Storm aan reacties over boete voor te brede loader: ‘Geen boertje pesten'

Een loonwerker heeft zaterdag in Lith een boete gekregen van 1000 euro, omdat zijn voertuig te breed was en gevaarlijk uitstekende punten had. De loader waarmee hij reed was 3,90 meter breed, terwijl dit maximaal 3 meter mag zijn. De boete leidt op social media tot meer dan tweeduizend reacties. Wat had deze boer dan moeten doen, vragen mensen zich bijvoorbeeld af. Onder het bericht van de verkeerspolitie Oost-Brabant op X staan talloze reacties. Veel mensen geloven niet dat hiervoor een boete van 1000 euro wordt gegeven. Veel mensen vinden dat de verhouding tussen overtreding en boete niet meer klopt. Ook vragen mensen zich af hoe deze loonwerker dan van de ene boer naar de andere moet. Erik Bouman van de politie wil dat best uitleggen. Hij zag de loader van het loonwerkersbedrijf zaterdag rijden. “Hij was door de dorpskern van Lith gereden en wij hebben hem aangehouden op de Hertog Janstraat”, vertelt Bouma. “Met die extra set wielen was die loader veel te breed. Hij had ook geen markeringsborden op zijn voertuig. Niet in de breedte en ook niet in de lengte. Maar daarvoor én voor de scherpe delen hebben we hem een waarschuwing gegeven. De boete had dus nog hoger kunnen zijn.”De boete werd vastgesteld op 1000 euro, omdat het behalve een gevaarlijke situatie volgens Bouman ook een economisch delict is. “Deze man had eigenlijk die extra set wielen en de scherpe delen van zijn voertuig moeten halen vóór hij de weg op ging, maar dat kost hem blijkbaar te veel tijd. En dat is eigenlijk oneerlijk ten opzichte van andere mensen die daar wel in investeren. Hij had ook een vergunning kunnen aanvragen om met een voertuig te rijden tot 3,50 meter breed, maar dat had hij ook niet gedaan. Het is geen boertje pesten, het gaat echt om de veiligheid.” Reactie loonwerker Bij het loonwerkersbedrijf zijn ze niet zo te spreken over de boete en ze laten het er dan ook niet bij zitten. “Onze chauffeur moest van de ene boer naar de andere om kuilgras dat net gemaaid is af te voeren. Wij doen gewoon ons werk, wij werken voor de boeren. En het is geen optie om die extra banden er even af te halen. Daar heb je een heel team voor nodig.”“Natuurlijk moeten we aan de veiligheid denken”, gaat de medewerker van het loonwerkersbedrijf verder. “We werken al jaren met groot materieel en het is gewoon in de polder. We moeten wel over de weg, want we kunnen niet vliegen. Deze agent had best een waarschuwing mogen geven.”

Fordson Major

Te veel gezeik op tf.

Goedenavond tf leden. mij is het opgevallen dat het de laatste tijd een stuk minder gezellig is op tf. teveel gezeik over merken, teveel persoonlijke aanvallen, complete dingen die uit hun context gerukt worden en zelfs zeiken onder een foto/topic dat er niks mee te maken heeft. persoonlijk vind ik dat jammer, i mean tf is een leuke site waar je altijd terecht kan voor vragen of problemen met machines, ook vind ik het leuk om door iemand oude fotos te bladeren en zo een beetje de geschiedenis van zijn bedrijf te volgen. ook vond ik het leuk om zelf fotos te plaatsen en daarbij nodige text en uitleg te geven wat ik op dat moment aan het doen was. Alleen met het gezeik van de laatste tijd is de lol van het fotos plaatsen er wel af. voordat je een foto plaatst moet je eerst kijken of alles door de keuring komt. dan word ik het gouw zat. mede dat heeft mij doen besluiten om al mijn fotos te verwijderen en voorlopig geen nieuwe te plaatsen. helaas ben ik niet het enige lid die er zo over denkt, met als resultaat dat er steeds minder fotos geplaatst worden en de fotos die geplaatst worden zijn geen spontane fotos meer. dat kan niet de bedoeling zijn. het begint zelfs zulke vormen aan te nemen dat ik erover denk om voorlopig tf maar ff te mijden. i mean als ik gezeik wil kan ik dat ergens anders ook wel krijgen, maar zover is het nog niet. daarom wou ik voorstellen om gewoon weer lekker ouderwets gezellig te doen. discussies on topic te houden, geen discussies verplaatsten naar een ander topic/foto en al helemaal die persoonlijke aanvallen te mijden. je kunt het oneens zijn met elkaar, maar discusieer dan op een normale manier. ik weet zeker dat er dan leukere spontane fotos en discussies komen, daar draait deze site ook op. psst ik weet dat er een hoop zeikende leden overkomen van prikkebord alleen die hebben over het algemeen niet veel ervaring/kennis over trekkers. dus wat mij betreft negeer je die gewoon. al met al een heel verhaal, maar ik hoop dat het in de toekomst een stuk gezelliger wordt op tf.

Inspectie: rijden op stookolie moet stoppen

DEN HAAG (ANP) - De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil dat bedrijven nu al stoppen met het rijden op stookolie. Het brandstofmengsel is goedkoper dan diesel, maar slecht voor de gezondheid en het milieu, stelt de inspectie. Het ministerie van Financiën gaat de accijns- en milieuwetgeving voor brandstoffen volgend jaar aanpassen. Daarmee moeten de eisen voor nieuwe brandstoffen hetzelfde worden als die voor benzine en diesel. De ILT wil dat het gebruik van stookolie, ook wel designer fuel genoemd, al eerder beperkt wordt en doet een "dringend beroep" op bedrijven om nu al met deze praktijk te stoppen. Er geldt nu een lage accijns op stookolie, waardoor er een sterke financiële prikkel is voor bedrijven om stookolie te gebruiken. Het ministerie van Financiën wil per 1 januari het accijnstarief van stookolie gelijktrekken met dat van diesel, om het gebruik ervan te ontmoedigen. Stookolie is slechter voor het milieu dan gasolie door onder meer het hoge zwavelgehalte. "Het milieu en onze gezondheid kunnen niet wachten op aangepaste regelgeving en harmonisering van de accijns", zegt de ILT. De ILT heeft onderzoeksbureau TNO daarom gevraagd om in kaart te brengen wat het gevolg is van de uitstoot van stookolie door vrachtverkeer, bouwverkeer, tractoren en mobiele machines in de agrarische sector. Ook gaat de inspectie in gesprek met wegvervoerders en anderen. "De hoop en verwachting is dat betrokkenen hierdoor al eerder dan verplicht door regelgeving zullen stoppen met gebruik en handel in deze stookolie", aldus de inspectie. Bron: https://www.welingelichtekringen.nl/anp/inspectie-rijden-op-stookolie-moet-stoppen

Hooby LC90 E-tronic: “Niet meer terug naar dieselvariant”

Sinds een paar weken werkt Van Berkel Landschap & Infra uit Veghel met de splinternieuwe Hooby LC90 E-tronic elektrische graafmachine van machinebouwer en -ontwikkelaar Hobelman Halle uit de Achterhoek. Machinist Mark van Uden die de primeur heeft en sinds twee weken met deze hypermoderne kraan werkt, wil niet meer terug naar de dieselvariant. “Deze elektrische Hooby is een plezier om mee te werken.” Elektrische vs. dieselaangedreven graafmachine Als het aan machinist Mark van Uden had gelegen, dan had de elektrische Hooby LC90 E-tronic tien jaar geleden al geïntroduceerd mogen worden. Volgens hem heeft de elektrische Hooby een aantal voordelen vergeleken met de dieselvarianten, waar Van Uden ook mee gewerkt heeft. Accu’s meenemen en thuis opladen Volgens Van Berkel is de elektrische smalspoormachine écht een machine voor de cultuurtechniek. “Omdat hij twee accu’s heeft, waarbij je met de giek er indien nodig één accu uit kunt halen, heb je alle flexibiliteit die nodig is. Als je de kraan niet mee naar de thuislocatie neemt, maar de accu’s zijn leeg, dan kun je er één accu uithalen en die mee naar de thuislocatie nemen en opladen. Wij werken meestal in de middle of nowhere, dus een stopcontact is vrijwel nooit voorhanden.” Als er een snellader zou komen, is dat wel handig volgens de directeur, maar niet per se noodzakelijk.

eDumper, de grootste elektrische trekker ter wereld

Dumpwagens. Wie houdt er niet van een dumper? We durven te wedden dat je ooit in je jeugd op Tonka Toys rondsloeg terwijl je probeerde kostbare metalen uit je achtertuin te halen. Dumpertrucks zijn bliksemafleiders voor je innerlijke peuter; ze zijn zo groot, zo doelgericht, zo... dom. Maar het zijn ook vieze beesten. Niet alleen omdat ze hun leven lang rondsluipen in smerige steengroeven, maar omdat ze worden aangedreven door gigantische dieselmotoren. Deze fantastisch getitelde truck is hier om dat laatste punt te veranderen. Omdat het elektrisch is. Zou u dan alstublieft eerlijk willen zijn, voor de eDumper. Wat een naam. Wat een ding. Het is een geëlektrificeerde mijnbouwtruck met dumper van de Zwitserse divisie van machinefabrikant Kuhn. Omdat ze wilden afstappen van de dieselgewoonte, bouwden ze een Komatsu HD 605-7 om zodat ze op elektriciteit konden rijden – waardoor het de grootste elektrische auto ter wereld werd. De Komatsu HD 605-7 (klinkt een beetje als een goedkope Koreaanse televisie, nietwaar?) dankt zijn laadvermogen normaal gesproken aan een enorme 23,1-liter zescilinder turbodiesel. Maar dat werd in een grote container gegooid en vervangen door motoren die elektriciteit halen uit een lithium-ionbatterij van vier ton en 600 kWh – zes keer de capaciteit van Tesla's Model X. Zoals veel elektrische voertuigen beschikt hij ook over regeneratief remmen, een cruciaal element bij het kruipen door mijnen. Omdat hij zo'n zware klomp is en zo'n zware last moet dragen, kan de eDumper niet rekenen op een magische doorbraak in de batterijtechnologie. Er wordt dus gebruik gemaakt van natuurkunde. Stel dat de eDumper van 45 ton een helling van 13 procent oprijdt om 65 ton materiaal op te halen naar een cementfabriek. Wanneer hij weer naar beneden rijdt, is hij zo zwaar dat het regeneratieve remsysteem de meeste of alle energie genereert die nodig is om de heuvel op te gaan. Slim, hè? Volgens de makers maakt de eDumper feitelijk meer energie dan hij verbruikt. En door batterijen als energiebron te gebruiken, wordt jaarlijks ongeveer 50.000 ton diesel bespaard.

Regels Tractor met Dolly en Oplegger

Hallo, Omdat ik dit jaar maar heel erg moeizaam mensen bij elkaar krijg voor het op de wagen staan met kleine baaltjes persen heb ik besloten om verder te mechaniseren. Als eerste heb ik een trekker met voorlader gekocht welke ik wil aanvullen met een Meijer Holland systeem om de aanhangers mee vol te laden. Nu staan er hier in de buurt redelijk wat aanhangers die ik kan gebruiken, maar als ik aan het persen ben zijn anderen natuurlijk ook bezig. Ik moet dus ook een paar grote aanhangers zien te bemachtigen welke ik vol kan persen en later kan afladen. Omdat ik dit soort aanhangers nogal aan de prijs vindt, is mijn ook gevallen op een stel platte opleggers die voor relatief weinig geld worden aangeboden. Dolly erbij en rijden maar. Het spul wordt maar een paar keer per jaar gebruikt en er kunnen ongeveer 640 baaltjes per oplegger op. Helemaal fijn! Het probleem is dat ik eigenlijk weinig of niks kan over regelgeving rondom rijden op de openbare weg met een tractor/dolly/oplegger combinatie. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hier meer van? Met vriendelijke groet, Bouke

Bührer Standard

John Deere 4240

Bührer Onbekend

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Schlüter Oldtimers

Bührer Onbekend

Geen Geen

O&K L5.5

Normag NG16

Schlüter DS 15

Motorrevisie Schlüter as22

Goeden dag tf ers , vandaag heb ik het project Schlüter as22 opgepakt , motorr en bak gaan uit elkaar voor revisie , wil nu het vliegwiel demonteren maar heb geen dop 85 en in de buurt kan ik er zo snel geen vinden , ik rij morgen zat 4 juni naar Groningen , mac onder de te ers die zo'n dop heeft en uit wil lenen , verder een vraag over de brandstofpomp , deze wil ik demonteren om m tvreinigen , kan ik dr pomp er bendenkenloos afhalen middels de 4 moeren? Springen of rollen er dan geen veren of drukrollen weg ? Verder zijn enkele tandwielen en lagers van de Hurth g76 slecht heeft iemand nog wat liggen van de Hurth g76 bak ? BVD

Schlüter AS 22

Laatste 1 reacties (5 totaal)

Nieuwe brandstof GTL in de volksmond ook wel blauwe diesel waar kunnen we dit tanken?

Ik wil op een aantal van mn oldtimer tractoren overschakelen op een nieuwe diesel brandstof genaamd blauwe diesel of GTL Fuel , deze brandstof is helderder van kleur en een stuk schoner tijdens de verbranding , 20% minder fijnstof en 95% minder zwavel , als ik op de tractor rijdt die geen cabine heeft heb ik minder last van de uitlaatgassen probleem ligt echter in de beperkte beschikbare aantal tankstations in Nederland , zo weet ik in Gelderland alleen Shell tankstation Tatelaar Didam , heeft iemand eenkaart van Nederland waar GTL te tanken of weet iemand een tankstain bij je in de buurt , zou t tanken een stuk makkelijker maken.

Vevey 583

bas101


Foto’s
142
Video’s
0
Topics
0
Reacties
2.171
Stemmen
785
Volgers
12

Over mij

Woonplaats: Trois-Ponts
Leeftijd: 54jr
Laatst online: 7u geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering