Fortschritt ZT 323

Fortschritt ZT 323

Laatste 1 reacties (4 totaal)

MAN AS440A

MAN Onbekend

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Vevey 583

Eicher 3133

Laatste 2 reacties (15 totaal)

MB Trac 800

Steyr Profi 6145

Eicher Werktuigdrager

Titan MF 35

Porsche Junior

Eicher Onbekend

Bührer UNM410

Schlüter AS 22

Meili DM 36

Warchalowski WT 14

Steyr 280A

Bührer UNM410

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Steyr Ochsner TK 35

Schlüter 1250vl special

Hürlimann D110

Landini Onbekend

Steyr Onbekend

MAN C 40

Kramer onbekend

Laatste 1 reacties (4 totaal)

Lindner Onbekend

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Steyr Onbekend

'Over vijftien jaar wordt er, denk ik, geen diesel meer verkocht'

Fossiele brandstoffen zijn vervuilend en (momenteel) duur. Daarom zijn veel sectoren op zoek naar alternatieven. Carlo Kloosterman denkt de oplossing te hebben gevonden voor zijn loon- en transportbedrijf. Hij heeft als eerste in Zeeland een tractor gekocht die rijdt op waterstof. https://i.regiogroei.cloud/1104x620/c2d99333-f64b-365a-8561-70e03832ddcb.jpg Op het eerste gezicht lijkt het op een normale trekker. Alleen op het dak van de cabine zit een verhoging. "Daar zitten de tanks in. Het zijn er vijf en als we die gevuld hebben kunnen we daar anderhalve dag mee werken voor we weer moeten tanken," aldus Carlo Kloosterman. Pioniers De tractor draait voor zeventig procent op waterstof en dertig procent op diesel. Daarom wordt de uitstoot flink terug gedrongen. "Als wij meedingen naar een grote klus dan kunnen we punten scoren op het gebied van duurzaamheid. We hopen dat dat helpt in de strijd om werk." Minder uitstoot en dus beter voor het milieu. De tractor is dus een Zeeuwse primeur voor Kloosterman die houdt van innovaties: "Samen met mijn neef run ik het bedrijf. We vinden het allebei leuk om nieuwe dingen te bedenken en te ontwikkelen. We houden van pionieren." Een miljoen liter diesel Kloosterman heeft ongeveer vijftig werknemers in dienst. Diesel is een grote kostenpost: "We gebruiken ongeveer een miljoen liter per jaar. Dat wordt zo een stuk minder. Door de kant die ze in Brussel opgaan op het gebied van brandstof kan ik wel een beetje voorspellen dat er over een jaar of vijftien er helemaal geen diesel meer verkocht mag worden dus dan lopen we hopelijk al wat voor." Een andere populaire oplossing voor auto's is elektrisch rijden. Bij Kloosterman is het enthousiasme daarvoor nu nog minder groot: "We zijn vaak op het land bezig met verschillende omstandigheden. Als het land nat is terwijl je maait verbruik je veel meer energie. Het is niet handig als opeens je batterij leeg is terwijl je bezig bent. En er is niet genoeg ruimte op het elektriciteitsnet om alles daarop aan te sluiten." Tanken is een uitdaging Het tanken van de tractor is nog wel een uitdaging voor Carlo Kloosterman: "We hopen dat de geplande waterstoffabriek ook naar Zeeland komt. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker worden. Nu krijgen we het vanuit Arnhem aangeleverd en zijn we in overleg om een eigen tankstation op het erf te krijgen. De gemeente en provincie zijn enthousiast maar er moet een hoop bekeken en geregeld worden. We zijn echt aan het pionieren.

Vevey 583

M.A.N.-Büssing onbekend/overig

Bührer Standard

Laatste 1 reacties (3 totaal)

Lanz Bulldog D 5006

Laatste 1 reacties (6 totaal)

Bührer Standard

Simar onbekend

Laatste 1 reacties (15 totaal)

Bührer Standard

MAN 2L2

Bührer Onbekend

Laatste 1 reacties (7 totaal)

bas101


Foto’s
124
Video’s
0
Topics
0
Reacties
1.879
Stemmen
681
Volgers
11

Over mij

Woonplaats: Trois-Ponts
Leeftijd: 53jr
Laatst online: 34min geleden

Bedrijven

Ervaring

Ik heb ervaring met de volgende machines:

Merk / type Waardering