorp aan. De melkveehouder kon er op de nieuwe plek 38 hectare bij pachten. Er werd een nieuwe stal bij gebouwd, die in 2019 nog eens werd uitgebreid. Het bedrijf groeide elk jaar wel wat en het totale areaal beslaat nu 116 hectare, waarvan 10 hectare beheersland met twee plasdrassen in het kader van weidevogelbeheer. Alle percelen zijn grasland. “Voor mais is de kleigrond waarop wij zitten niet geschikt”, vertelt Jansma.
rij nu met een fendt 102s maar deze komt te koop
Het valt niet mee om een zaaimachine op zandgrond ondiep te laten zaaien. Barry Smal Agroservice ontwikkelde een elektrohydraulische regeling voor de hef van de rotorkopeg. https://thumbs.evfan.nl/bijlage_klein/f/fdaddd30-149a-45aa-832f-e8c0319ba661.jpg
Beste mede TF-ers, Ik loop al een tijdje met het idee om zelf een afvoerbandje op de achtermaaier te maken. Met name omdat we veel slootkanten en greppels hebben die ik dan een meter of 2,5 naar binnen kan gooien zodat ik de slootkanten niet meer uit hoef te harken. Heeft er iemand ervaring met het zelf opbouwen van een afvoerbandje op een achtermaaier? Of tips. Nu zat ik zelf te denken om een afvoerbandje van een herder eronder te maken omdat die lekker compact is. Maar ik twijfel of die al het gras kan verwerken. Zoiets: https://www.tractors-and-machinery.nl/item/618148/Overige/Herder/180-licht-Model-Afvoerbandje-Transportbandje-Conveyor-Belt Afvoerbandje van een blokkenwagen is ook een optie, maar gelijk weer zo lomp. Tips, foto's en ervaringen zijn welkom! De achtermaaier is een Pottinger Novacat 265H met kneuzer. Er zal wel iets aan de bodemdruk en de constructie van de bok moeten gebeuren (verstevigen) maar dat komt wel goed.
Kunnen van stoppende buurman/akkerbouwer een Caseih MX135 of een NH T7.200 overnemen. E.e.a ter vervanging van onze JD 6900. De JD (17000h) totaal op; wordt geen geld meer aan uitgegeven. De NH is ons te groot en vooral veel te duur. Helft uren nodig voor de 26kuubs voermengwagen. Na nodige scepsis de MX (11600h) toch een week op proef meegekregen. Eerste indrukken. Felle donder, start super, lekvrij en kan de mengwagen goed aan. Lak wat verweerd maar geen roest; banden 60 a 70%. Pas nog grote beurt gehad. Zijn er TF mensen met meer ervaringen en tips voor aanschaf van een MX135?
Hallo allen. Voor onze mc cormick d219 zijn we opzoek naar een fritzmeier m210 verdeck. Het liefste zo compleet mogelijk. Heb je iet of weet je iemand met zo iets die het wil verkopen laat maar horen. Alvast bedankt Mvg Wybren
Beste leden, wat is een goede en betrouwbare en betaalbare shovel/ wiellader voor werkzaamheden op een hobby manage? Wij gaan hem gebruik voor het rijden met balen hooi, mest, grond, laden en lossen van aanhangwagens, hef-werkzaamheden naar een zolder en af en toe werkzaamheden in het land. Geen cabine ivm hoogte want ik wil er ook graag mee binnen mee kunnen rijden? Hebben jullie tips? Alvast hartelijk dank😃
Deel 1 zit vol met het maximale aantal reacties, welkom op deel 2: Sterk gestegen nieuwprijzen, lange levertijden en een onzekere toekomst zorgen ervoor dat boeren meer in gebruikte tractoren zijn gaan zien. De vraag overstijgt nu zelfs het aanbod. Deel 1: https://www.prikkebord.nl/topic/300068/
Goedendag, als ik op een voorlader een werktuig wil koppelen met hydrauliek dan moet je daar ook een aansluiting voor hebben. Nu kun je zo'n 3de functie kit kopen. Dan heb je wat slangen, beugels en een elektrisch ventiel die je dan bedient met het knopje op de joystick. Nu zie ik van die kits te koop staan (USA) voor $925 (dollar dus) Wat ik mij afvraag, kan het ook met de ventielen achterop? Daar zitter er 4 (dus 2 hendels naast de stoel en 2 setjes van 2 aansluitingen. Dus dat je dan 2 lange slangen neemt met male-female koppelingen en wat beugels zo de aansluiting maakt op de voorlader en dan de 3de functie bedient met de hendel naast je stoel? Of werkt dat gewoonweg niet en is dit te simpel gedacht? ***** Reden: (lang verhaal) Ik heb nu een balenprikker op de voorlader voor het vullen van mijn hooiruif. (ronde gewikkelde hooibalen) De oude situatie: De hooibalen komen vanaf de overbuurman die voorheen werden gebracht door de buurman's hulp/tuinman met de buurman zijn trekker (met zo'n balendrager achterop) Hij zetten de balen dan op een pallet op mijn oprijdpad en ik zette met mijn trekker de pallets weg. Uiteindelijk pak ik dan met de prikker in mijn voorlader een baal als ik m nodig heb. Huidige situatie. De buurman's tuinman/hulp is langdurig ziek en niet zeker of ie terugkomt. Dus ik zelf hooi halen. Met mijn trekker naar de overkant, Dan zijn trekker starten, baksleep erafhalen omrijden want de balentransport drager moet in de achterhef en die ligt ergens anders op het erf. Kost tijd omdat alles op een andere plek ligt. Onhandig is dat de balen 2 hoog zijn gestapeld dus dan loop je best even te klieren. Dan met zijn trekker daar de balen op een palet zetten en ik met mijn trekker met palletvork achterop de balen thuis brengen. laatste keer konden we de sleutel niet vinden van zijn trekker. Zijn balentransportdrager past niet in mijn hef vanwege CAT2 of 3 (zijn trekker) vs CAT1 pennen. Dus uiteindelijk alles met de prikker gedaan, met de prikker één baal op een pallet gezet en de tweedebaal in de prikker gelaten en die naar thuis gereden. vervolgens zorgen dat alles op pallets staat en de gaten dichtplakken. Nu aan het kijken voor een klem in de voorlader, dan kan ik makkelijker, in minder tijd, 2 balen in één rit halen en dat ze heel blijven. ****
[quote]Finden Sie heraus, ob die Pflug-Spezialisten von Case und LEMKEN den damaligen Rekord über das Pflügen von 109 Hektar in nur 24 Stunden schlagen konnten!Za m...[/quote]
Woonplaats: Lintelo Leeftijd: 34jr Laatst online: 2u geleden
Ik heb ervaring met de volgende machines: