Bobcat presenteert eerste elektrische verreiker

Bobcat presenteert deze week de eerste elektrische verreiker. De machine wordt nog doorontwikkeld en is daarom nog niet leverbaar. De verreiker heeft drie afzonderlijke elektrische motoren en een hydrostatische transmissie. Deze maken het volgens Bobcat mogelijk om bijna geluidloos, volledig emissievrij en met lage bedrijfskosten te werken. De emissievrije machine wordt aangedreven door vloeistofgekoelde accu’s die hetzelfde nominale vermogen en hetzelfde hefvermogen leveren als de dieselvariant. https://d3ncyx4db87lab.cloudfront.net/09/97/271/bobcat-tl25_60e-electric-telehandler-concept-4-.-detail.jpg Tijdens INTERMAT 2024, die van 24 t/m 27 april in Parijs gehouden wordt, laat Bobcat voor het eerst de TL25.60e elektrische verreiker zien. De verreiker heeft drie afzonderlijke elektrische motoren en een hydrostatische transmissie, die het mogelijk maken bijna geluidloos, volledig emissievrije en met lage bedrijfskosten te werken. De emissievrije machine wordt aangedreven door vloeistofgekoelde accu’s, die hetzelfde nominale vermogen en hetzelfde hefvermogen leveren als de dieselvariant. Het concept bewijst dat echte duurzame machines mogelijk zijn zonder dat de prestaties verslechteren. Bobcat is tijdens INTERMAT te vinden op stand E127 in hal 5b. De Bobcat TL25.60e, die nog steeds doorontwikkeld wordt en dus nog niet leverbaar is, heeft een nominaal hefvermogen (ROC) van 2,5 ton. Dat is vergelijkbaar met het nominale hefvermogen van de dieselvariant. Het hypermoderne elektrische concept biedt lage geluidsniveaus, minimale bedrijfskosten en een indrukwekkende veelzijdigheid. De elektrische verreiker heeft drie afzonderlijke, elektrische motoren voor maximale efficiëntie, een hydrostatische transmissie voor betere prestaties, een maximale snelheid van 25 km/u en dezelfde compacte afmetingen als het conventionele Bobcat TL25.60-model. “Net als de dieselvariant is de Bobcat TL25.60e gebouwd om bij veel werkzaamheden te kunnen ondersteunen”, zegt Serge Boyer, Product Manager for Telehandlers bij Bobcat EMEA. “Door zijn compacte formaat, de lage geluidsniveaus en het emissievrije bedrijf is deze conceptverreiker geschikt voor veel verschillende toepassingen, waaronder werkzaamheden op krappe werkterreinen en in stadscentra.” Vijay Nerva, Innovation Lead bij Bobcat EMEA, zegt: “Bij Bobcat gaan we altijd voor een innovatief ontwerp waarbij de modernste technologie en het comfort voor de bestuurder centraal staan. Door de integratie van ergonomie en digitalisering, die tot uiting komt in het transparante T-OLED-scherm, kunnen we flexibele, interactieve functies introduceren zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en het ruimtelijke ontwerp van onze cabines. Wij geloven dat deze mix van digitale oplossingen en een op de bestuurder gericht ontwerp, de toekomst van de bouwmaterieelsector op een positieve manier kan veranderen.”

Storm aan reacties over boete voor te brede loader: ‘Geen boertje pesten'

Een loonwerker heeft zaterdag in Lith een boete gekregen van 1000 euro, omdat zijn voertuig te breed was en gevaarlijk uitstekende punten had. De loader waarmee hij reed was 3,90 meter breed, terwijl dit maximaal 3 meter mag zijn. De boete leidt op social media tot meer dan tweeduizend reacties. Wat had deze boer dan moeten doen, vragen mensen zich bijvoorbeeld af. Onder het bericht van de verkeerspolitie Oost-Brabant op X staan talloze reacties. Veel mensen geloven niet dat hiervoor een boete van 1000 euro wordt gegeven. Veel mensen vinden dat de verhouding tussen overtreding en boete niet meer klopt. Ook vragen mensen zich af hoe deze loonwerker dan van de ene boer naar de andere moet. Erik Bouman van de politie wil dat best uitleggen. Hij zag de loader van het loonwerkersbedrijf zaterdag rijden. “Hij was door de dorpskern van Lith gereden en wij hebben hem aangehouden op de Hertog Janstraat”, vertelt Bouma. “Met die extra set wielen was die loader veel te breed. Hij had ook geen markeringsborden op zijn voertuig. Niet in de breedte en ook niet in de lengte. Maar daarvoor én voor de scherpe delen hebben we hem een waarschuwing gegeven. De boete had dus nog hoger kunnen zijn.”De boete werd vastgesteld op 1000 euro, omdat het behalve een gevaarlijke situatie volgens Bouman ook een economisch delict is. “Deze man had eigenlijk die extra set wielen en de scherpe delen van zijn voertuig moeten halen vóór hij de weg op ging, maar dat kost hem blijkbaar te veel tijd. En dat is eigenlijk oneerlijk ten opzichte van andere mensen die daar wel in investeren. Hij had ook een vergunning kunnen aanvragen om met een voertuig te rijden tot 3,50 meter breed, maar dat had hij ook niet gedaan. Het is geen boertje pesten, het gaat echt om de veiligheid.” Reactie loonwerker Bij het loonwerkersbedrijf zijn ze niet zo te spreken over de boete en ze laten het er dan ook niet bij zitten. “Onze chauffeur moest van de ene boer naar de andere om kuilgras dat net gemaaid is af te voeren. Wij doen gewoon ons werk, wij werken voor de boeren. En het is geen optie om die extra banden er even af te halen. Daar heb je een heel team voor nodig.”“Natuurlijk moeten we aan de veiligheid denken”, gaat de medewerker van het loonwerkersbedrijf verder. “We werken al jaren met groot materieel en het is gewoon in de polder. We moeten wel over de weg, want we kunnen niet vliegen. Deze agent had best een waarschuwing mogen geven.”

Claas Ares 657

Laatste 1 reacties (2 totaal)

Protesterende boeren die afval dumpten op A7 moeten 35.000 euro betalen

Het Openbaar Ministerie wil 35.000 euro zien van zes boeren die in 2022 wegblokkades opwierpen en afval dumpten bij protesten op de A7 in 2022. 'Het is onredelijk de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten. Er moet een krachtig signaal komen dat dit niet wordt getolereerd.' Zes verdachten stonden vandaag terecht bij de rechter, die in wisselende samenstelling verantwoordelijk worden geacht voor de wegblokkades en afvaldumpingen in Frieschepalen (A7 rijrichting vanuit Drachten naar Groningen) op 28 juli 2022 en in Marum (bij de oprit A7) op 1 augustus 2022. Afval dumpen en in brand steken Een 32-jarige man uit Augustinusga (Friesland), een 33-jarige man uit Kornhorn, een 21-jarige man uit Opende en een 29-jarige vrouw uit Oldehove worden verdacht van het dumpen van afval op de afrit en tussenberm van de A7 ter hoogte van Frieschepalen, het opzettelijk versperren van de weg en het stichten van brand. Bij de dumpingen op de oprit naar de A7 ter hoogte van Marum zijn wat het OM vier verdachten rechtstreeks betrokken. Het gaat hierbij ook om de 33-jarige man uit Kornhorn en de 21-jarige man uit Opeinde, en daarnaast een 22-jarige man uit Gorredijk en een 52-jarige man uit Opende. Zij worden in wisselende samenstelling verdacht van het versperren van de weg, het dumpen van afval en het in brand steken daarvan. Geld voor Rijkswaterstaat Rijkswaterstaat heeft zich als wegbeheerder gevoegd als benadeelde partij en heeft een vordering ingediend. De officier van justitie is van mening dat het onredelijk is de belastingbetaler op te laten draaien voor de kosten als het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de schade. 'Het gaat om forse bedragen en dat zal problemen opleveren voor de verdachten, maar het is meer dan redelijk dat men opdraait voor de kosten', aldus de officier. Voor Marum gaat het om een schadebedrag van bijna € 17.000,-- en voor de schade bij Frieschepalen vindt de officier een bedrag van ruim € 18.000 euro toe te wijzen.

Stroomnet uitgebreid met elektrische graafmachines, hoogwerkers en trucks

Het elektriciteitsnet zit in bijna heel Nederland vol. Ook in Brabant is geen ruimte meer voor nieuwe bedrijven die grote hoeveelheden stroom willen afnemen. Om dat probleem op te lossen worden drie hoogspanningsstations in Tilburg-Zuid, Maarheeze en Woensdrecht binnenkort uitgebreid. Bouwconcern BAM gaat elektrisch materieel gebruiken bij de werkzaamheden. Op die manier kan de bouw van de stations ook in de buurt van kwetsbare natuurgebieden gewoon doorgaan, zonder dat stikstofregels voor vertraging zorgen. De belangrijkste oplossing voor het capaciteitsprobleem van het elektriciteitsnetwerk is het uitbreiden van het aantal stroomstations, transformatoren kabels in de grond. Maar daar komt stikstof bij vrij en dat is op dit moment in Brabant niet toegestaan.Daarom gaat BAM bij de werkzaamheden elektrische graafmachines en hoogwerkers inzetten. Ook het transport van en naar de bouwplaats gaat met elektrische vrachtwagens. Daarnaast worden delen van de stroomstations al in de fabriek in elkaar gezet. De werkzaamheden starten in het voorjaar en moeten in 2026 klaar zijn. Domino-effectDe stikstofcrisis heeft grote gevolgen voor de werkzaamheden van netbeheerders. Door dat gebrek aan stikstofruimte kunnen netbeheerders de netten niet versneld uitbreiden en dreigen projecten vertraging op te lopen. Daarbij dreigt volgens Tim van Ham van netwerkbeheerder Enexis een domino-effect. "De gevolgen voor industrie, mobiliteit en woningbouw zijn groot. Zonder extra stroomkabels komen er immers ook geen nieuwe laadpalen of woongebieden."Daarom pleiten de gezamenlijke netbeheerders al langer voor een uitzonderingspositie. Volgens hen veroorzaken ze relatief weinig stikstofuitstoot, terwijl de werkzaamheden op lange termijn juist kunnen zorgen voor minder stiktstofuitstoot. Bijvoorbeeld doordat processen in de industrie elektrisch worden. Wachtlijst wegwerkenRutger van der Leeuw, bestuursvoorzitter van Enexis Groep. “We hebben op dit moment heel veel grote bedrijven die we niet kunnen helpen vanwege een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet. Die wachtlijst krijgen we alleen weggewerkt als we zo snel mogelijk nieuwe stations bouwen en bestaande stations uitbreiden. We zijn altijd op zoek naar manieren om dit sneller te doen. Of in dit geval: manieren die ervoor zorgen dat we geen vertraging oplopen door stikstof." In Brabant zijn de problemen vooralsnog het grootst. Niet alleen omdat ook hier nauwelijks meer ruimte is op het stroomnet, maar vooral omdat er in deze provincie helemaal geen vergunningen meer worden uitgegeven voor projecten die leiden tot extra stikstof op kwetsbare natuur. Voorrang in BrabantDaarom krijgt Brabant voorrang bij het bouwen met elektrisch materieel. In elk geval in Tilburg, Maarheeze en Woensdrecht. Ook de transformatorstations in Best en Eerde worden uitgebreid. Daar wordt nog onderzocht of dat ook geheel elektrisch moet gebeuren. Brabant heeft geluk, want er is nog niet heel veel elektrisch materieel voorhanden.

Voorjaarsdemo's: Innovaties in graslandbemesting

Bemest op z'n Best organiseert samen met Netwerk Praktijkbedrijven, Koeien & Kansen en Vruchtbare Kringloop demodagen voor de nieuwste emissiearme bemestingstechnieken. Deze bemestingstechnieken leiden tot minder stikstoofuitstoot en tegelijkertijd meer rendement. Er zijn vier demodagen op verschillende locaties in Nederland. Hoe minder mineralen vervliegen of uitspoelen, hoe meer er beschikbaar is voor het gewas. Met de nieuwste bemestingstechnieken gaat dit nóg beter. Netwerk Praktijkbedrijven, Koeien & Kansen en Vruchtbare Kringloop Oost en Bemest op z’n Best delen hun actuele kennis over dit onderwerp en er zijn live demo’s om prototypes van nieuwe machines aan het werk te zien. Naast innovaties in graslandbemesters krijgen de deelnemers praktische kennis over mest, ammoniakreductie en ruwvoerkwaliteit. Drie innovaties in graslandbemesting Tijdens de demo’s worden drie nieuwe bemestingstechnieken getoond. Zo demonstreert Slootsmid Mesttechniek een machine die de mest na toediening afdekt. Daarnaast is de toediening te zien van mest die kort voor het uitrijden bewerkt is met N2 Applied’s plasma technologie en daardoor minder ammoniakemissie heeft. Tot slot maken de deelnemers kennis met een zode-injecteur die de mest direct onder de graszode aanbrengt. Data en locaties De demomiddagen zijn op verschillende data en locaties in het land van 12.30 uur tot 16.00 uur: • Dinsdag 27 februari in Riethoven, Noord-Brabant. • Dinsdag 5 maart* in Nij Beets, Friesland. • Donderdag 7 maart** in Voorst Oude IJsselstreek, Gelderland. • Donderdag 14 maart in Holten, Overijssel. Aanmelden: https://www.netwerkpraktijkbedrijven.nl/nieuws/voorjaarsdemos-innovaties-in-graslandbemesting

Merrie dood nadat ze schrok van een tractor: geen schadevergoeding

De gemeente Bergeijk en een bedrijf in Mill dat de eikenprocessierups bestrijdt, zijn niet aansprakelijk voor paardenleed bij een echtpaar in Bergeijk. Volgens het stel overleed hun drachtige merrie en raakte een ander paard gewond, omdat ze in mei 2022 waren geschrokken van de tractor waarmee de eikenprocessierups werd bestreden. De rechtbank in Den Bosch kan zich hier totaal niet in vinden en bepaalde dat de eigenaren van de dieren geen recht hebben op een schadevergoeding. Ze hadden ruim 25.000 euro geëist. Het echtpaar woont in het buitengebied van Bergeijk en had in de nacht van 12 op 13 mei 2022 hun paarden in een weiland bij hun huis staan. Een gespecialiseerd bedrijf was juist die nacht in de buurt bezig met het bespuiten van bomen om de verspreiding van de eikenprocessierups tegen te gaan.Volgens het echtpaar raakten de paarden hierdoor in paniek. Ze zouden door de afrastering zijn gebroken en raakten hierbij gewond. Eén van de twee, een drachtige merrie, is hieraan overleden. De eigenaars zijn van mening dat dit voorkomen had kunnen worden als ze waren ingeseind over de bestrijding en wanneer de chauffeur van de tractor had gekeken of er paarden buiten stonden.Volgens de rechtbank hadden de paardenliefhebbers allang kunnen weten dat de rups er zou worden bestreden. Bovendien is niet duidelijk wat er die nacht precies met de paarden is gebeurd en wat de exacte doodsoorzaak was van één van die dieren. Kortom, zo concludeert de rechtbank, de gemeente, die, de bestrijding wel degelijk had aangekondigd, en het bedrijf, dat al twintig jaar op deze manier werkt, valt niets te verwijten.

Boeren blokkeren de grenzen: 'Willen mensen laten zien wat stilstand is'

Hoewel de standpunten van de actievoerende boeren bij de grensovergangen tussen Nederland en België hard zijn, was de sfeer bij de blokkades vrijdagochtend gemoedelijk. Om de kou te weerstaan zijn een paar grote vuren aangestoken, waar plastic stoeltjes omheen staan. En boeren, die een worstenbroodje of een broodje gezond eten. Jan is een van de actievoerende boeren. "We willen mensen met deze blokkades laten zien wat stilstand is. Voor die mensen die hier in de file staan, is het maar één dag." "Boerenbedrijven in België staan al drie jaar stil, qua vergunningen", verduidelijk Jan op de E19 vlakbij Hazeldonk. "Volgens een nieuw decreet in België kunnen we ook de komende zes jaar in België niets doen op het gebied van vergunningen. Alleen maar reduceren, kleiner en kleiner worden."En dus moet er actie gevoerd worden, vinden ze. "We hebben we onze Nederlandse collega's bijeengeroepen om samen één front te vormen tegen al die nutteloze regels, tegen al die onzin. Dit zouden we in heel Europa moeten doen, een samenwerking tussen verschillende landen. Dit is voor de jeugd, we doen dit voor de jonge boeren. Acties zijn broodnodig, ook al leveren ze hinder op. Als we dit nu niet doen blijven er geen boeren over." Boer Piet uit Deurne is een van de Nederlandse landbouwers die meedoet aan de grensblokkades. Hij staat op de weg richting Lommel. "Om onze Belgische collega's te ondersteunen en ook om onze problemen in Nederland te benadrukken. Nu krijgen we aandacht. Nu maar hopen dat het iets uithaalt."Diomy uit Steenbergen voert actie op de E19 bij Hazeldonk. "We staan hier voor onze toekomst", legt ze uit. "Omdat de overheid al lange tijd bezig is de boerensector te laten inkrimpen, met name de veestapel. En vanwege de stikstofregels. Het is voor ons niet meer te doen om op een normale manier te boeren." Ze heeft de indruk dat de blokkade succes heeft. "Iedereen die hier komt langsrijden toetert en steekt een duim naar ons op", stelt ze tevreden vast. "We hopen dat we hiermee kunnen bereken wat we willen: dat de ogen van de overheid opengaan en dat die misschien wat coulanter wordt en gaat meehelpen de regels te versoepelen." De boeren blokkeren de grensovergangen met als doel het internationale transportverkeer stil te leggen. "De import van goederen, etenswaar vooral", legt actievoerder Johan op de A67 uit. "Er wordt heel goedkoop voedsel uit het buitenland België en Nederland binnengebracht. Wat krijg je dan? Oneerlijke concurrentie voor de boeren hier. We hopen dat de supermarkten hier zo merken wat er gebeurt op het moment dat ze die internationale producten niet binnenkrijgen."Zo gaat het eraan toe bij de boerenprotesten bij de grensovergangen:

Lely wint landelijke RMV Innovatie Award met Lely Exos

HARDENBERG/GORINCHEM – De landelijke RMV Innovatie Award is gewonnen door Lely met hun innovatieve Lely Exos, de eerste autonome oplossing voor het oogsten en voeren van vers gras. Namens RMV-beursorganisator Easyfairs Nederland bezochten Lucas van’t Hof en Jasper Aardenburg op donderdag 25 januari het hoofdkantoor van Lely in Maassluis om de award aan hen uit te reiken. Edwin Honings, Head of Exos reageert enthousiast namens het Exos-team van Lely. “We zijn heel trots en vereerd met deze landelijke RMV Innovatie Award. Dit is een prachtige waardering voor ons product en de toewijding van het Lely Exos-team. We kijken uit naar de commerciële introductie dit jaar en hopen hiermee een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van deze mooie sector.” Lely won hiermee voor het tweede jaar op rij de landelijke RMV Innovatie Award, vorig jaar met de innovatie Lely Sphere en dit jaar met Lely Exos. Op de tweede plek eindigde Kopros en derde werd Hanskamp. De leden van de onafhankelijke vakjury waren allen eensgezind over de winnaar. “Vers gras voeren is enorm belangrijk”, zegt Judith de Vor (melkveehouder en spreker), één van de vier juryleden. Ze vervolgt: “Het is daarbij een feit dat met Lely Exos praktische arbeid ingezet kan worden voor andere dingen, dit is ontzettend belangrijk. Zeker als je kijkt naar de huidige en toekomstige beschikbaarheid van arbeid in de melkveesector. Lely Exos is een innovatie waar iedere melkveehouder op termijn mee geholpen kan zijn, zeker als het concept verder doorontwikkeld wordt en kan communiceren met andere oplossingen van Lely, waarbij ook datagedreven toepassingen van grote meerwaarde zijn.” Ook jurylid Pieter Stokkemans (redacteur veehouderij bij Nieuwe Oogst) is enthousiast. “Naast weidegang is vers gras van eigen land steeds belangrijker voor de melkveehouderij. Dit concept is steeds populairder geworden omdat je zo meer eiwit van eigen bodem haalt, wat kan resulteren in een hogere melkopbrengst. Hier sluit het concept van Lely Exos goed op aan.” Jan Vullings (hoofdredacteur van o.a. Boerderij | Food&Agribusiness) vult aan: “Vers gras is enorm belangrijk. Deze machine maakt het seizoen dat je vers gras van eigen land kunt halen ook langer. Lely Exos is een duurzaam concept waarmee je 24 uur per dag gras kunt maaien, over een langere periode in het jaar.” Lucas van’t Hof laat als Head of Cluster Agri, Groen & Horti van beursorganisator Easyfairs weten dat het innovatiegehalte van de Lely Exos erg hoog is. “Er is geen ander product in de markt wat hierop lijkt. De (sensor)techniek is vernieuwend, het verlicht arbeid en heeft een positief effect op de output van het melkveebedrijf en natuurlijk op de gezondheid van de koe.”

Manitou Ruwterrein heftruck

Inspectie: rijden op stookolie moet stoppen

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat bedrijven nu al stoppen met het rijden op stookolie. Het brandstofmengsel is goedkoper dan diesel, maar slecht voor de gezondheid en het milieu, stelt de inspectie. Het ministerie van Financiën gaat de accijns- en milieuwetgeving voor brandstoffen volgend jaar aanpassen. Daarmee moeten de eisen voor nieuwe brandstoffen hetzelfde worden als die voor benzine en diesel. De ILT wil dat het gebruik van stookolie, ook wel designer fuel genoemd, al eerder beperkt wordt en doet een "dringend beroep" op bedrijven om nu al met deze praktijk te stoppen. Er geldt nu een lage accijns op stookolie, waardoor er een sterke financiële prikkel is voor bedrijven om stookolie te gebruiken. Het ministerie van Financiën wil per 1 januari het accijnstarief van stookolie gelijktrekken met dat van diesel, om het gebruik ervan te ontmoedigen. Stookolie is slechter voor het milieu dan gasolie door onder meer het hoge zwavelgehalte. "Het milieu en onze gezondheid kunnen niet wachten op aangepaste regelgeving en harmonisering van de accijns", zegt de ILT. De ILT heeft onderzoeksbureau TNO daarom gevraagd om in kaart te brengen wat het gevolg is van de uitstoot van stookolie door vrachtverkeer, bouwverkeer, tractoren en mobiele machines in de agrarische sector. Ook gaat de inspectie in gesprek met wegvervoerders en anderen. "De hoop en verwachting is dat betrokkenen hierdoor al eerder dan verplicht door regelgeving zullen stoppen met gebruik en handel in deze stookolie", aldus de inspectie. Bron: https://www.welingelichtekringen.nl/anp/inspectie-rijden-op-stookolie-moet-stoppen

Geen Geen

eDumper, de grootste elektrische trekker ter wereld

Dumpwagens. Wie houdt er niet van een dumper? We durven te wedden dat je ooit in je jeugd op Tonka Toys rondsloeg terwijl je probeerde kostbare metalen uit je achtertuin te halen. Dumpertrucks zijn bliksemafleiders voor je innerlijke peuter; ze zijn zo groot, zo doelgericht, zo... dom. Maar het zijn ook vieze beesten. Niet alleen omdat ze hun leven lang rondsluipen in smerige steengroeven, maar omdat ze worden aangedreven door gigantische dieselmotoren. Deze fantastisch getitelde truck is hier om dat laatste punt te veranderen. Omdat het elektrisch is. Zou u dan alstublieft eerlijk willen zijn, voor de eDumper. Wat een naam. Wat een ding. Het is een geëlektrificeerde mijnbouwtruck met dumper van de Zwitserse divisie van machinefabrikant Kuhn. Omdat ze wilden afstappen van de dieselgewoonte, bouwden ze een Komatsu HD 605-7 om zodat ze op elektriciteit konden rijden – waardoor het de grootste elektrische auto ter wereld werd. De Komatsu HD 605-7 (klinkt een beetje als een goedkope Koreaanse televisie, nietwaar?) dankt zijn laadvermogen normaal gesproken aan een enorme 23,1-liter zescilinder turbodiesel. Maar dat werd in een grote container gegooid en vervangen door motoren die elektriciteit halen uit een lithium-ionbatterij van vier ton en 600 kWh – zes keer de capaciteit van Tesla's Model X. Zoals veel elektrische voertuigen beschikt hij ook over regeneratief remmen, een cruciaal element bij het kruipen door mijnen. Omdat hij zo'n zware klomp is en zo'n zware last moet dragen, kan de eDumper niet rekenen op een magische doorbraak in de batterijtechnologie. Er wordt dus gebruik gemaakt van natuurkunde. Stel dat de eDumper van 45 ton een helling van 13 procent oprijdt om 65 ton materiaal op te halen naar een cementfabriek. Wanneer hij weer naar beneden rijdt, is hij zo zwaar dat het regeneratieve remsysteem de meeste of alle energie genereert die nodig is om de heuvel op te gaan. Slim, hè? Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt. En door batterijen als energiebron te gebruiken, wordt jaarlijks ongeveer 50.000 ton diesel bespaard.

Grasbaal


Foto’s
281
Video’s
69
Topics
60
Reacties
9.725
Stemmen
1.636
Volgers
13

Over mij

Woonplaats: Spanbroek
Leeftijd: 60jr
Laatst online: 1u geleden

Westfriese bourgondiër met een agrarisch hart

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering